אא

שר התיירות בראיון חגיגי לגיליון ראש השנה: "לא מסתכל על כיסאות. טוב לי להשפיע מאיפה שאני"

יואל רזבוזוב נכנס לתפקיד שר התיירות באחת התקופות הקשות אי פעם: בשיא מגפת הקורונה שהשביתה ואיימה למוטט את תעשיית התיירות כולה. ריאיון בלי פילטרים לסיכום קדנציה רגע לפני הליכה לבחירות

שר התיירות, יואל רזבוזוב. צילום: תמר מצפי שר התיירות, יואל רזבוזוב. צילום: תמר מצפי
שר התיירות יואל רזבוזוב, שרבים לא הכירו טרם מינויו לתפקיד שר התיירות, הכריז מיומו הראשון בתפקיד שבא לעבוד ולא להיכנע לבירוקרטיה. ואכן, נוכחותו הורגשה ועדיין מורגשת במסדרונות המשרד. במסגרת הסתערותו על הג’וב, רזבוזוב חרש את הארץ לאורכה ולרוחבה. כל יום ביקר במקום אחר, אפילו בכמה באותו יום. אומרים עליו שיש לו אוזן קשבת לכולם. שהוא שר ביצועיסט ושמי שיחליף אותו, אחרי הבחירות הקרובות, ייכנס לנעליים גדולות. בראיון מיוחד למגזין סיכום שנה של פספורט, רזבוזוב — שעלה לישראל בגיל 10 עם משפחתו ממחוז במזרח רוסיה — מדבר בפתיחות על הכל. בלי פילטרים.

איך אתה מסכם את הקדנציה שלך בתפקיד? במה הצלחת ובמה לא?

"הייתה שנה קשה. ידעתי שאני נכנס למשרד שחטף מכה קשה, אבל הייתי אופטימי. אני אדם אופטימי. הייתי בטוח שנצא מהקורונה יותר מהר, אבל לקח זמן. משמח אותי לראות את אנשי התיירות, אנשים מדהימים וציונים שתורמים לתדמית המדינה ולהכנסותיה. כל תייר שמגיע שומע חדשות שליליות על ישראל ואז רואה את הצד החיובי של המדינה. היו לי לא מעט פגישות קשות עם אנשי התיירות, אף פעם לא ברחתי מהן. חטפתי המון צעקות, ובצדק. הייתי מוכן לחטוף כי אנשים הגיעו לפת לחם. הצלחנו להעביר החלטה ייעודית של פיצויים רק לתעשייה. ברור שזה אף פעם לא יהיה ברמה שהם רצו".

מארגני תיירות נכנסת לישראל מתלוננים עד היום שלא קיבלו את כל המגיע להם?

"זה נכון. העברנו החלטת ממשלה כדי לסייע. לכל סעיף יש השלכות רוחב. השגנו את הכסף אבל לא מצליחים לממש אותו עד הסוף, אבל זו החלטת ממשלה. עדיף להגיד תשובה אמיתית ולא לפתח ציפיות שווא. אני לא יודע לשנות החלטת ממשלה. מצד שני, היום הסוכנים שוב על פול עבודה ב-120 קמ"ש. יחד עם זאת, הם צודקים שהם רוצים לקבל על התקופה הקשה שעברו. הם לא אשמים. גם במלונות, הכסף שמגיע, מגיע לאט יותר. במתווה שפתחנו יש הרבה אפשרויות לקבל את הכסף. גם מורי הדרך, מתוך 25 מיליון שקל שהקצנו לטובת ההדרכה, בוצעו כ-10 מיליון שקל. נשאר כסף בקופה ואנחנו מתכוונים לממש את כל הכסף. נלחמתי על פתיחת השמיים. היו מלחמות. הייתי חבר קבינט קורונה וזה מפחיד שיושב רופא וצועק 'אתה הולך להרוג 10,000 איש' וזה על הראש שלך. אתה צריך לקבל החלטה מאוזנת ובכובע השני שלי כשר תיירות, אני צריך לבקש לפתוח. אומרים שלפוליטיקאי אסור להגיד 'לא הצלחתי', אבל אני אומר את האמת, בפעם הראשונה לא הצלחתי. בפעם השנייה כן הצלחתי להביא לקבינט, שאחוז הנכנסים מחו"ל והתפשטות של הנגיף הם נמוכים, ושאפשר לקחת את הסיכון, ואז הצלחנו לפתוח בלי בדיקות וחיסונים. בתעשייה היו מוכנים להגבלת גיל. הגענו ביולי ל-75% תיירות נכנסת ביחס ל-2019 שבעולם זה 33%. התחזית של האוצר הייתה מאוד פסימית שנחזור רק ב-2027 למספרים של לפני הקורונה. לדעתי נחזור כבר ב-2023".

מה לא הצלחת/הספקת לעשות בגלל הליכה לבחירות?

"תכנית ארוכת טווח. בתפקיד ביצועי אני רוצה לחשוב לטווח ארוך. הקמנו אגף אסטרטגיה כדי שב-2030 נהיה עם 10 מיליון תיירים. בשביל זה צריך עוד שדה תעופה, מלונות, לשפר את השירות, להיכנס לעולם האקדמי ולחנך לתיירות".

שדה תעופה נוסף תקוע בממשלה. הרבה פוליטיקה

"נכון, אבל בממשלה הזו זה זז. להגיד שזה מספיק, לא. יש איזשהו כיוון. עד הבחירות אני לא מאמין שיקרו דברים. הכיוון המסתמן שבסוף יהיה שדה בנבטים. יהיו עוד הרבה מלחמות, יגידו עוד 10 פעמים רמת דוד ויציעו אי מלאכותי שזה לא ישים בגלל הים שלנו".

ובינתיים, שדה התעופה רמון ליד אילת פיל לבן

"זה פיל לבן. המדינה השקיעה כ"כ הרבה כסף, כואב לראות שהוא לא עובד. נפגעות גם אילת והתיירות. השדה צריך לעבוד ללא הפסקה. חברות תעופה טוענות שזה לא כלכלי להן. אנחנו כמדינה צריכים לחשוב איך להביא אותן, לעשות את זה כלכלי. חברות לואו קוסט הפעילו לשם בעבר טיסות, אנחנו משנים את מנהלי התעופה לחשוב אחרת, להביא את התיירים אחרת. לתת תמריץ לתעשייה על הבאת כל התיירות. פה אני צריך לשכנע את משרד התחבורה, למה להביא תיירים, מה זה נותן למשק. המשחק צריך להיות עם נתב"ג, מבחינת אגרות. כיום זה לא מתנהל כמו שצריך. מבחינת הטיסות מהשדה ע"ש רמון, זה לוקח לאזרח להגיע 3.5 שעות בזמן שיש חניון בחינם. אני מחשב זמן ההגעה שלוקח לעומת נתב"ג, תורים. אם זה יהיה חצי מחיר, אז יהיה ביקוש. לא הצלחתי לשכנע בינתיים את אנשי המקצוע במשרד התחבורה". " יש לנו מדינה מדהימה". יואל רזבוזוב, שר התיירות. צילום: jinipix

עושה רושם שאתה מתפקד כמו חצי שרת תחבורה, בודק למה יש עומס בנתב"ג

"אני פחות אוהב לדבר על הקולגות. אני בקשר טוב עם שרת התחבורה, מרב מיכאלי. עובדים בשיתוף פעולה, מנסים לעשות דברים ביחד. היא בסוף אמונה על זה, אני מנסה לסייע איפה שאני יכול. תעופה מאוד נושקת לתיירות. זה חייב ללכת יחד. זו נקודה למחשבה לעתיד. גם כשלא, הסתדרנו. דיברנו. גם אני עשיתי טעויות וידעתי לתקן את עצמי".

שימשת לא אחת כשליח מיוחד של יאיר לפיד למדינות שונות. למשל, נסעת לקזחסטן להגיע להסכם על החיטה

"במסגרת ההסכמים הקואליציוניים הייתה לי מעורבות בוועדה כלכלית שקשורה ל-6 מדינות. נפגשתי עם ראשי מדינה, כנס של שרי חוץ, ויצאתי בשליחות של שר החוץ לפיד למקומות כמו קזחסטן. אני מכיר את המנטליות. יש לי חיבורים. שמחתי שיכולתי להביא תוצאות למדינת ישראל בהסכם החיטה. אני שמח לשרת את המדינה. נהניתי מהכבוד שנתנו לי לשרת את המדינה".

לא הצלחת לעצור את מחירי החופשה בישראל שממשיכים להשתולל

"המשוואה פשוטה, יכולתי לבוא להגיד, יקר-יקר-יקר ולא לעשות כלום. נקטתי בכמה פעולות. למשל, עצרתי קמפיין אחד ועברנו לקמפיין אחר, שכתוצאה ממנו חצי מיליון ישראלים קנו חדרי אירוח במחירים מוזלים של 500, 750, 1000 שקל. בסוף זו כלכלה, ביקוש והיצע. חסרים פה בתי מלון. לא מדברים על מחיר אלא על מספר חדרים, אז אנחנו בבעיה אמיתית. לא יכול להיות שלוקח 10 שנים לבנות מלון בישראל. לרבים מהמלונאים בארץ יש מלונות בחו"ל ומספרים איך זה בחו"ל. שום תירוץ לא יעזור, צריך לקצר את התהליך. אנחנו עובדים על כל מיני רעיונות, פלטפורמות. יש  אלטרנטיבה: קמפינג וגלמפינג. לדעתי בשנה הבאה נראה כבר תוצאות של העבודה שעשינו. תוצאה תוך כמה חודשים של הוזלת המחיר לא נראה. אני חושב שלאורך זמן עד 2030 .אי אפשר לספר לאנשים שמחר יהיו להם מלונות זולים. האלטרנטיבה היא בחו"ל, כאשר בארץ יש מקומות מעולים כמו במג'דל א-שמס, רמת הגולן יש חדרים מצוינים, סוויטות ב- 700 שקל, לא חייבים כולם אילת וים המלח. לכן, שיניתי במשרד את הגישה. תיירות פנים הייתה במשרד מילה גסה, אסור היה לדבר עליה. כמו בהארי פוטר, אתה לא אומר את המילה. שיניתי את הגישה. אם לא נפתח תשתית בצפון ובנגב, לא נראה מלונאים שמתחילים לבנות ומפזרים את הביקוש מהאזורים המבוקשים. אנחנו משקיעים המון בתיירות פנים כדי לבנות תשתית".

כמה חדרי מלון חסרים?

"30 אלף. הוגשו בקשות לאגף השקעות לבניית 10 אלף חדרים. קודמי בתפקיד, השר יריב לוין והמנכ"ל אמיר הלוי, עשו דברים טובים מבחינת ההכנה. אנחנו כיום ממשיכים יחד עם המנכ"ל דני שחם. תיירות זה משהו כלכלי שתורם למדינה ונפגעה בקורונה. צריך להיות על סדר היום שתיירות היא מנוע כלכלי אדיר. יעד של 10 מיליון תיירים פירושו המון הכנסות למדינה. לא לכולם נפל האסימון".

מה קורה עם דירוג בתי מלון שכבר הפך ללא רלוונטי?

"זה היה מונח על שולחני בתחילת הקדנציה. הייתה החלטה לא להחליט, שזה פחות רלוונטי. אף אחד לא מסתכל. כולם מדרגים ברשתות החברתיות. צריך לבדוק עוד פעם את הנושא ולקבל החלטה. אז הייתה קורונה, אמרו חכה".

מה קורה עם שדרוג טבריה שנתקעה בשנות ה-80?

"יש החלטת ממשלה להשקיע בעיר. יש פרוייקטור מעל העירייה שמדווח לשרי התיירות והפנים,  שהכסף לא ישקע במצולות. הכנרת היא לא אגם גרדה, אבל יש פוטנציאל. משקמים תשתית עם הרבה כסף בבת אחת, נראה איך זה מתקדם. לגבי מלונות, יש 3,000 יחידות כבר בתנור. בעשור הקרוב, קרובים ל-20 אלף יחידות. זה לא יקרה ב-2040, אלא ב- 2027/8".

גם באילת נדרשת השקעה גדולה

"משקיעים המון כסף. אני מאמין שעיר מבוססת רק על תיירות, זה לא נכון. העברנו החלטת ממשלה לפתח חקלאות ימית בהובלת שר החקלאות, שדה תעופה גם יעזור. צריך לדאוג לתשתית ולתחזוקת העיר. ביקשתי לבחון לגבי איכות סביבה. לפגוע כמה שפחות. לדאוג שינקו את תאי השירותים בעיר, זה א'-ב'. אני מסתכל בפינצטה שידאגו לתחזק את המקומות כמו שצריך".
שר התיירותשר התיירות
"לא חשבתי שאמצא את עצמי בפוליטיקה.". רזבוזוב. צילום: תמר מצפי

מהי רמת הניקיון בכל האתרים?

