אא

מנכ"ל החברה הגיאוגרפית: "אנחנו חברה שמתווכת בין תרבויות"

את אהבתו הגדולה לטיולים ירש מסבו וסבתו ש"היו אנשי תרבות וטיילו כל חייהם בחו"ל." ראיון עם רענן בן-בסט, מנכ"ל החברה הגיאוגרפית, שבכלל רצה להיות שחקן כדורסל "עד שהבנתי שאני לא גבוה מספיק"

מנכ"ל החברה הגיאוגרפית, רענן בן בסט. צילום: החברה הגיאוגרפית מנכ"ל החברה הגיאוגרפית, רענן בן בסט. צילום: החברה הגיאוגרפית
רענן בן-בסט, מנכ"ל החברה הגיאוגרפית, בכלל חלם להיות שחקן כדורסל. "שיחקתי בהפועל ראשל"צ עד כיתה י"א - אז הפנמתי שאני לא. מספיק גבוה", הוא מגלה בראיון לפספורט. את אהבתו הגדולה לטיולים ירש בן-בסט, 45, מסבו וסבתו "שהיו אנשי תרבות וטיילו כל חייהם בחו"ל. "לדבריו, גם השירות הצבאי שלו בסיירת גבעתי תרם לעניין: "שם התחברתי לטבע." הטיול הגדול שעשה אחרי צבא בדרום אמריקה, תרם אף הוא לקריירה העתידית שלו בתחום: "הטיול גיבש אצלי את התובנה שאני לא רוצה לשכוח את האושר שבחופש." בשנת 2001 בן-בסט הצטרף לחברה הגיאוגרפית כמדריך לאמריקה הלטינית ובשנת 2002 החל לעבוד בחברה במחלקת אמריקה שאותה ניהל כשנתיים. בשנת 2006 הקים יחד עם ברק אפיק את חברת "ברק אפיק טיולים" שהתמזגה ב-2012 עם החברה הגיאוגרפית שנקלעה לקשיים. משנת 2013 בן-בסט ממנכ"ל את החברה הגיאוגרפית הנמצאת כיום בבעלות משותפת שלו וחברת אופקים.

היכן התחרות הגוברת בענף התיירות תופסת היום את החברה הגיאוגרפית?

בן-בסט: "התחרות תופסת אותנו היום במקום טוב. משנת 2013 ועד היום, החברה הגיאוגרפית החמישה את עצמה. גדלנו פי 5 בכל הפרמטרים: בהיקף המטיילים - מעל 10 אלף ישראלים טיילו איתנו בשנה האחרונה; בהיקף הטיולים – אנחנו מוציאים מאות טיולים מאורגנים בשנה ומספר גדול בהרבה של טיולי 'טיילור מייד;' ובהיקף כוח האדם שלנו – מעסיקים כיום 60 עובדים. אני חושב שאפשר לזקוף את כל זה לכך שהצלחנו לייצר מצב שאנחנו עושים פחות או יותר את הכל לבד. הצלחנו, למשל, לייצר בידול בעניין המדריכים שמתאימים לסגנון שלנו בזכות קורס מדריכי טיולים שלנו. המדריכים לומדים וצומחים אצלנו בבית, וזה מרכיב מאוד חשוב בטיולים המאורגנים. יש לנו 150 מדריכים."

מה באשר ליעדים ולאופי הטיולים, האם יש כוונה לשנות/להוסיף כיוונים חדשים?

"אנחנו נמשיך להוציא טיולים מאורגנים איכותיים בקבוצות קטנות של עד 26 איש לצד טיולי 'טיילור מייד.' מבין החברות הגדולות שמטיילות בכל העולם, החברה הגיאוגרפית, עד כמה שאני יודע, היחידה שעושה 'טיילור מייד' בנוסף לטיולים מאורגנים. טיולים בהתאמה אישית תופסים כיום רבע מכלל הפעילות שלנו, וזה המון."

אחד המוצרים היותר מפתיעים שלכם הוא "הטיול הלבן" - טיול שהמשתתפים בו לא יודעים את יעד הטיסה עד להגעה לנתב"ג.

"אנשים עפים על זה. עד כה הוצאנו 4 טיולים כאלה ועכשיו אנחנו פותחים את החמישי. הטיול הלבן האחרון שלנו היה ליפן. זו הצלחה מסחררת. הלקוחות שלנו אוהבים מאוד גם את סדרת הטיולים שלנו בעקבות. למשל, בעקבות לאונרד כהן עם קובי מידן באי היווני הידרה שבו חי הזמר. זה טיול שהתמלא תוך שעתיים מהרגע שפתחנו אותו."   רענן בן בסט. צילום: החברה הגיאוגרפית

מה עוד מייחד/מבדל אתכם מהמתחרים?

"הבנו שאנחנו צריכים לייצר כמה עמודים בעולם הטיולים, ולא רק טיולים מאורגנים לאסיה ולדרום אמריקה. אלא, גם לפתוח המון יעדים יעדים שאין עליהם מאסה של חברות ומטיילים ושיש לנו עליהם ערך מוסף. כלומר, יעדים לא מוכרים כמו למשל קולומביה, נמיביה, בהוטן, לאוס וסקוטלנד, ושיש לנו בהם מדריכים מצוינים. בנוסף, לפני כשנתיים קנינו מחצית מחברת טריפולוג'י של יזהר גמליאלי. המהלך הזה הגדיל אצלנו מאוד את עולם ההרפתקה, לטיולי ג'יפים, טיולי הליכה וטיולי אופניים ביעדים אקזוטיים. אין הרבה כאלה בשוק. גם את עולם השייט, שהתפתח מאוד בעולם, פיתחנו אצלנו. הכנסנו טיולי שייט ייחודיים בספינות קטנות של עד 150 איש ליעדי קצה כמו אנטרקטיקה, שפיצברגן לצד שיוטי נהר. אנחנו חוכרים ספינה למשל בנהר הריין או הדנובה ומקיימים בה אירוע תרבותי ל-80 איש. זה יכול להיות אירוע תרבות עם יוני ריכטר, עם אבי טולדנו או עם זמרת שאנסונים ידועה. כלומר, לקחנו את עולם השייט עם טוויסט." הטיולים שלכם נחשבים לא זולים.

האם יש לכם כוונה להיכנס גם לנישת "טיולי הלואו קוסט?"

"אנחנו מתלבטים המון אם ללכת על טיולי 'לואו קוסט.' צריך לדעת איך לעשות את זה. זה מקצוע. אנחנו לא יודעים לעשות את זה. יש לנו אתגרים אחרים במוצרים האחרים שלנו, אז לשאלתך התשובה היא לא עכשיו."

מה עוד אפשר לחדש לטייל הישראלי שעוד לא ראה/חווה?

"יש עוד הרבה מאוד דברים שהטייל הישראלי עוד לא מכיר. המון דברים שקשורים בחוויה של טיול בשילוב מוזיקה, תרבות, אוכל, סמינרים כאלה ואחרים ועוד."

ומה לגבי יעדים חדשים?

"יש הרבה מדינות שעוד לא נפתחו לישראלים. אפריקה, למשל, עוד לא נפתחה לגמרי. אני מאוד גאה במה שקורה בשנים האחרונות בחברה שלנו, בעיקר בפרץ היצירתיות המיוחד. כל שנה אנחנו מייצרים 10 טיולים חדשים לגמרי. אנחנו עושים את זה טוב, לדעתי, גם כי אני בא מהמוצר. מהטיול. מהשטח."

מתחרים מעתיקים את המוצרים שלכם?

"בלא מעט חברות עושים דומה לנו או ממש משכפלים אותנו וזה בסדר. אני חושב שאנחנו עדיין עושים את זה אחרת ויותר טוב. אני לא מוטרד מהעתקות."

לגיאוגרפית עדיין אין אפליקציה. איפה החברה נמצאת בהקשר טכנולוגי?

"בימים אלה אנחנו שמים דגש גדול מאוד על טכנולוגיה. בונים מערכת חכמה. כשנסיים את בנייתה בחצי השנה הקרובה, נבחן גם האם ניתן למכור את החבילה הטכנולוגית שלנו גם לחברות אחרות. להערכתי, נתחיל לקטוף פירות מהטכנולוגיה הזו במהלך 2020."   רענן בן בסט. צילום: החברה הגיאוגרפית  

לאן פני התיירות בעתיד?

