תקרית: חליפה קרובה בין מטוס אל על למטוס של Fly Dubai
משרד החקירה הבטיחותית האוקראיני פרסם דו"ח על תקרית חמורה שקרתה בחודש יוני אשתקד במרחב האווירי של אוקראינה שהגורם לה הוא טעות אנוש. עפ"י הדו"ח, במשך 34 שניות פקח מתלמד שינה את הוראות ההפרדה בין כלי הטיס שלוש פעמים, בצורת הנחיות שונות למטוס של Fly Dubai
צילום: Shutterstock|צילום: shutterstock
תקרית חמורה אירעה לפני כשנה (13 ביוני 2018), כאשר הייתה חליפה קרובה בין מטוס של אל על בואינג 737 לבין מטוס בואינג 737 של איחוד האמירויות (Fly Dubai), במרחב האווירי של אוקראינה. התקרית נחקרה על ידי משרד החקירה הבטיחותית האוקראיני אשר פרסם דוח תקרית חמורה לאחרונה. עותק מתורגם של הדוח נמסר לחוקר הראשי במשרד התחבורה עו"ד רז יצחק. הדוח סיווג את התקרית כתקרית חמורה שהגורם לה הוא טעות אנוש. עפ"י הדוח, מי שליווה את המטוסים של אל על ושל איחוד האמירויות היה פקח מתלמד, כאשר הפקח המדריך שליווה אותו, הפגין בקרה לא מספקת על פעולות הפקח המתלמד וכשל במניעת הקונפליקט. עפ"י הדו"ח, במשך 34 שניות הפקח המתלמד שינה את הוראות ההפרדה בין כלי הטיס שלוש פעמים, בצורת הנחיות שונות לצוות טיסה של איחוד האמירויות, להאיץ שיעור הנמכה, לפנות ימינה להפרדה, לעצור הנמכה. עפ"י הדו"ח הטווח בין כלי הטיס היה 4.2 מי"מ, בנתיבים נגדיים, כאשר חלפו בהפרדה אנכית של מעל 1,000 רגל, כאשר היו ברום טיסה זהה. עפ"י דווח החקירה צוות של האמירויות השתהה בביצוע הנחיית הפקח, לא הבין את ההנחיה שנתנה לו. הצוות אישר את הנחיית הפקח לעצור את ההנמכה ברום טיסה 220, אך בפועל המשיך בהנמכה מתחת לגובה זה, מבלי שעדכן את הפקח. רק אז הייתה התערבות של מנהל המשמרת ומנהל המבצעים, כאשר הפקח המתלמד חדל מלקבל החלטות בנקודת זמן קריטית בהתהוות המצב המסוכן, אך זה היה כבר לאחר שהוא שינה מספר פעמים את הוראות ההפרדה.
Fly DUBAI
צילום: shutterstock
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}