עתירה לבג"צ: סגירת הגבולות לישראלים שנותרו בחו"ל – לא חוקתית
ארבעה ישראלים השוהים בימים אלה בחו"ל ומנועים מלחזור ארצה עקב תקנות הקורונה האחרונות, בעתירה לבג"צ: "הממשלה מונעת גם מישראלים העומדים בקריטריונים שהיא קבעה – מלחזור לארץ"
צילום: 123rf
ארבעה ישראלים הנמצאים בימים אלה בחו"ל ומנועים מלחזור ארצה עקב תקנות הקורונה האחרונות, הגישו אתמול (ה') עתירה לבג"צ. העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין מיכאל דקר ונחמה עובדיה ממשרד כהן דקר פקס ברוש נגד ממשלת ישראל, ראש הממשלה, שר הבריאות, שרת התחבורה, הממונה על המאבק בנגיף הקורונה והיועץ המשפטי לממשלה. בעתירה טוענים העותרים כי מניעת כניסתם של אזרחים ישראלים לישראל, באופן עקיף באמצעות תקנות המגבילות את הטיסות לישראל ובאופן ישיר באמצעות תקנות האוסרות את כניסתם, וזאת למעט "חריגים" – אינה חוקתית. בעתירה מתואר כיצד ארבעת העותרים - שכולם אזרחי ישראל, רכשו מספר פעמים כרטיסי טיסה חזרה ארצה, אך הטיסות הללו בוטלו עקב התקנות החדשות. בעתירה נטען כי ארבעת העותרים זכאים להיכנס לארץ בהתאם ל"חריגים" שנקבעו בהחלטות הממשלה, אולם ועדת החריגים אינה פועלת בהתאם לחוק ואינה נותנת תשובה במועד, ובפועל מונעת את כניסתם לישראל. בנוסף, גם לאחר שהוועדה נתנה אישור לחלקם, טיסותיהם בוטלו בשל התקנות המונעות כניסת כלי טיס זרים לישראל, ובכך נמנע מהם סופית לשוב לישראל. בנוסף נטען בעתירה, כי פרט לעותרים קיימים מאות ואף אלפי אזרחים ישראלים שגם להם נגרם נזק קשה: פגיעה בחיי המשפחה שלהם, פגיעה כלכלית ונפשית מסוגים שונים - מניעת הגעה ללוויית אהובים, מניעת אפשרות ללוות בן משפחה במצוקה או בטיפול רפואי, תשלום שכר דירה בארץ במקביל להוצאות מחייה במדינה שבה הם שוהים, הפסד עבודה בארץ ועוד, ומעל הכל – פגיעה קשה בתחושת הביטחון הבסיסית של האזרחים ביכולתם לשוב למדינתם ולביתם. לטענת העותרים, התקנות החדשות אינן עומדות בתנאי פסקת ההגבלה של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וכי הפגיעה לא נעשית מכוח חוק ולא מסמכויות שבחוק - זאת משום שהעותרים כולם זכאים להיכנס לישראל בהתאם לחוק ואף בהתאם לתקנות, אך אינם יכולים לעשות כן, בשל התקנות המונעות טיסה לישראל ובשל העובדה כי אין הוועדה מקיימת את הוראות החוק.
עורכי הדין מיכאל דקר ונחמה עובדיה
עורכי הדין מיכאל דקר ונחמה עובדיה. צילום: סטודיו צ'רי עורכי הדין מיכאל דקר ונחמה עובדיה טוענים עוד בעתירתם, כי הפגיעה אינה הולמת את ערכיה של ישראל כיהודית ודמוקרטית, איננה מידתית וכי הנתבעים לא נקטו, או לא ניסו לאכוף כראוי - אמצעים שפגיעתם פחותה, כגון אזיק אלקטרוני, קנסות משמעותיים יותר, ואכיפה חד משמעית של הוראות הבידוד לנכנסים לישראל. העותר הראשון, יצא מהארץ למטרות עבודה ב-15.11.20, כשחוזה ההעסקה שלו מחוץ לישראל הסתיים ב-31.1.21. עקב התקנות המגבילות, בוטלו 3 טיסות שונות שהוא היה אמור לעלות עליהן. ב-4.2.21 הוא הגיש בקשה לוועדת החריגים לשם כניסה לישראל, וכניסתו סורבה. למחרת וכן ב-7.2, מאחר שהקריטריונים לכניסה הוגמשו לכאורה, הגיש הגבר בקשה נוספת – אך עד עתה לא קיבל כל תשובה. העותרת השנייה, עלתה לישראל מארה"ב. עקב התפרצות הקורונה, לא ביקרה את משפחתה בחו"ל למעלה משנה ולכן, עם התקדמות מבצע החיסונים, לקחה חופשה קצובה מעבודתה, בה חישבה גם את ימי הבידוד הנדרשים עם חזרתה, ויצאה מהארץ ב-10.1.21 לבקר את משפחתה. טיסתה חזרה לארץ היתה אמורה להיות ב-31.1.21 והתבטלה עם ההכרזה על סגירת נתב"ג. מאז הצליחה לקבוע עוד 2 טיסות, אך שתיהן בוטלו בהתראה של יומיים מראש. מאז 6.2.21 היא הגישה 3 בקשות לוועדת החריגים לשם כניסה לישראל, אך נותרה ללא מענה, מחוץ לישראל, ללא יכולת לעבוד, תוך שהיא ממשיכה לשלם דמי שכירות על הדירה בארץ. שני עותרים נוספים הם אחים, אחת מהם קטינה, שיצאו מהארץ ב-31.1.21 באישור חריג שקיבלו מוועדת החריגים, לשם שהייה עם אחיהם ואימם, השוהים זמנית מחוץ לישראל בשל צורך רפואי חיוני. אחד מהם כבר החל בשירות צבאי ויציאתו מהארץ אושרה ע"י אכ"א רק עד ל-8.2.21. הוא ואחותו הגישו מספר פעמים בקשה לוועדת החריגים ורק לאחר מספר פניות שלא נענו, התקבל אישור מהוועדה לאחות בלבד - קטינה שלא יכולה לטוס לבדה, כך עפ"י העתירה. ב-10.2.21 התקבל סוף סוף אישור גם לאחיה, אך במקביל נודע לו כי אינו יכול לשוב לישראל משום שאין טיסות שניתן לעלות עליהן בשלב זה - שכן אזרחים ישראלים אינם מורשים לטוס בטיסות זרות לישראל והטיסות של חברות התעופה הישראליות מלאות לחלוטין. גם אם ייפתחו טיסות חדשות, הרי שהן לא צפויות להיות בימים הקרובים והן לחברת אל על בלבד והכרטיסים צפויים לעלות אלפי שקלים יותר.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}