לא רק בישראל: התעופה העולמית מתקשה להמריא במלוא העוצמה-הנה הסיבות מדוע
מגפת הקורונה פגעה משמעותית בענף התעופה הבינלאומי והשלכותיה ניכרות אף בתהליך ההתאוששות, המלווה בקשיים נוכח הביקוש הגובר והמחסור בכוח אדם
צילום: Shutterstock
אתמול, יום ד', 1 ביוני, 11 טיסות של אל על בוטלו וכן 10 טיסות התעכבו ולא המריאו בזמן. התופעה חוזרת על עצמה בימים האחרונים, בעיקר עקב הסכסוך בין הנהלת החברה והטייסים המתלוננים על עומס עבודה בעקבות הרחבת הפעילות עם דעיכת מגפת הקורונה. אבל מה לנו להלין על אל על? עפ"י אתר FlightAware, הסוקר את כלל פעילות התעופה בכל רחבי העולם, אתמול היו בסך הכול 1,689 ביטולי טיסות ו-11,700 עיכובים ודחיות של טיסות. כדי לתאר את עוצמת התופעה להלן דוגמאות אחדות לביטולי טיסות אתמול, 1 ביוני, מתוך הסקירה הכוללת של FlightAware: דלתא אייר ליינס – 47 טיסות מבוטלות אוסטריאן איירליינס - 40 טיסות מבוטלות איזי ג'ט - 40 טיסות מבוטלות יונייטד איירליינס - 39 טיסות מבוטלות אמריקן איירליינס - 37 טיסות מבוטלות KLM - 35 טיסות מבוטלות טורקיש איירליינס - 19 טיסות מבוטלות לופטהנזה - 13 טיסות מבוטלות ובנוסף לכך, כל החברות נאלצו לעכב ולדחות אתמול מאות טיסות. במלים אחרות, עשרות אלפי נוסעים, שציפו יותר משנתיים לחזור לשגרת החיים, החמיצו אתמול את התוכניות לנופש, לטיול, למפגשים חברתיים או עסקיים. באופן יוצא דופן עולם התעופה הבינלאומי טרוד בימים אלה בשתי תופעות סותרות. מחד, התאוששות משמעותית של הענף בעקבות הנסיגה של הקורונה, המובילה לפתיחת הגבולות, להסרת המגבלות ולביקוש הולך וגובר לטיסות. עפ"י אתר התעופה Routesonline, נוסף על תגבור גורף של תדירויות בחלק ניכר מהקווים הפעילים זה מכבר, במהלך החודש הקרוב, חודש יוני, 70 קווים חדשים מצטרפים לרשת הכוללת של קווי התעופה הבינלאומיים. יחד עם זאת, ובסתירה למגמת ההתאוששות הבולטת, הקושי העצום של חברות התעופה לעמוד בביקוש ההולך וגובר לטיסות, בעיקר בגלל מחסור בכוח אדם, מאלץ אותן, בניגוד למצופה, דווקא לצמצם פעילות ואף לבטל טיסות. כיצד הגיע ענף התעופה הבינלאומי למצב האבסורדי הזה? מגפת הקורונה פגעה בחברות התעופה במגוון היבטים. קודם כל, הפסדים עצומים עקב אילוצים של הפסקה או צמצום דרסטי בפעילות. חברות התעופה, שהצליחו לא להתמוטט ואיכשהו ל"הישאר עם הראש מעל המים" הסוערים של מגפת הקורונה, השתדלו לצמצם הוצאות, פיטרו והוציאו לחל"ת עובדים רבים, כולל צוותי אוויר. והנה עם שוך המגפה וגאות הביקוש לטיסות, חברות רבות ניצבות כיום בפני שוקת שבורה, כשמחסור בעובדים מונע מהן את האפשרות להגביר פעילות. לא מעט עובדי תעופה, כולל טייסים ודיילים, נפלטו מהענף במהלך משבר הקורונה. המחסור בכוח אדם, המאפיין כיום כמעט את כל חברות התעופה הבינלאומיות, אינו מאפשר להן לשחזר לוח טיסות נרחב, המתקרב לרמות של 2019, והן נאלצות לתמרן, לעכב ולדחות טיסות, ובלית ברירה גם לבטל לא מעט טיסות. ולא רק המחסור בכוח אדם משבש את פעילות חברות התעופה. גם עובדים, שנותרו בענף והסכימו לקיצוץ בשכר ובתנאי העבודה, דורשים כעת לחזור למסגרות ולתנאים הקודמים ומקשים על ההנהלות בתביעות, בעיצומים ובשביתות.ולא רק חברות התעופה מתקשות לעמוד בביקוש הגובר. התופעה בולטת ביתר שאת בנמלי התעופה, כשהמחסור בעובדים משפיע ישירות על הנוסעים. מגפת הקורונה דלדלה באופן קיצוני את מצבת עובדי הקרקע והשירותים השונים, שמצאו משך הזמן עיסוקים חילופיים, ונמלי התעופה ברחבי העולם סובלים בימים אלה מעומס, צפיפות והתנהלות איטית ומסורבלת. חברות התעופה מנסות בדרכים שונות להתמודד עם בעיות המחסור בכוח אדם. לנוכח התקנות המקצועיות המחייבות, כמעט בלתי אפשרי לנצל יותר את צוותי האוויר הקיימים, ולכן נאלצים לתמרן ולבטל טיסות. חלק ניכר מביטולי הטיסות נובע משיקולים כלכליים, כשבאופן טבעי, קווים לא משתלמים, הן מבחינת ההכנסה למושב והן מבחינת התפוסה, יהיו הראשונים הצפויים להתבטל. יתר על כן, חברות התעופה מנסות לגייס צוותי אוויר, טייסים ודיילים, באמצעות פיתויים כלכליים שונים, ונוכח המחסור הכללי והצרכים הדחופים, אף מבקשות להכשיר צוותים חדשים גם בהליכים מזורזים. סביר להניח, עפ"י כל ההערכות המקצועיות, כי ענף התעופה הבינלאומי מצוי בתקופת מעבר ותוך שנתיים – שלוש ייעלמו משקעי מגפת הקורונה ויימצאו איזונים הולמים, שיובילו להתייצבות ולשגשוג מחודש של הענף.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}