אא

האסטרטגיה החדשה של קבוצות התעופה לופטהנזה ואייר פרנס/ק.ל.מ

לופטהנזה נחושה להתמודד עם חברות הלואו קוסט הגדולות באמצעות אירו-ווינגס, ואילו אייר פרנס/ק.ל.מ תנסה להתחרות בחברות המפרץ בקווים ארוכי הטווח באמצעות חברת בת חדשה

צילום: 123rf|צילום: יח"צ צילום: 123rf|צילום: יח"צ
חברות התעופה האירופיות הגדולות והמסורתית ניצבות בשנים האחרונות בפני שני אתגרים מרכזיים: התעצמות אדירה של חברות הלואו-קוסט והתפתחות יוצאת דופן של חברות התעופה של המפרץ, והן מנסות להתמודד עימן במגוון דרכים ואמצעים. קבוצת לופטהנזה: נאבקים בריינאייר ואיזי-ג'ט אחרי היערכויות מחודשות בשנים האחרונות, נראה כי בקבוצת התעופה הגדולה באירופה, קבוצת לופטהנזה, הגיעו למסקנה כי האיום המשמעותי ביותר על פעילותה ורווחיותה הן חברות הלואו-קוסט הגדולות, ריינאייר ואיזי-ג'ט. לדברי מומחי תעופה, במשך שנים, כשחברות הלואו-קוסט באירופה גדלו והתפתחו, קבוצת לופטהנזה הייתה 'תקועה' בעיקר בהטסת נוסעים עסקיים ונוסעי פנאי ברמה גבוהה מנמלי הבית שלה – ציריך, וינה, פרנקפורט ומינכן – לבירות מפתח באירופה וברחבי העולם. היום, כשריינאייר ואיזי-ג'ט הפכו למעצמות תעופה מובילות באירופה, קבוצת לופטהנזה, בעלת חברות התעופה: לופטהנזה, אוסטריאן איירליינס וסוויס איירליינס, הפנימה שהיא חייבת לשנות אסטרטגיה. אומנם בשנים האחרונות עשתה הקבוצה ניסיונות להתחרות בחברות הלואו-קוסט באמצעים שונים, כמו: מערך מחירים גמיש או הרחבת פעילות חברות הבת, ג'רמן-ווינגס ואירו-ווינגס, אך היו אלה ניסיונות לא משמעותיים, שלא סיפקו מענה הולם למיליוני נוסעי הנופש האירופיים.
אירו ווינגס:אירו ווינגס:
אירו ווינגס. מתכננת להתרחב בשנים הקרובות   ההחלטה האסטרטגית העדכנית של קבוצת לופטהנזה היא להתמודד באופן הרציני ביותר ובאגרסיביות רבה בחברות הלואו-קוסט הגדולות, וזאת באמצעות חברת הבת, אירו-ווינגס, שצי מטוסיה והיקף פעילותה יגדלו ויתרחבו מאד בשנים הקרובות. אומנם אירו-ווינגס פועלת מאז 1994, אך עד עתה הצי שלה והיקף פעילותה היו רחוקים מאד מאלה של ריינאייר או איזי-ג'ט. קרסטן שפור, מנכ"ל קבוצת לופטהנזה, הציג את האסטרטגיה החדשה והכריז, כי בעקבות העסקאות עם בריסל איירליינס ואייר ברלין, כבר בקיץ הקרוב אירו-ווינגס תהיה חברת הלואו-קוסט השלישית בגודלה באירופה ותפעיל יותר מ-160 מטוסים, שיאפשרו לה להתחרות בריינאייר, למרות שהיא מחזיקה בצי הגדול פי שניים. עיתוי ההכרזה של קבוצת לופטהנזה על האסטרטגיה החדשה בא בעקבות הודעתה של ריינאייר על פתיחת בסיס הפעלה בנמל התעופה של פרנקפורט, נמל הבית של לופטהנזה. קרסטן שפור הצהיר: "אנחנו נגיב בהתאם", וחידד את המסר: "לופטהנזה הקימה בפרנקפורט מערך תפעול יוצא דופן ומפעילה כאן את רשת הקווים הגדולה ביותר באירופה. אנחנו מוכנים לתחרות חזקה יותר, כפי שאנחנו כבר עושים בנמלי תעופה רבים באירופה". ראוי לציין כי אירו-ווינגס עדיין לא פועלת בנמל פרנקפורט, אך היא פועלת זה מכבר בנמל וינה ובשנה הבאה תפעל גם במינכן. כמו כן, השנה החלה החברה להרחיב את מערך הטיסות הבין-יבשתיות במטוסים רחבי גוף. תוכנית ההתרחבות של אירו-ווינגס מתבססת, כאמור, על העסקאות עם אייר ברלין ובריסל איירליינס.
אייר ברליןאייר ברלין
אייר ברלין. מתוכננת להיות השותפה של אירו-ווינגס   "אירו-ווינגס היא כבר חברת הפנים המובילה בגרמניה", ציין שפור, "אך אנו רוצים לגדול גם בשווקים אחרים, ולצורך כך אנו זקוקים לשותפים". השותפה הגדולה של אירו-ווינגס תהיה אייר ברלין, ממנה תחכור לופטהנזה כ-35 מטוסים ב'חכירה רטובה' (מטוסים עם הצוותים) לתקופה של 6 שנים החל מחודש מרץ הקרוב. לדבריו של שפור, החכירה זולה יותר מאשר רכישת מטוסים חדשים. להרחבת פעילות אירו-ווינגס תהיה שותפה גם בריסל איירליינס. כזכור, בחודש ספטמבר החליטה מועצת המנהלים של קבוצת לופטהנזה להשלים רכישה מלאה של בריסל איירליינס, שתיסגר סופית בתחילת 2017. עפ"י המתוכנן חלק ממטוסי בריסל איירליינס יעברו לרשות אירו-ווינגס, כשעל מתכונת שילובם בפעילות החברה יוחלט רק לאחר השתלבות מטוסי אייר ברלין. "שנת 2017 תהיה שנת מבחן, בה ננתח את האינטגרציה הכוללת של אירו-ווינגס", סיכם קרסטן שפר, את הצגת האסטרטגיה החדשה.
בריסל איירליינסבריסל איירליינס
בריסל איירליינס. צפויה להימכר לקבוצת לופטהנזה עד תחילת 2017   אייר פרנס/ק.ל.מ: רוצים להיות תחרותיים יותר ז'אן-מרק ז'אנאיאק, המנכ"ל החדש של קבוצת התעופה אייר פרנס/ק.ל.מ, בישר בשבוע שעבר על מפנה באסטרטגיה של הקבוצה, כשהמטרה היא להיות אטרקטיביים ותחרותיים יותר. ז'אנאיאק, שהחליף את אלכסנדר דה ז'וניאק, שהחל לכהן לאחרונה כמנכ"ל יאט"א, אמר: "כחברות אירופיות אחרות אנו חולקים אותה מטרה – לצמצם את ההוצאות המבניות שלנו בדרכים שונות, על מנת שנהיה מסוגלים להתמודד מול חברות המפרץ וחברות הלואו-קוסט". זה מכבר הבינו בקבוצת התעופה הצרפתית-הולנדית, כי הם זקוקים למוצר לואו-קוסט כדי להתמודד עם הענקיות האירופיות, ריינאייר ואיזי-גט, אלא שחברת הבת של הקבוצה, טרנסאוויה, רחוקה מאד מלהוות מענה הולם, כשהצי של שתי שלוחותיה, הצרפתית וההולנדית יחד, מונה כ-70 מטוסים בלבד.
טראנסוויהטראנסוויה
טראנסוויה. חברת הבת של אייר פראנס/ק.ל.מ. רחוקה מלהיוות מענה הולם, עם צי של 70 מטוסים בלבד   נראה כי בתחום הלואו-קוסט הקבוצה לא תרחיב משמעותית את פעילותה. טרנסאוויה תגדל, אך תתמקד בשוקי הליבה בצרפת ובהולנד ותאפשר לחברות האם, אייר פרנס וק.ל.מ, לנייד נוסעים מנמלי הבית שלהן בפריס ובאמסטרדם לערי השדה. יחד עם חברת הבת של אייר פרנס, Hop!, תפעיל טרנסאוויה חלק ניכר ממערך טיסות הפנים בשתי המדינות, אך לא תהווה פקטור כלל אירופי. מאידך, שלוש חברות התעופה של המפרץ - איתיחאד, אמירייטס וקטאר - מהוות אתגר לא פשוט, כשהן מציעות לנוסעים מוצר טוב יותר יותר בעלות זולה יותר לחברת התעופה. התוכנית של אייר פרנס/ק.ל.מ היא להקים חברת בת לטיסות ארוכות טווח, שתמנה עד שנת 2020 10 מטוסים ותטוס ליעדים עתירי תחרות. "החברה החדשה תתמקד בשווקים אולטרה תחרותיים ותאפשר לקבוצה לפתוח קווים חדשים ולחדש קווים שנסגרו מחוסר רווחיות", ציינה הנהלת הקבוצה והודיעה כי 30% מהקווים יהיו חדשים. הודעת הקבוצה לא התייחסה לדרך הפעילות של החברה החדשה, שלא תהיה בהכרח חברת לואו-קוסט, ואף לא למיתוגה, אך הבטיחה למשקיעים, כי היא "תהיה פשוטה, מודרנית וחדשנית". "ענף הטווח הארוך מתפתח מדי שנה ואנחנו חייבים להתמודד עם חברות התעופה של המזרח התיכון ואסיה", אמר ז'אנאיאק ואפיין את החברה החדשה, "שתשמש גם כמעבדה לכושר החדשנות של הקבוצה בנושאים של מוצרים, טכנולוגיה, קייטרינג, עיצוב תא הנוסעים, שירות וחווית הלקוח ושיטות עבודה". וגם אם החברה החדשה לא תצליח להתמודד עם חברות המפרץ, אך תהווה סדנת חדשנות לחברות האם, אייר פרנס וק.ל.מ, הרי תהיה זו בהחלט הצלחה.  
כעכע
אייר פראנס-ק.ל.מ. תקים חברת בת חדשה לטיסות ארוכות טווח

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהכללי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: