אא

עוף גוזל: על ילדים עם פחד טיסה

מסתבר שגם ילדים יכולים לפתח פחד טיסה. מה עושים כדי לעזור להם להתגבר? עשרת הדיברות של קברניט אל על ומומחה לבטיחות טיסה, אלון פרג. רגע לפני חופשת פסח

לטוס עם הילדים ולשרוד. צילום: shutterstock לטוס עם הילדים ולשרוד. צילום: shutterstock
  בדרך כלל זה הפוך: ילדים אוהבים את הריגוש ומבוגרים נוטים לפתח חרדת טיסה, גם כאלו שלא פחדו כילדים. אבל, לדברי אלון פרג, קברניט באל על ומומחה לבטיחות טיסה, https://alonpereg.co.il/לטוס-ללא-פחד, ישנם גם לא מעט ילדים שסובלים מפחד טיסה. לדברי פרג, שינוי קו החשיבה הזה אצל ילדים הוא קריטי. איך משנים ואיך עוזרים לילדים להתגבר על פחד טיסה? פרג מסביר: קברניט אלון פרג. צילום: יח"צ   "הסופר והמשורר יהודה אטלס ("והילד הזה הוא אני" ועוד) אמר פעם, שכתיבה לילדים היא כמו למבוגרים, אבל רק יותר טובה. נאמן לתפיסה זו של אטלס, אני מציע שהגישה לסיוע לילדים שחוששים מטיסה צריכה להיות כמו זו של המבוגרים, אבל הרבה יותר ממוקדת, מותאמת ומבוססת על המרכיבים הבאים:

1. לטוס על הקרקע 

פחד נשען על חוסר ידיעה ומועצם ממנה. הסבירו לילד מה הולך להיות בטיסה ועד כמה טיסה היא עסק בטוח. סרטי אימה ותכניות כמו "תעופה בחקירה", לגמרי לא מומלצים בהקשר זה. ילדים קולטים היטב מערכות מתוחכמות, ולכן ביקור בסימולטור טיסה והתנסות חיובית בו, יכול לסייע להם מאוד להתגבר עם פחד טיסה.

2. סלפי בקוקפיט

בטיסות בחברת אל על, הרבה פעמים אפשר לארגן לילדים סיור בקוקפיט. ביקור כזה יכול להפחית מאוד חרדות.

3. הכינותי מראש

תכננו תעסוקה לטיסה. נקודת עוצמה אצל ילדים היא היכולת שלהם להתנתק ולשקוע בעולם אחר. זה יכול להיות משחק מחשב, סרט, ספר או משחק קופסה. בזמן הטיסה עודדו את הילד לעסוק בעיסוק כלשהו. היו יצירתיים: משהו שקשור בגיאוגרפיה של האזורים שטסים מעליהם, חישובים שונים ועוד. דברו איתי, יש לי רעיונות.

4. ערכת מוטיבציה

הילד צריך להבין את התועלת בטיסה ולחילופין מה הוא מפסיד מהימנעות ממנה, או מהפיכתה לסיוט. "צבעו" לו את היעד באופן כזה שיהיה מוחשי: מה הבילויים, הנופים, האנשים והטעמים שמחכים לו ביעד. אפשר להיעזר בסרטונים ובתמונות. במקביל, להכין ״ערכת מוטיבציה״ לטיסה, ולעודד את הילד לדמיין את החוויות שמחכות לו מיד אחרי הנחיתה. כמו כן, לתכנן צ׳ופר סמוך למועד ההגעה, כי ילדים לא מצטיינים בדחיית סיפוקים.

5. הכי בבית בעולם

נסו להפוך את מקום הישיבה במטוס לפיסת בית עבור הילד: הביאו לו חפץ או צעצוע שהוא קשור אליו (בובה, משחק או שמיכה קטנה) כדי שירגיש יותר בבית. הופכים את המטוס לבית, למשחק.

6. דוגמה אישית

לעיתים קרובות אני מוצא ילדים עם פחד טיסה ש"ירשו" את הפחד מהורה שפוחד אף הוא. כאן המקום לניצחון כפול: אם ההורה יתגבר על פחד הטיסה הוא גם ילמד את הילד איך מנצחים פחד וגם יזכה בחירותו מחדש. בכלל, ידוע שחרדות הן תופעה "מדבקת". נסו לבדוק האם יש מישהו בסביבת הילד ש"מטפטף" לו את הפחד הזה. זה יכול להיות כאמור אתם או אח/אחות או חבר קרוב, במודע או שלא במודע. אם זיהיתם את הגורם ה"מדביק" – טפלו גם בו.

7. סיכול ממוקד

לעיתים קרובות הפחד אצל ילדים מאד נקודתי: ילד שפוחד שהמטוס ייפול פתאום, או שראה סרט מסוים וחושש מהתרחיש הזה. נסו לזהות האם יש תרחיש ממוקד כזה ותנו לו מענה.

8. עם היד על הדופק

במהלך הטיסה חשוב להיות ערניים לחוויה המתפתחת אצל הילד, ואם הכיוון לא טוב, לעשות ככל הניתן כדי לשפר אותה בזמן הטיסה. אם אתם טסים איתו, ובעצמכם חרדים מהטיסה, כל הסיכויים שתקרינו את חרדותיכם על הילד. במקרה כזה, אם ניתן, עדיף שהורה אחר שלא פוחד מטיסה יישב ליד הילד. בדקו עם הילד אחרי הטיסה איזו חוויה זו הייתה ועזרו לו לעבד אותה לקראת הטיסה חזור.

9. עם או בלי ריטלין

כמעט תמיד מסתתרת מאחורי פחד הטיסה עוד איזו חרדה. זה יכול להיות פחד ממקומות סגורים (קלאוסטרופוביה), פחד ממצבים שאין להם שליטה עליהם, פחד גבהים ועוד. חשוב לנסות ולזהות האם סיבת המקור ניתנת להתייחסות, למשל בבחירת מושב במטוס או בבחירת טיסה (משך הטיסה, חשיפה סיכוי למערבולות אוויר וכדומה). התייעצות עם מטפל יכולה לסייע במיקוד, ואם הילד כבר בטיפול, התייעצות כזו חיונית. ואגב, אם מדובר בילדים עם הפרעת קשב רצוי להתייעץ עם מומחה להפרעת קשב.

10. אור בקצה המנהרה

מחזור החיים של אירועים וחוויות אצל ילדים הוא קצר משל מבוגרים. יתכן שהפחד של היום ייעלם מחר, בעיקר אם הצלחתם לתת לילד מענה סביר. התייחסו לפחדים האלו ברצינות ותנו להם מענה. כמו תמיד, ההתייחסות לילדים צריכה להיות רגישה וזהירה מאוד, כדי לא להעצים את החרדה ולמנוע תסכולים מיותרים. והכי חשוב, לא לזלזל, לא להקטין, להתייחס, להבין מה מפחיד ולהיות עם הילד".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםקברניט אלון פרגפחד טיסה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: