אביגל שורק: "אל על תהיה חברה רווחית. ננצח בכל תחרות"
מנכ"ל אל על, אביגל שורק, שנכנס לתפקיד בעיצומו של משבר הקורונה, משדר אופטימיות למרות כל הקשיים. "כשהקורונה תחלוף אל על תהיה חברה מצוינת ויעילה"; "נתב"ג הוא אחד הסיכונים הכי נמוכים שיש. אם יעשו סקר בקניון באילת, יגלו שהוא אחד המקומות הכי מסוכנים ואין לי שום דבר נגד קניונים. אני מקווה ומאמין שמדינת ישראל יכולה להיות בחזית פתרון התעופה"

אביגל שורק נכנס לתפקיד מנכ"ל חברת אל על בינואר החולף. כלומר, בשיא משבר הקורונה - התקופה הקשה ביותר בתולדות ענף התעופה. למרות כל הקשיים והמכשולים, שורק, שהגיע לאל על מארה"ב, שם כיהן בשנים האחרונות בתפקידי ניהול שונים בתחום הדלק, שידר אופטימיות לאורך כל הריאיון לפספורט. לעיתים, נדמה, אופטימי מדי, נוכח עוצמת המשבר, התחרות הגוברת אל מול חברות תעופה זרות בקווים החמים ואין ספור מכשולים נוספים, הניצבים כיום בפני אל על והתעופה הישראלית כולה. לא באמת אפשר לנהל את אל על כשבכל בוקר אתה נדרש לכיבוי שריפות. האם בדיעבד היית לוקח על עצמך את התפקיד בעיתוי הזה? "אני אדם שמונע מאתגרים וברוך השם לא חסר. תפקיד מעניין, מרתק שנוגע בהמון גזרות וחזיתות. אני מאמין שאם נעשה גם נצליח". סגירת מדינות והטלת מגבלות ובידוד על הטסים לחו"ל, זה כבר משהו שלא תלוי בך ולא משנה מה תעשה "זה נכון אבל אני מטבעי אדם אופטימי. אני חושב שבסוף התנועה תחזור. כמו שמדינת ישראל הטיבה לעשות 'תו ירוק', 'תו סגול' ו'תו שמח', בסוף יהיה גם 'תו תעופה'. כשיהיה 'תו תעופה', יהיה מתווה איך להפעיל את הענף בתקופת הקורונה. אני בטוח שנצליח". עד כמה החלטת משרד הבריאות האחרונה (נכון לכתיבת שורות אלה) לאפשר למחוסנים בבוסטר השלישי לשוב מחו"ל ללא צורך בבידוד בחזור, משמחת אותך? "קודם כל זו התחלה אבל את הקיץ אי אפשר להחזיר לצערי. הנזקים שנוצרו הם הנזקים שנוצרו. בין שמח לעצוב, אני קודם שמח. בין טוב לרע, זה טוב. אבל צריך לזכור שאת הנעשה אין להשיב. הקיץ הזה הוא בחזקת ביצה שנשברה והמדיניות היא של חוסר יציבות ועקביות. יגידו לא יודעים, הקורונה מחלה שהיא דינמית, אי אפשר לדעת לאיפה זה הולך. כל זה נכון, אבל בארה"ב לדוגמא, שזו מדינה שאפשר ללמוד ממנה דבר או שניים, אין זיגזג. אתה קובע מדיניות וחי איתה. גם פה צריך תיירים ולמצוא פתרון לילדים. מדינת ישראל מתנהגת כמו סירת מרוץ. צריך לקבוע מדיניות, אסטרטגיה, להיצמד אליה כי אי הוודאות משפיע על הביקושים ועל היכולת להתנהל לאורך זמן". מה אתה מצפה כעת מהמדינה? "המדינה צריכה להכיר בנזקים שנוצרו ולפצות בהתאם. לפצות על הקיץ שפגע בנו בצורה מאוד משמעותית. דבר שני, צריך להתחיל כמה שיותר מהר במתווה של כניסת תיירים ולאפשר לילדים לטוס. אלה שלושת הדברים שאני מצפה מהמדינה. אני חושב שמדיניות ההפחדה בנתב"ג היא לא רלוונטית, גם לא מוצדקת וגם לא טובה. איך אני יכול לנהל חברה עם כל מדיניות הזיגזגים הזו? השינוי במדיניות מביאה ניצנים של תקווה. אבל הרבה פעמים שאתה רואה אור בקצה המנהרה זה בתוך רכבת". בדו"חות נתב"ג של חודש יולי ניכרת מגמה שבה חברות הלואו קוסט חזרו ובגדול. בכל חודש הן מעלות את אחוזי התפוסה שלהן. הן כבר חולשות יחדיו על יותר מ-15% מהתנועה בנתב"ג. גם חברת התעופה האמריקנית יונייטד איירליינס מכרסמת בקו של אל על לארה"ב ואוטוטו עוברת אתכם בנתח שוק. איך אתם מתמודדים עם זה? "לואו קוסט בגדול, זה מוצר לא זהה למה שאנחנו מציעים. אנחנו תחרותיים מאוד מול חברות הלואו קוסט ובטח מול יונייטד. נותנים מוצר עם איכויות אחרות, ברמה אחרת. לא תמיד פונה לאותם קהלים. ברבעון השני של השנה עלינו לנתח שוק של ,30% שמראה שהיכולת השיווקית והמוצר של אל על מאוד אטרקטיביים. ספק אם ברבעון השלישי של השנה נראה את אותה מגמה כשלא מעט חברות תעופה ישובו לפעול "אל על תהיה חברה רווחית. אל על נוקטת בצעדים כלכליים. חוזרות חברות לפעול, יהיה רבעון אחר בגלל ההגבלות וגם בגלל שחברות תעופה מקבלות סבסוד כזה או אחר. התחרות לא שווה כשיונייטד מפעילה קווים לארה"ב ומקבלת סבסוד מהממשלה. ההסתכלות על העסק בישראל שונה וגם פה בישראל, המדינה צריכה להסתכל שהתחרות תהיה הוגנת. אני באופן אישי בעד תחרות שהיא הוגנת. הכוונה שכולם מתחילים מאותה נקודה, אז ננצח כל תחרות. צריך לוודא שהתחרות הוגנת". את חברות התעופה מאיחוד אמירויות אתה עדיין לא מרגיש בגלל הקורונה, אבל התחרות משם רק תלך ותגדל. מעל סעודיה אל על לא טסה. אלה פרמטרים שלא משחקים לטובת אל על "אתה לא יודע מה אנחנו עושים. בוא נגיד שגם אנחנו לא יושבים בחיבוק ידיים. גם עובדים על כל מיני מהלכים, שישפרו את המצב התחרותי שלנו". רבים בתעשיית התעופה סבורים במשך הרבה שנים שאין מקום לשלוש חברות תעופה ישראליות. מהי עמדתך בנושא? "אנחנו שוכחים משהו מאוד מהותי, השוק בישראל גדל מ-2013 עד 2019 כמעט פי 2, מ-13 מיליון נוסעים ל-24 מיליון נוסעים וישראלים אוהבים מאוד מאוד לטוס. אני בעד תחרות חופשית והוגנת וככל שתנאי השוק מאפשרים ללקוחות ליהנות, כוחות השוק יעשו את שלהם. אל על תדע להתמודד עם התחרות. עושים מה שצריך כדי שאל על תתמודד עם התחרות. יש לנו דרך קלה ומהירה יותר. אם יהיו כל התנאים, נדע להתמודד". ללא עזרה מהמדינה? "המדינה מבינה שצריכה לעזור ותעזור". מנכ"ל האוצר, רם בלינקו, אמר שאתם לא צריכים צי מטוסים כל כך גדול "מנכ"ל האוצר איש חכם, כבודו במקומו מונח. אנחנו מתאימים את היקף הפעילות לאיפה שאנחנו חושבים שהשנים הקרובות יהיו". אבל יש לך בחברה טייסים ממורמרים, עובדים מפוטרים ובחל"ת. כועסים. יש חובות עבר. איך זה להיות מנכ"ל של חברה עם כל המורכבות הזו? "הקורונה הגיעה ועדיין פה, אבל תחלוף. כשתחלוף אל על תהיה חברה מצוינת, יעילה, חזקה שכל העובדים והלקוחות יתאחדו מאחוריה ונביא אותה הכי חזק שאפשר". עשיתם מאמצים ברבעון השני של השנה אבל כשאתה בוחן לעומק את מה שקורה בפועל, עם כל רגולציה והבעיות, נראה שאין עתיד לתעופה הישראלית "יש עתיד מאוד טוב לתעופה הישראלית ככל שהמדינה תחליט שהיא רוצה תעופה. אם יסגרו את נתב"ג למשך 3 שנים נהיה בבעיה גדולה. אם תאמץ 'תו ירוק' ותחליט שתעופה הוא ענף אסטרטגי כמו ענפים אחרים, מלונאות, חקלאות, בידור, אולמות אירועים, גם תעופה תחזיק. אנשים מחכים לטוס, רק מחכים להזדמנות הזו". ˆ
אביגל שורק אביגל שורק: "כשאני קם בבוקר השיר שלי בלב הוא איך לעשות את אל על חברה הכי טובה שאני יודע". צילום: תמר מצפי "גם אנחנו לא יושבים בחיבוק ידיים". אביגל שורק. צילום: תמר מצפי