"התיירות תלך וכבר הולכת לשני הקצוות. כלומר, מצד אחד, כמה שיותר זול, לשם האנשים ילכו. אנשים מגיעים היום לכל מיני ערים בעולם שלא שמעו עליהן רק כי הטיסה עולה 15 אירו. לשם העולם הולך. בקצה השני, לעומת זאת, זה בדיוק ההיפך. אנשים מחפשים היום תוכן ואיכות שקשה למצוא אותם באוטוסטרדת המידע באינטרנט, שצריך ממש לעבוד כדי למצוא אותם. עולם ה'טיילור מייד' והטיולים המאורגנים היותר איכותיים עם הערך מוסף, למשל סיורים בעקבות בוב דילן או דיויד בואי, סיורי גרפיטי, סיורי שוקולד וכיו"ב – כל זה ילך ויגדל. חוויה תרבותית ותוכן – זה שם המשחק."

האם לדעתך יש זכות קיום לסוכן הנסיעות הקלאסי?

"כן, רק אם סוכן הנסיעות יתאים את עצמו לעולם המשתנה. היום כל אחד יכול להזמין טיסה ובית מלון. לא צריך בשביל זה סוכן נסיעות. איפה כן צריך? אם הסוכן מספיק מקצוען, הוא יכול למנף את הערך מוסף שלו, את הידע שלו במוצרים נלווים. למשל, להגיד ללקוח אם אתה כבר טס לפריז, אז דע שיש את הסיורים האלה והאלה בעיר האורות. בקיצור, להיות יועץ תיירות ולא סוכן תיירות, ולצערי הרב זה עדיין לא קורה."

מה עם להוציא את החברה הגיאוגרפית לפעילות בחו"ל?

"אנחנו מחפשים פרטנר מתאים בחו"ל כדי לייצא ולמכור את המוצרים הטובים שלנו לאנשים אחרים בעולם ולא רק לישראלים. קוביית הדומינו הגדולה עוד לא נפלה." מילה על מולה יפה, מייסד החברה הגיאוגרפית "מולה חגג לא מזמן יום הולדת 85. מגיע פעם בשבוע למשרד. איש נדיר."

האם אתה עדיין מדריך טיולים בפועל מטעם החברה או מתמקד יותר במינכ"ול?

"בשנתיים הראשונות שלי בתפקיד מנכ"ל החברה עוד הדרכתי טיולים. היום אני כבר לא ממש מדריך. אני יוצא לחו"ל רק בפרויקטים מיוחדים שלנו כמו למשל 'בחזרה לטואיצ'י' עם מחבר רב המכר 'בחזרה מטואיצ'י, יוסי גינסברג; 50 שנה לוודסטוק עם אהוד בנאי; בעקבות הביטלס ועוד. זה לא שאני לא מדריך בגלל המינכ"ול, זה בגלל הילדים. טיולים לאמריקה הלטינית ארוכים – טיולים של 17 יום ולא בא לי על זה כי אני רוצה להיות עם הילדים שלי.

"יש קשר בין מה שקרה להקפאת פרויקט - מלכת המדבר"

שוש מייזל ז"ל נהרגה בשנת 2012 בתאונה במהלך "מלכת המדבר" בהודו. 5 שנים לאחר מכן טבעה הדס אייש בשייט אבובים בגוואטמלה במסגרת  "מלכת המדבר." האם שני מקרי המוות הזיקו לחברה הגיאוגרפית?

"לשמחתי הרבה מאוד המקרים המצערים הללו לא פגעו בחברה. אבל לקחנו שנתיים של פסק זמן. החלטנו להקפיא את פרויקט 'מלכת המדבר' בעקבות מה שקרה. אחרי שקרה המקרה השני, החלטנו שצריך לעצור ולחשוב, וזה מה שאנחנו עושים כרגע. הפרויקט הזה עשה המון טוב. הוציא 10 אלף מטיילות בכמעט 20 שנה. שינה הרבה דעות קדומות. בישל בבית השאנטי, שיקם אסירות בנווה תרצה. בפרויקט הזה היה המון טוב אבל אחרי המקרה השני החלטנו לעצור. לא יודע כרגע מה יהיה בעתיד, אם נחייה אותו."

משפחתה של שוש מייזל ז"ל הגישה נגד החברה גיאוגרפית תביעת ענק על רשלנות. איפה זה עומד?

"זה נסגר בהסכם גישור שפרטיו חסויים".
 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםכלליהחברה הגיאוגרפיתרענן בן בסט

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: