אא

שוב ישראל נותרה בינתיים בלי שדה תעופה משלים לנתב"ג

כבר בשנת 2014 החליטה הממשלה להקים שדה תעופה בינלאומי חדש משלים לנתב"ג. אבל כ-8 שנים אחרי, הממשלה החליטה לעשות פליק פלאק לאחור בעקבות לחץ תושבים והבטחת בחירות. כעת, רה"מ לוחץ למצוא חלופות ולקצר הליכים

צילום: 123rf צילום: 123rf
לאחר כמעט 8 שנים מאז החליטה ממשלת ישראל בשנת 2014 על הקמת שדה תעופה בינלאומי חדש, משלים לנתב"ג, מדינת ישראל נותרה ללא שדה תעופה משלים זאת לאחר החלטה שהתקבלה אתמול (א') שלא להקים שדה תעופה חלופי בעמק יזרעאל.  עוד הרבה לפני כן, למעלה מעשור, הוחלט לתת עדיפות על הקמת השדה המשלים המדובר ברמת דוד. ממשלת ישראל החליטה אתמול כצפוי, שלא ללכת על חלופת הקמת שדה התעופה ברמת דוד, בגלל הבטחת בחירות שניתנה לתושבים לפני הבחירות. זאת, למרות שכבר לפני למעלה מעשור הממשלה קבעה שהעדיפות להקמת שדה מבחינתה היא ברמת דוד. גם צה"ל, שתמך בזמנו בהחלטת הממשלה, סבור כי העדיפות מבחינתו היא רמת דוד. החלטת הממשלה על הקמת שדה חילופי ניתנה בזמנו, עוד לפני הגעת נגיף הקורונה. לפי התכנון, בשנת 2025 נתב"ג היה אמור להגיע אל קצה גבול היכולת שלו לקלוט נוסעים. השדה החדש שהיה אמור להיות מוקם, אמור עפ"י התכנון לקלוט תחילה כ-4 מיליון נוסעים בשנה, עם יכולת לגדול בהתאם לביקוש. הקמת השדה ברמת דוד הייתה טובה מבחינת נגישות גדולה לאוכלוסייה, כמו כן יכול היה למשוך תיירות נוצרית גדולה. הקמת שדה חילופי בנבטים לא נראית חלופה ראלית מבחינת המיקום. יש כבר את השדה ע"ש רמון שעומד די שומם מבחינת רמת הפעילות שלו אל על גודלו. לפי גורמים שונים המכירים את הנושא, "זה יהיה להקים עוד פיל לבן". מנגד, התושבים בנגב לוחצים על הקמת השדה בנבטים שיביא מבחינת ללא מעט מקומות עבודה בנגב. לפי גורמים שונים, צה"ל בשנים האחרונות כבר פעל לפי תכנית עבודה וביצוע שהשדה יוקם ברמת דוד, מבחינת הערכות והשקעות שונות בנושא. כל שדה באשר יקום צריך להיות באישור של גורמים בצבא שיש להם השפעה גדולה על כל הפעילות האווירית השונה. במסמך שחיברה בזמנו רת"א (רשות התעופה האזרחית) נכתב בין השאר: "יש שתי סיבות מדוע השדה המשלים לא יקום בנבטים: עמדת מערכת הביטחון בשל סיבות ביטחוניות והתפלגות אוכלוסיית המדינה. שדה התעופה משרת אנשים חיים ויש ניסיון כלל עולמי בשאלה מתי מרחק של שדה תעופה ממרכזי הביקוש מתחיל להיות 'מרחק מונע'. זה עוד טרם שנכנסים לשאלה של רציפות ותדירות התחבורה היבשתית שאמורה לשרת שדה תעופה אזרחי. מבחינה זו, שדות התעופה של חיל האוויר במרכז הארץ (חצור, תל-נוף ופלמחים) ממוקמים לכאורה היטב, אולם אין כל אפשרות לדחוס את 'הקובייה האווירית' האזרחית הנוספת הנדרשת בשמיים הצפופים שמנתב"ג ודרומה. הצפון הוא אזור ההתפתחות התעופתי היחיד הבא בחשבון והשדה הרלבנטי הוא רמת דוד. הסיכוי היחיד, אם כך, להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג הינו בשדה תעופה התעופה הצבאי ברמת דוד". למרות עמדת רת"א והצבא, הגורמים ממשלתיים-פוליטיים הם אלה שמקבלים את ההחלטות בסופו של יום. מבחינת הממשלה כבר נבחן בעבר הארכת המסלול בשדה בחיפה, אך כבר אז ראו שהדבר נתקל בלא מעט קשיים, כאשר גם זה לא יביא להקמת שדה ברמה הנדרשת מבחינת התיירות. כבר בעבר הושמעו התנגדויות שונות להקמת שדה כזה בעיר חיפה. יש כמובן עוד חלופה של הקמת שדה על אי מלאכותי. אך זו חלופה הדורשת השקעה של מיליארדי שקלים. כסף שלא נמצא כיום בעודפים מבחינת הממשלה, זה גם פרויקט גרנדיוזי, שספק רב אם הממשלה הנוכחית תרצה להיכנס אליו. שרת התחבורה, מרב מיכאלי, שהביאה לביטול הקמת השדה המשלים ברמת דוד, ביקשה מהממשלה 9 חודשים לעבודת צוות היגוי בראשות משרדה יחד עם משרד הביטחון, משרד ראש הממשלה, רשות מקרקעי ישראלי, משרדי האוצר והתיירות ומנהל התכנון שיפעל לקידום תכנון והקמה של שדת התעופה המשלים. ראש הממשלה, נפתלי בנט, ביקש אתמול בישיבה לקצר את התהליכים ולהביא לממשלה הרבה לפני כן את החלופות. יש לציין, שנכתבו כבר לא מעט דו"חות עם הרבה ניירת על הקמת שדה חילופי. כל העובדות ידועות, אף אחד לא ימצא כעת חלופה שלא הייתה דובר בה בשנים האחרונות. לפיכך, אין צורך למרוח שוב את הנושא הזה לעוד תקופה ממושכת.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםנתב"ג

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: