עיטור העוז של ארקיע: הדייל שהפך למנכ״ל
ניהול משא ומתן מול 4 ועדי עובדים, הבאת מטוס חדש, סאגת סגירת שדה דב, התמודדות מול תחרות גוברת וניהול שוטף. עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, לא נח לרגע. אולי רק פה ושם ברכיבה על סוסים. סיפורו של דייל שהפך למנכ"ל
"החלטה שמתקבלת אצל אבי נקש היום
עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, לא נח בשבועות האחרונים. מלבד הניהול השוטף של החברה, הוטל עליו לנהל מו"מ מול ארבעת הוועדים בארקיע ובמקביל לטפל בהבאת מטוס האיירבוס החדש של החברה מגרמניה. המטוס החדש צפוי לחולל שינוי בארקיע? "המטוס יאפשר לארקיע להפעיל יעדים חדשים, בעיקר רחוקים שלא יכולנו לטוס אליהם עם ה-757 הישן. אנחנו מתכננים לטוס בשנה הבאה לדרום הודו, גואה ולעוד יעדים חדשים". אבל יש היום את אייר אינדיה שטסה בקו בפרק זמן קצר יותר ובעלויות נמוכות יותר "אייר אינדיה מפעילה היום טיסות למומבאי, אבל אני חושב שהשוק הולך וגדל ליעדים האלה. יש מקום בדרום הודו גם לתיירות יוצאת וגם לתיירות נכנסת. היינו שם בסיור לפני שנה. יש שם תשתית לתיירות יוצאת מישראל ויש שם תיירות שמעוניינת להגיע לישראל". ארקיע צפויה לקבל שני מטוסים ארוכי טווח נוספים. איזה שינויים יחולו בעקבות כך? "אנחנו יודעים להגיב מהר לתנאים המשתנים בשוק. עובדה שגם כשהלואו קוסט נכנס לא הפסקנו לטוס לאירופה, אלא ההיפך. השנה חזרנו לשני יעדים קלאסיים, פריז ולונדון, בתדירות כמעט יומית. הקווים האלה משגשגים. השנה התחלנו לטוס לסטנסטד. הקו משגשג. ארקיע מצאה את הנישה, כדי לבדל את עצמה מכל הלואו קוסט והתחרות המטורפת שיש בשוק. אנחנו נותנים מוצר שונה ואצלנו המחיר תמיד כולל הכול - מזוודה, ארוחה ושירות מלא, כמעט ואין אותיות קטנות - דבר שאין בכל הלואו קוסט. אני חושב שהקהל הישראלי למד לחיות את הלואו קוסט ולעשות בידול בין הלואו קוסט לחברות הסדירות, כמונו.עובדה שהמטוסים מלאים במחירים אטרקטיביים". כל הזמן אמרו שאין כאן מקום ל-3 חברות תעופה ישראליות. איך אתה רואה את זה? "התחרות עושה טוב לצרכן. היא לא בהכרח בין החברות הישראליות. נתח השוק מול שאר השוק נשאר פחות או יותר אותו הדבר. אל על כ-30% וארקיע וישראייר כ-10% מהשוק. השנה אפילו גדלנו בכמות הנוסעים ונעבור את ה-700 אלף נוסעים משנה שעברה". בעשרת החודשים האחרונים של השנה גדלתם בחצי אחוז בכמות הנוסעים ובאוקטובר ספגתם ירידה של 33% "על ספטמבר-אוקטובר צריך לדבר כעל מקשה אחת בגלל החגים. בסה"כ בחודשיים האלה גדלנו. לפנינו גם חודשי החורף שמהווים עונת שיא של טיסות למזרח הרחוק, כמו בנגקוק, שאנחנו מפעילים 3 פעמים בשבוע. זה נדבך חשוב מאוד לחברה, גם בהכנסות וגם בכמות הנוסעים. האיירבוסים הולכים להוות שינוי מבחינתנו - מתקופות שטסנו מעט מאוד בחורף, השנה הולכים להפעיל טיסות למספר יעדים באירופה בחורף". המטוסים החדשים צפויים לטוס ליעדים כמו ניו