"לא מספיק טובה. בעיה שמתחילה מחינוך, כוח אדם ותקציבים, הכל יחד. נקטתי בכמה פעולות. העברתי לראשי רשויות שזה מבחינתי מאוד חשוב. בסוף, זה תורם להם. תיירים מחו"ל ומטיילים מישראל ירצו לחזור לאותם מקומות".

מה באשר לפתיחת יעדים נוספים לישראלים ובמקביל, הגדלת התיירות הנכנסת?

"רוב התיירים מגיעים בטיסות, לכן צריך לדאוג להפעלת יותר טיסות. מארה"ב למשל, יש 80  טיסות שבועיות. צריך להגדיל ל-200. הביקוש יהיה מלא. זה לעלות מ-1.2 מיליון תיירים אמריקאים כיום ל-2 מיליון תיירים. תייר אמריקאי מוציא הרבה יותר בממוצע, מגיע ל-9 ימים, אחראי על 30% מההכנסות: 10 מיליארד שקל במצטבר. אם מכפילים, נקבל רק מתיירים אמריקאים 20 מיליארד שקל. ההסכם לטוס מעל סעודיה נותן הרבה אפשרויות לטיסות לסין, מלדיביים וסיישל. חתמתי על לא מעט הסכמי תיירות. בוחנים טיסות לקזחסטן ואוזבקיסטן. תיירים יכולים לבוא משם לסוף שבוע,  לבקר  באל-אקצא. יהיה ביקוש לטיסה ישירה. יש שוק מאוד גדול. אנשים עם כסף יכולים לאפשר לעצמם לטוס. יש עניין של ויזות, אז אני עובד מול השגרירות איך לעשות זאת אותו דבר לגבי  אזרבייג'ן".

חברות תעופה ישראליות מתלוננות שאינן יכולות לטוס בגלל דרישות ביטחון המקשות עליהן

"דיברתי עם ראש השב"כ, ראש אגף בשב"כ ועם יו"ר ועד חוץ וביטחון, ח"כ רם בן ברק. יש ביטחון מדינה שאי אפשר להתווכח עליו. מנסים להקל. עפ"י התיקון החדש, שעבר לפני פיזור הממשלה, חברות תעופה תצטרכנה להעביר נתונים לפני הטיסות על הנוסעים. זה יעזור לנו בהערכות. כלים דיגיטליים גם יעזרו לכמה שפחות אי נעימות בשדה כי זה הפנים של המדינה. הכניסה היא חוויה ראשונה של התייר שמשאירה טעם".

סוכני נסיעות מתלוננים שאין להם אמא ואבא. בזמנו בדקת את האפשרות להכניס אותם תחת משרד התיירות. מדוע הדרג המקצועי במשרדך לא מתלהב מזה?

"משרד התיירות צריך להיות משרד של התיירות הנכנסת, היוצאת והפנים. כל מה שנוגע לתיירות. שאני מספח את סוכני הנסיעות. אם נקלעים מתישהו למשבר אנחנו צריכים גם לדעת לתת מענה. זה החזון שלי, שכל התיירות תהיה תחת המשרד.   צריך לבדוק את כל הדברים. אני לא רוצה לעשות טעות. יש רגולציה ועוד סוגיות שאנחנו בוחנים. כשאקבל את כל הנתונים אוכל להחליט".

מהי עמדתך על Airbnb?

"הקמתי ועדה. אומרים שפה מקימים ועדה כדי למרוח, לא במקרה הזה. רוצה לקבל נתונים ולא למרוח. כל יום אני מקבל עשרות החלטות, חלק מהן טקטיקות. מצד אחד, אי אפשר לוותר על כל 20-30  אלף יחידות אירוח כי אין לנו מספיק חדרים. מנגד, כן צריכה להיות רגולציה של איך עושים ואיך מכילים את Airbnb נכון. זה למו”מ בממשלה הבאה”.

דעתך על הליכה לבחירות?

"מצב של מציאות פוליטית המשפיע על כל אזרח ואזרח. זה לא מצב טוב שנקלענו אליו. אני לא אוהב לעשות מזה עניין אישי, אבל זה בגלל מישהו מסוים שלוקח פעם אחר פעם אותנו לבחירות בגלל שיש לו את ענייניו האישיים".

בנימין נתניהו

"כן".

מנגד, הקואליציה שלכם הייתה על קרעי תרנגולת. כל יום שפעלה היה נס

"היה קשה. לפיד עשה למרות שאמרו שאין סיכוי. העברנו תקציב, עבדנו קשה. אין ראש רשות אחד שלא אמר שהממשלה תפקדה מצוין. נתנה מענה. הרבה זמן לא הייתה פה ממשלה טובה ויעילה. אז עבדנו ועשינו טוב למדינה. קומץ של אנשים כפה עלינו את הבחירות האלה. אנחנו ננצח אותם. 'יש עתיד' ורה"מ לפיד. אנחנו מפלגה עם ותק של 10 שנים. יודעים את העבודה. לפיד הוכיח שהוא מנהיג שיודע לעבוד בקור רוח גם במבצע צבאי ובכל המשברים האחרים. מאוד מאמין ברגע שנהיה גדולים, כן נצליח להביא יציבות. מאמין שאלו יהיו הבחירות האחרונות".

"אני צריך הרבה שקט כשאני בחופשה"

היכן אוהב לנפוש בארץ? "אתה מסבך אותי. יש לנו מדינה מדהימה. מג'דל א-שאמס צימרים במחיר מאוד נגיש ומדהים. רמת הגולן, קצרין מתפתחת. אני מאוד אוהב את רמת הגולן".

חופשה בארץ או בחו"ל? "ישראל, אין פה בכלל ספק. מאז שעליתי לארץ אני הפטריוט הכי גדול של המדינה. ישראל היא הבית שלי, אבל תמיד צריכה להיות אלטרנטיבה שכל אזרח יהיה לו את המבחר. המטרה שהמבחר פה יהיה מזמין יותר".

אומרים שלא נכון לשר תיירות לדבר על חו"ל "אז שיגידו. אם יש אלטרנטיבה יותר זולה ואנשים רוצים, אז זה בסדר. גם ככה כל המלונות באזורים הכי מבוקשים מפוצצים. נבחרתי ע"י אזרחי ישראל ואני רוצה שיהיה להם יותר זול פה. בשביל זה משרד התיירות צריך להקים תשתית טובה יותר".

מקום מועדף בחו"ל? "פעם קפריסין, פעם יוון. מקום שקט. אני צריך שקט. להתאמן בבוקר כי אני אוכל המון, המון. אסור לוותר על האימון. קורא הרבה".

"את חליפת הג'ודו החלפתי בחליפה מחויטת עם עניבה"

כשעלית לישראל בגיל 10, דמיינת שיום אחד תהיה שר בממשלה? "אם היו אומרים לי את זה, הייתי חושב שנפלו מהירח. אין סיכוי. גם כבוגר יותר, לא חשבתי שאמצא את עצמי בפוליטיקה. במקרה מצאתי עצמי במועצת העיר נתניה בהתנדבות. הבנתי שאם אני באמת רוצה להשפיע, זה משם. רואה את זה כשליחות. זה סוג של חלום להיות שר. שליש מחיי הבוגרים הם פוליטיים וזה אחד השיאים. עשיתי דרך ארוכה. שנים ישבתי באופוזיציה. ידעתי שיהיה קשה. הייתי אופטימי".

מה יותר קשה, להיות ספורטאי בג'ודו או שר בממשלת ישראל? "שתיהן זירות שנלחמים בהן. את חליפת הג'ודו החלפתי בחליפה מחויטת עם עניבה. נלחם, מנסה להוכיח את עצמך כלפי עצמי וכלפי אחרים".

אפרופו חליפה, תמונה שלך ללא חולצה בים הפכה ויראלית. נראה שאתה הפרסומת הכי טובה למדינה "לא אחת, בפגישות מדיניות שעושים עלי שיעורי בית, פותחים רואים תמונות, מדברים איתי על זה. בסוף אני שר תיירות. מותר לי בזמני החופשי ליהנות. יש לנו מדינה יפה ומדהימה".

אם הדבר היה תלוי בך, היינו רואים אותך בקדנציה נוספת כשר התיירות? "בוא ננצח את הבחירות ונרכיב את הממשלה".

יש לך חלום להיות רה"מ? "באתי לשרת את המדינה. אני לא מסתכל על כיסאות. טוב לי להשפיע מאיפה שאני".

לסיום מה נאחל לך? "מאחל למדינה שלנו יציבות והרבה טוב כי מגיע לה. יש לנו מדינה מדהימה עם אנשים טובים".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםשר התיירותיואל רזבוזוב

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: