מלחמת ההישרדות של נורווג'יאן-אייר
בעוד היא מודיעה שהיא נחלצת מהמשבר הכספי וכי הכנסותיה עלו ב-6% לעומת החודש הקודם, נאלצת חברת הלאו-קוסט השלישית בגודלה באירופה להיאבק בחששם של קוני הכרטיסים מהפרסומים על מצבה הכספי
צילום 123RF
אך בחודש שעבר היה אמור קרוב משפחה לטוס לשטוקהולם לנסיעת עבודה מטעם החברה שמעסיקה אותו. הוא ידע שעם חברת הלאו-קוסט נורווג'יאן-אייר יש טיסה ישירה לבירת שבדיה. אולם, כאשר קיבל את כרטיס הטיסה ראה שהוא עתיד לטוס עם טורקיש דרך איסטנבול. כאשר שאל הכיצד, ענו לו ממשרד הנסיעות שבענף התעופה מדברים בגלוי על מצבה הפיננסי העדין של החברה ולכן לא כדאי להסתכן. ואכן, רק ב-17.9.19 פורסמה בפספורטניוז ידיעה ולפיה מחזיקי אגרות החוב של נורווג'יאן-אייר נענו לבקשת החברה והסכימו לדחות לשנתיים את פרעונן של האג"ח שלה בהיקף של 380 מיליון דולרים. הנהלת חברת התעופה התחייבה בתמורה לשלם פרמיה נוספת על האג"ח וגם הפקידה כערבות את הסלוטים שלה בשדה התעופה גיטוויק בלונדון. החברה התחייבה גם לצמצם את הוצאותיה בהיקף של למעלה ממאתיים מיליון דולרים עוד השנה. המחסור במזומנים לא היו הקושי היחיד שהעיק על החברה, כפי שיפורט בהמשך, אולם פרסום כזה המופץ ברחבי עולם התעופה ובעקבותיו החשש לרכוש את כרטיסיה לא מקל עליה להתאושש. וכבר נאמר שאם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז ועושה קולות של ברווז - זה ברווז. עובדה: השבוע פירסם הביטאון הכלכלי הנחשב 'פורבס' כתבה שכותרתה "בעקבות פשיטת הרגל של תומס קוק - האם נורווג'יאן-אייר תהיה הבאה להתמוטט?". כתבה כזאת במגזין מכובד יכולה לתת לחברה הנאבקת על חייה מכת מוות. יתכן שזאת הסיבה שחברת התעופה פרסמה עוד באותו יום הודעה ובה דיווח על כי היא רשמה הכנסות זה החודש השישי ברציפות וכי היא 'עוברת מצמיחה לרווחיות'. כמו כן טענה חברת התעופה כי היא 'על המסלול' לביצוע התחייבותה לקיצוץ עלויות בהיקף של שני מיליארד כתר נורבגי עוד השנה. עוד דיווחה נורווג'יאן-אייר שהכנסותיה בספטמבר עלו ב-6% לעומת החודש שקדם לו. ממלא מקום המנכ"ל ומנהל הכספים הראשי, ג'ירף קרלסן, אמר: "ככל שאנחנו עוברים מצמיחה לרווחיות, אני שמח שהכנסות שלנו המשיכו לגדול בחודש השישי ברציפות והביקוש לנוסעים היה יציב וסולידי". לדבריו "התחזית לעתיד היא מבטיחה ולקראת עונת החורף הקרובה התאמנו את יכולתנו כדי לעמוד בביקוש בפועל". Norwegian Air, שנוסדה ב-1993, היא חברת הלאו-קוסט השלישית בגודלה באירופה אחרי ריינאייר ואיזיג'ט. היא צמחה במהירות אך נאלצה להאט ואף לעצור את התהליך הזה ששאב מאות מיליוני דולרים. בשנת 2012, החליטו מנהליה להיכנס כחברת לאו-קוסט לקו הטרנס-אטלנטי ולהרחיב את פרישתה. רק ב-2018 היא הוסיפה 35 קווים לרשת שלה וגם נתב"ג נכלל בהם. לוח טיסותיה מישראל מגיע לשטוקהולם, לאוסלו, להלסינקי, לקופנהגן וגם לברצלונה. עם כניסתה לקו האטלנטי, הזמינה החברה 222 מטוסים. התחרות והרצון למלא את המטוסים גרמו למנהליה להציע טיסות מאירופה ל-12 יעדים בארה"ב במחירים שהחלו ב-99 דולר, מחיר שללא כל צל ספק אינו מכסה את העלויות. במקביל, הזמנה בסדר גודל כזה של למעלה ממאתיים מטוסים – הגדולה בתולדות התעופה האירופית – יש לה מחיר. היקף חובותיה לא הותיר לה מרחב נשימה ובמשבר הראשון שאליו נקלעה התברר שהיא מתקשה להחזיר את חובותיה. אין ספק ששינויים בהרגלי הטיסה והתיירות, בדגש על חברות הלאו-קוסט טההזמנות הישירות ברשת יצרו רשימה לא מפוארת של חברות התעופה שהתמוטטו לאחרונה, החל מאייר-ברלין וג'רמן וינגס, עבור ב-WOW האיסלנדית, מונרך ופליי-בי הבריטיות, אייגל-אזור הצרפתית וג'ט-אירוויס ההודית. לפי 'פורבס, נורווג'יאן-אייר היא המועמדת הבאה. כותב המאמר מבסס את טענתו על מדיניות התמחור של כרטיסי הטיסה. לשם כך נדרשו בין השאר מטוסים חוסכי דלק ודווקא המטוסים שבהם נעשו שימוש, ה-737MAX והדרימליינר, פגעו בה באופן אנוש. נורווג'יאן-אייר נאלצה להפסיק טיסותיה בין אירלנד לצפון אמריקה כאשר הוכרחה לקרקע את 18 מטוסי הבואינג 737-MAX שלה ואילו מטוסי הדרימליינר (בואינג 787) קורקעו לא אחת בשל בעיות טכניות במנועי הרולס-רויס שלהם. עתה, עם בוא עונת החורף החלשה יחסית צופה הפורבס שמגיעים ימים קשים לפתחה של נורווג'יאן-אייר. דחיית ההתחייבות לבעלי האג"ח היא לדעתו בגדר דחיית הבלתי נמנע. האיום במשבר כלכלי כלל-עולמי מאיים על הכנסותיה הצפויות והיא לא תוכל לעמוד בהתחייבותה לבעלי החוב שלה, כאשר חובותיה עומדים על סך של 7.1 מיליארד דולרים. "אין לה כל מרווח של טעות", נאמר במאמר. המסקנה שלו היא כי החברה תמשיך לטוס מעבר לאוקינוס רק בעזרתו של סיוע חיצוני. בריטיש-איירוויס (חברת האם של בריטיש IAG כבר ניהלה מו"מ בנושא בראשית השנה ואף החזיקה מיעוט של מניות נורווג'יאן-אייר) או לופטהנזה היו הנפגעות העיקריות מפעילותה והן המועמדות הנראות לעשות כן, במחיר הנכון כמובן.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}