יורק? "אנחנו חושבים על הרבה יעדים רחוקים. כרגע העסקה עדיין לא סגורה וחתומה, זו עסקה בין בעלי החברה לבין ארקיע. יש דיבורים על זה וברגע שתיסגר נוכל לצאת עם זה לאור". ארקיע רשמה מתחילת השנה ירידה גדולה מאוד גם בטיסות לאילת? "הירידה עקב מכירת מטוס ה-757 הישן שלנו, שמכיל מספר מושבים גדול וטס הרבה מנתב"ג לאילת, בעיקר בסופ"שים. לקחנו בחשבון השנה, שבשנת מעבר בין שיאים, המטוס הזה יוריד קצת את כמות הנוסעים שלנו מנתב"ג. בשדה דב גדלנו בכמות הנוסעים, כי אנחנו מפעילים 5 מטוסי אמברייר בלו"ז מלא ורחב. האיירבוסים החדשים, שאחד מהם נחת השבוע, השני בעוד חודש והשלישי באפריל – יגדילו גם את מס' הנוסעים". תאמינו או לא: כילד שגדל במושב, רכיבה על סוסים הייתה חלק מנוף חייו של עוז ברלוביץ'. גם היום הוא משתדל לרכוב לפחות פעם בשבוע. ולא רק סוסים, ברלובי'ץ למד 15 שנה לנגן על פסנתר.
"אבי נקש גידל אותי בארקיע"
ניר דגן, מנכ"ל קבוצת ארקיע. נראה שיש בניכם סינרגיה "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא וטוב בכל התחומים. אנחנו רואים את החזון של ארקיע, את האסטרטגיה שאליה החברה הולכת ומתאימים את כל החלק המסחרי ואת צי המטוסים החדש שהולך להיבנות פה. הולכים להיות בשנים הקרובות קרוב ל-10 מטוסים על בסיס מטוסי האיירבוס וצי משותף גם למטוסי האמברייר. אני חושב שאנחנו בשיתוף פעולה מלא, שרק תורם לגידול העסקי והמסחרי של החברה". אתה מקורב גם לבעלים האחים נקש. מה החזון שלהם? "החזון של משפחת נקש ושל אבי בעיקר - שלמעשה גידל אותי בארקיע ולימד אותי נדבכים רבים - הן בשיווק, מסחר, ראייה עסקית ועסקאות נוספות שאנחנו עוסקים בהן. הרוח העסקית שלהם מאוד מיוחדת לעולם העסקים בכלל ולענף התעופה בפרט. הם שמים את יעדם על ארקיע, הם רוצים לייעל אותה ומאמינים מאוד בעובדים של החברה, בהנהלה שלה, בהנהלה הבכירה וביכולת שלה להגיב מהר לתנאי השטח. החלטה שמתקבלת אצל אבי היום, מבוצעת באותו היום. אין ועדות וסיפורים שיש בחברות אחרות". הנקשים הם אנשים עם דרישות "כל מנהל בארקיע - ממנכ"ל דרך סמנכ"לים והנהלה בכירה, מנהל ברובו מספר תחומים ולא רק תחום אחד. רמת הניהול של כל מנהל בארקיע מאוד רחבה. זו ראייה עסקית שונה מחברות אחרות, אבל בתחום הזה שהוא כל כך צר בשולי הרווח שלו אם בכלל, פיתוח עסקי לצד התייעלות הם חיסכון והפתח להצלחה להחזקת חברת תעופה. התנאים המשתנים יכולים להפוך מרווח להפסד מהר מאוד". איך הקשר של ארקיע עם סוכני הנסיעות? "מעולה. אני חושב שבשנים האחרונות עשינו שינוי בתפיסה. סוכני הנסיעות הם ערוץ הפצה חשוב מאוד לארקיע. ראיתי את זה בהשקה שעשינו להבאת המטוס מהמבורג. השנה החלטנו בהשקה הזו להזמין את הסוכנים הגדולים שלנו שעובדים איתנו בשיתוף ושתופים להצלחה של ארקיע בשנים האחרונות. זו הייתה הכרת תודה. כל הסוכנים הגדולים הגיעו וכיבדו אותנו, וראינו בהם שותפים לדרך". חברות תעופה מפחיתות את העמלות. מהי הגישה שלכם? "הגישה שלנו היא שצריך להתאים את השינויים בפן העסקי לתנאים. הפחתת העמלות הוא דבר נכון. מצד שני, לשותפים האמיתיים שלך, שדוחפים אותך, מוכרים אותך ושמים את החברה שלך בפועל, נמשיך לתת טרגטים מאוד אטרקטיביים, כדי שימשיכו לקדם את ארקיע כמו שעושים בשנים האחרונות". אתם עובדים עם טרגטים? "אנחנו עובדים עם טרגטים, סוכנים שהם שותפים שלנו ושמים את ארקיע כחברת התעופה בטופ שלהם, ולא שמים אותנו על הדרך. מי שמוכר את ארקיע על הדרך לא יזכה ממני לעמלות מועדפות. מי שרואה את ארקיע כחברה שמטיסה בשנה קרוב ל-2 מיליון נוסעים - מספר שתיים בישראל - יזכה מאיתנו לעמלות ותגמול מועדף, זו המדיניות שלנו". שמיים פתוחים: האם החברות הישראליות נפגעות יתר על המידה לעומת מה שקורה במדינות אחרות? "מבנה העלויות בחברה ישראלית לעומת החברות שבאות לארץ, שונה בעשרות אחוזים - מבחינת עלויות ההפצה השיווקיות, מרכזי ההזמנות והשכר. זה שונה לגמרי בחברות זרות לכן הן יכולות למכור טיסות במחירים כאלה". סגירת שדה דב: דעתך בנושא "בשנים בהן התעופה בגידול מואץ במדינת ישראל ויש 24 מיליון נוסעים השנה, לסגור שדה תעופה שמטיס קרוב ל-800 אלף נוסעים בשנה - זו טעות היסטורית ענקית. התחלנו להפעיל השנה טיסות בינלאומיות, מה שלא היה בעבר. אנחנו מפעילים היום, בחודשי החורף 3 טיסות שבועיות ללרנקה בקפריסין. הנוסעים שמגיעים לשדה דב זוכים לרמת שירות מעולה ולזמן מעולה בין הבית למלון או לעסקים. כל נוסע שטס משדה דב חושב כבר על הטיסה הבאה, מרוב שזה קל ופשוט". בימים אלה אתה מנהל מו"מ עם עובדי החברה. עד כמה זה מורכב? "המו"מ מורכב. בארקיע יש ועד על, אבל הוועדים מחולקים לארבעה: ועד הטייסים, ועד הדיילים, ועד עובדי הקרקע וועד עובדי התחזוקה. למעשה, אלה ארבעה ועדים שיושבים תחת ראש ועד אחד. מבנה העסקה בארקיע הוא שונה. העובדים הם שותפים מבחוץ ולכן אני מצפה מהם לקחת אחריות גם בנושא הסכמי השכר החדשים וגם בנושא ה-FTL - חוקי המנוחה, שמשפיעים מאוד על כל העניין התפעולי של החברה". מתי להערכתך יסתיים המו"מ? "המו"מ ייקח כמה זמן שהוא צריך לקחת. כל עוד העובדים יגלו אחריות, אני בטוח שבסוף נגיע להסכמים טובים. כמובן שנדרשת אחריות של העובדים, ברמת הדרישות וברמת הפתיחות להנהלה. גם צריך להבין שעסקי התעופה עברו טלטלה בשנים האחרונות. כניסת הלואו קוסט הורידה את רמת המחירים והדרישות העלו את רמת העלויות התפעוליות. צריך להבין שהתשואה עם השנים הולכת ויורדת. אם לא נגלה אחריות – זה לא יתאים לתעופה". הסיפור שלך – דייל שהפך מנכ"ל - מהווה השראה לעובדים, שאפשר לצמוח? "עשו עליי פרסומת. אני, אביה, מנכ"לית פתאל ורועי אלבז, שהיה מנכ"ל פנגו. התחלנו מתפקידים מאוד זוטרים וצמחנו בכמה שנים לתפקידים מאוד בכירים. למשפחת נקש בכלל ולאבי בפרט, יש יכולת לזהות אנשים שניחנו ביכולות גבוהות".
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}