תל אביב 21°c
ניו יורק 10°c
לונדון 4°c
פריז 1°c
ברלין 1°c
אתונה 20°c
לרנקה 21°c
אא

מנהל נתב"ג: "אולי בספטמבר נגיע לרמה של חצי מיליון נוסעים". צפו

לאן ומתי נטוס? ומה עם חובת הבידוד בחזור? לשאלות האלה עדיין אין תשובות סופיות. בסיור שקיימו היום בכירי משרד הבריאות בנתב"ג אמר מנהל השדה, שמואל זכאי: "נראה עשרות בודדות של טיסות מתחילת-אמצע יולי. בסוף יוני נראה רק טיסה בודדת לכאן ולשם. אולי בספטמבר נגיע לרמה של חצי מיליון נוסעים". ומה אמרו בכירי ענף התעופה? צפו

שמואל זכאי, מנהל נתב"ג. צילום: ספיר פרץ זילברמן שמואל זכאי, מנהל נתב"ג. צילום: ספיר פרץ זילברמן

כיצד נערך בימים אלה נמל התעופה בן גוריון לחידוש הטיסות בעידן הקורונה? נציגי משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ופרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור; נציגי המל"ל; נציגי פיקוד העורף; ונציגי ענף התעופה ורשות התעופה האזרחית (רת"א), הגיעו הבוקר (שני) כדי להיווכח מקרוב בשינויים שרשות שדות התעופה (רש"ת) יישמה באחרונה בטרמינל במסגרת ה"תו הכחול", תקן ייעודי לתעופה הדומה ל"תו הסגול". להיווכח מקרוב לקראת ההחלטה הסופית שמשרד הבריאות צפוי לקבל בימים הקרובים מתי ולאיזה "מדינות ירוקות" יחודשו הטיסות בשלב ראשון.

בעוד הפרופסורים גרוטו וסדצקי סירבו בתוקף להשיב לשאלות עיתונאים (צפו בסרטון מטה) ומיהרו לעזוב את הטרמינל מיד בתום הסיור, מנהל נתב"ג, שמואל זכאי, ניאות לעדכן על מאחורי הקלעים של הסיור. "הסיור היה מאוד מעניין. שם על השולחן את כל הדילמות והמרוכבות של חידוש הטיסות, שהרי אף אחד לא רוצה שהתחלואה תתפרץ פה שוב. כולנו יודעים שהנגיף הזה הגיע לישראל בדרך האוויר", אמר זכאי לעיתונאים. "מצד שני", הוסיף, "כולנו מבינים שאת מדינת ישראל אי אפשר להשאיר במצור אווירי. והשאלה הנשאלת היא איך אנחנו מוצאים את האיזון הנכון".

עוד שיתף זכאי, "מתבצעת עבודה מאוד מקצועית של אנשים המומחים בתחומם ובשיתוף כל הגורמים. פותח מודל שקרוי 'מדינות ירוקות'. אנחנו בשיח עמוק עם אותן מדינות יחד עם משרד הבריאות הישראלי ומשרדי הבריאות של מדינות היעד, קודם כל כדי להגדיר את הפרמטרים הביולוגיים שיקבעו איזו מדינה היא ירוקה ואפשר לטוס אליה וממנה ומה הכללים של השהייה באותה מדינה בהיבט של ריחוק חברתי, בתי מלון, תחבורה ציבורית וכך הלאה, מערכות מידע משותף כדי לבצע מעקב משותף, מונוטורינג, שכל מדינה שומרת על הסטטוס הירוק שלה. הרבה אכיפה מאוד קפדנית, כלומר אם טסת למדינה ירוקה ויצאת למדינה אדומה אתה לא יכול לחזור לארץ ואם אתה חוזר תאלץ ללכת לבידוד של 14 יום". באשר לחובת הבידוד החלה על כל השבים לארץ מחו"ל, אמר זכאי כי הכיוון המסתמן הוא שכל אדם שישוב ממדינה המוגדרת ירוקה לא יהיה חייב בבידוד. זכאי התייחס בדבריו גם לסוגיית בדיקות הקורונה לנוסעים הנכנסים בשערי הטרמינל. "הנושא של בדיקות הוא נושא מורכב גם כי זה לא תלוי רק בנו. אנחנו לא קובעים למדינת היעד איזה סוג בדיקות צריכים להגיע הנוסעים אליהם, כפי שהם לא קובעים לנו. הנושא מורכב משום שאחוזי הניבוי של נשיאת הנגיף בבדיקות הקיימות הם לא ברמה של מאה אחוז, ומספיק אחד כדי להדביק קבוצה שלמה. כמו כן, הבדיקות לוקחות זמן וזה לא מתאים לקצבים התעופתיים ובסוף בדיקות הן משאב לאומי. כולנו זוכרים את המחסור בערכות בדיקה בישראל".
סיור בנתב"גסיור בנתב"ג
"אם הם יהיו שליש ממספר הנוסעים שהיו ב-2019, אנחנו נהיה במקום טוב". בחזית מימין: שמואל זכאי, סיגל סדצקי ואיתמר גרוטו הבוקר בנתב"ג. צילום: ספיר פרץ-זילברמן

זכאי: "נראה עשרות בודדות של טיסות בנתב"ג רק החל מתחילת-אמצע חודש יולי"

באשר למועד חידוש הטיסות מנתב"ג אמר זכאי, "אם המדינה אליה אני טס עומדת ברמת תחלואה נמוכה, אז אין שום הבדל בין לטוס מנתב"ג לאילת או לטוס מנתב"ג ללרנקה כי רמת התחלואה בשני המקומות דומה ולא עוברים בדיקות. אם שומרים על הרציונל הזה ומקפידים עליו, אז אני חושב שאפשר לפתוח את השמיים. ושלאף אחד לא יהיו אשליות, כמות הנוסעים שיהיו בשנת 2020-2021, אם הם יהיו שליש ממספר הנוסעים שהיו ב-2019, אנחנו נהיה במקום טוב. רק המגבלות של ריחוק חברתי לא לאפשר למי שאינו נוסע להיכנס לטרמינל, רק זה יוצר מגבלות קיבולת שלא מאפשר את המספרים שהיו כאן". עוד לדברי זכאי, "אם נמשיך לעבוד בקצב שבו אנחנו עובדים, אנחנו נראה עשרות בודדות של טיסות בנתב"ג החל מתחילת-אמצע חודש יולי, לא לפני כן. בסוף יוני אתם תראו טיסה בודדת לכאן טיסה בודדת לשם. אבל המאסות, שמביאים אותנו למספרים של 100 אלף נוסעים, 200 אלף בחודש - רק ביולי. בשנה שעברה בתקופה הזו היו בנתב"ג 2 מיליון נוסעים. עכשיו אנחנו מדברים על 100-200 אלף נוסעים החל מחודש יולי, ואולי בחודש ספטמבר להגיע לרמה של חצי מילון נוסעים. זאת אולי הרמה שתשמר עד סוף 2021-2020 כל עוד לא ימצא חיסון והתחלואה נודדת בין מדינות וקצב ההתפרצות שונה בין מדינה למדינה. כיצד תנהג רש"ת עם נוסעים שימצאו בבדיקות החום הנעשות בכניסה לטרמינל עם חום, אמר זכאי, "אנחנו נודיע לחברת התעופה שהגיע נוסע עם סימפטומים של חום והוא לא יוכל להיכנס לטרמינל ולא יוכל לטוס. נסכם עם חברת התעופה מה יהיה הפתרון האולטימטיבי עבורו". כך או כך, לכולם ברור שכל עוד חובת הבידוד קיימת ושרירה על כל השבים מחו"ל, הישראלים לא ימהרו לטוס לוויקאנד בקפריסין שהכריזה על פתיחת שעריה החל מה-9 ביוני או ליעדים אחרים שככל הנראה ייפתחו בשלב ראשון לתיירים מישראל דוגמת סיישל. כאמור, גורמים בענף התעופה מעריכים כי בימים הקרובים צפויה להתקבל החלטה סופית באשר לחובת הבידוד ורשימת היעדים "הירוקים" אליהם נוכל לטוס. במהלך חודש יוני יתקיים פיילוט להפעלת נתב"ג במתכונת corona free במסגרתו יש כוונה להוציא טיסות לבין 1 ל-3 יעדים בשלב ראשון: קפריסין, גיאורגיה ויעד נוסף שטרם הוחלט לגביו. בסך הכל צפויים לטוס במסגרת הפיילוט כ-20 אלף נוסעים. זאת ועוד, לפספורטניוז נודע כי הטיסות הנכנסות מארה"ב, אינן רשאיות בימים אלה לנחות עם יותר מ-60% תפוסה במטוס. המטוסים המגיעים מארה"ב מחויבים לשהות על הקרקע 5 שעות לפחות לצורך אוורור וחיטוי המטוסים. "כולי תקווה שחובת הבידוד תוסר ושנוכל לצאת מהמאורות ולחזור לשגרה". אפרים פורטיס, מנכ"ל אופן סקיי. צילום: ספיר פרץ זילברמן את נציגי ענף התעופה ייצגו בסיור בין היתר, אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, גיל סתיו, סמנכ"ל שיווק ומכירות של ישראייר, אפרים פורטיס, מנכ"ל ובעלים אופן סקיי, גדעון טהלר, יו"ר טל תעופה, ניסים סגיס, המנהל המסחרי של טל תעופה, קובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א ישראל, יואל פלדשו, מנהל רת"א, נציג אל על ונוספים. אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר: "הכוונה הבסיסית היא לייצר תהליך שמייתר את הבידוד הביתי וזו הייתה מטרת הסיור". בתמונה עם שמואל זכאי. צילום: ספיר פרץ-זילברמן
סיור בנתב"גסיור בנתב"ג
זכאי: "הכיוון המסתמן הוא שכל אדם שישוב ממדינה המוגדרת ירוקה לא יהיה חייב בבידוד". בתמונה עם ופרופ' גרוטו. צילום: ספיר פרץ זילברמן קובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א ישראל: "מסקר שעשינו 45% מהקהל לא מביע רצון לטוס בחצי השנה הקרובה". צילום: ספיר פרץ-זילברמן  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםוידאונתב"גנמל התעופה בן גוריוןמשבר הקורונה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: