שביתת פתע: מערך ההסעים בנתב"ג הושבת
עובדי השאטלים בנתב"ג השביתו הבוקר (ה') במפתיע את מערך השאטלים בנתב"ג בעקבות סכסוך עבודה עם חברת "תור בוס". הנהגים השובתים: "33 ש"ח לשעה זו משכורת של משרתי ציבור או של עבדים?!"
Shutterstock
ההסתדרות הלאומית יחד עם ארגון נהגי האוטובוסים בישראל המאגדים את עובדי השאטלים בנתב"ג קיימו הבוקר (ה') שביתת פתע בנתב"ג בעקבות סכסוך עבודה עם חברת "תור בוס" שהוכרז לפני כשבועיים וזאת בשל סירובם לחתום על הסכם קיבוצי עם עובדי החברה. בעקבות אי חתימת ההסכם החליטו הנהגים לפתוח במחאה. בין השאר, חסמו כבישים, ירדו מאוטובוסים והשאירו אלפי נוסעים ללא מענה תחבורתי בשדה ומחוצה לו. המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב: "גם לנהגים יש זכויות אדם", "33 שקלים לשעה- עבדות מודרנית", "אין לכם בושה" ו-"זה שכר?! = זו בושה!". עובדי השאטלים מועסקים לצורך מתן שירותי הסעות נוסעים בשטח נתב"ג. החל מחודש מאי 2018 מתנהל מו"מ קיבוצי מול המעסיק. המו"מ הבשיל לכדי הבנות וטיוטת הסכם כמעט סופי, אך עם פרוץ משבר הקורונה ומתוך הבנה כי פני הדברים השתנו, ההסתדרות הלאומית הסכימה להקפיא את החתימה על טיוטת ההסכם הקיבוצי המקורי. במהלך החודשים האחרונים נערך משא ומתן לחתימת הסכם קיבוצי המעגן את תנאי ההעסקה של עובדי תור בוס ואת יחסי העבודה, תוך הבנה והסכמה הדדית כי הצדדים ישובו, מיד עם חתימתו, לשולחן המשא ומתן וזאת, במטרה להגיע להסכם קיבוצי ארוך טווח לעובדי תור בוס עד סוף 2021. ערב חתימת ההסכם, העלתה החברה התניות חדשות שהלכה למעשה, כך לטענת הנהגים, "מרוקנות מתוכן את ההבנות בין הצדדים ואת מהותו של ההסכם. חמור מכך, נציגי החברה לא הגיעו למעמד חתימת ההסכם מבלי אפילו להודיע על כך". גורמים המעורים בפרטים מסרו כי שכר הנהגים בנתב"ג עומד עומד על 33 שקל לשעה בעוד שעובדי החנויות בדיוטי פרי למשל מרווחים יותר. יוסי, אחד מנהגי השאטלים אמר: "זו בושה וחרפה. אנחנו מקבלים 33 שקלים לשעת עבודה וזה לא מספיק לקנות לנו כריך. זו משכורת של משרתי ציבור או של עבדים?!" אלה שאמורים לקבל את התיירים ארצה וללוות את היוצאים מתפרנסים בשכר רעב. אין שביתה מוצדק מזו. אני קורא להנהלת החברה להתעשת". בשל כך החליטו עשרות הנהגים להשבית כאמור הבוקר את שירותי ההסעה בנתב"ג וזאת לאור העובדה כי החל מהבוקר, הם יכולים על פי סכסוך העבודה לנקוט בעיצומים ולהשבית את מערך השטאלים בנתב"ג. צעד זה השבית לחלוטין את מערך ההסעות לשדה התעופה ובתוכו. מוועד עובדי השאטלים מבית ההסתדרות הלאומית נמסר בתגובה: "33 שקל לשעה לנהג אוטובוס. השכר הנמוך ביותר בתחבורה הציבורית. בושה ועליבות". ששי שדה, ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית מסר: "נהגי תור בוס משוועים לבשורה לאחר 4 שנים של מו״מ. השנה האחרונה הייתה קשה ומלאה בשינויים שהקשו מאוד על העבודה בנתב"ג. המינימום שנדרש מהנהלה למען עובדיה היה לכבד את ההבנות שהגענו אליהם ולהתמסר לסיום התהליך. לדאבוננו, ברגע האחרון חזרה בה ההנהלה ממה שכבר סוכם, סירבה לסיים תהליך לשיפור שכר הנהגים עד לסוף השנה וביקשה לדחות את המו״מ בעוד חצי שנה. נהגי תור בוס ראויים ליותר מזה. לא נשקוט עד אשר ישופרו תנאיהם". ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית מסר: "נהגי השאטלים במדינת ישראל הם נהגי תחבורה ציבורית לכל דבר ועניין. הגיע הזמן שיזכו לתנאים הנאותים ביותר כראוי לעבודתם המסורה סביב השעון במשך 24 שעות ביממה. ארגון נהגי האוטובוסים ימשיך להילחם איתם יחד במאבקם הצודק כתף אל כתף".
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}