מדוע מתנגד הממונה למיזוג אל על וישראייר?
הרשות להגבלים עסקיים פרסמה את הנימוקים המרכזיים להחלטתו של הממונה להתנגד למיזוג: פגיעה בתחרות לאילת, פגיעה בקווים הבינלאומיים והחשש מדחיקתה של ארקיע
"תחושה חזקה של החמצה" סירקיס על המיזוג שלא אושר עם סאן דור
חברות אל על וישראייר צריכות עד לסוף החודש להגיש את הערעור על החלטת הממונה על ההגבלים עסקיים, שלא לאשר את המיזוג בין החברות בפני בית הדין להגבלים עסקיים. בינתיים עו"ד אורי שוורץ, הממונה על ההגבלים העסקיים בפועל, פרסם את הנימוקים להחלטתו שלא לאשר את המיזוג. עו"ד שוורץ עוסק בהרחבה בנושא התחרות על הקו לאילת, והוא כותב בין השאר על החשש כי: "עד קיץ 2016 אל על התנהלה כמי שמתכוונת להפעיל טיסות בקו התעופה נתב"ג-תמנע, ומעידים על כך לא רק מסמכים פנימיים שנערכו בזמן אמת, ובהם גם מסמכים שנערכו על ידי גורמים בכירים ביותר בחברה, אלא גם המסמכים והמידע שהועברו לרש"ת והמגעים הקונקרטיים שאל על קיימה עימה בהקשר זה, כמו גם מצגים שהציגה בפני גורם חיצוני נוסף. אל על היא המתחרה הפוטנציאלית היחידה של ארקיע וישראייר בהפעלת טיסות לאילת. המיזוג מונע כל אפשרות ליצירה של תחרות בין אל על לישראייר בקו התעופה נתב"ג-אילת, והלכה למעשה מקבע את הדואופול בטיסות לאילת בעתיד הנראה לעין". הממונה ממשיך וכותב בנימוקיו: "עוד ראוי לזכור כי נוכח חסמי הכניסה התמירים, המיזוג היה מבשר שינוי מבני, שתוצאתו הסרה מוחלטת של האפשרות לכניסה עצמאית של מתחרה נוסף לקו נתב"ג-אילת, וזאת גם מעבר לעתיד הנראה לעין. פירושו של דבר שהתנגדות למיזוג עשויה להותיר פתח לקיומו של רסן תחרותי עתידי על החברות הפועלות בשוק הטיסות לאילת, וזאת אף אם אל על תחליט שלא לפעול בשוק זה. בנסיבות אלה מעורר המיזוג חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות, חשש אשר לא ניתן להפיג בתנאים". הממונה גם לא קיבל את ההצהרה של אל על וישראייר בדבר הצבת מטוסים על הקו לאילת, וכותב על כך: "הצדדים הציעו לאשר את המיזוג בתנאי שהחברה הממוזגת תתחייב להפעיל שני מטוסי ATR נוספים בקווי התעופה לאילת, ולתת הנחה לתושבי אילת. מדובר בתנאים שאינם פותרים את החשש התחרותי, שכן עניינם בהתחייבות של צד למיזוג להגדיל תפוקה, התחייבות שאין לה דבר אם אובדן המתחרה העצמאי הצפוי כתוצאה מהמיזוג. בשולי הדברים, נזכיר כי ישראייר ממילא מתכוונת להפעיל מטוס ATR נוסף על השניים שהיא מפעילה כיום, ואף מצויה במגעים לקראת רכישה אפשרית של מטוס נוסף". הממונה עוסק גם בהרחבה במונופול של אל על באבטחה וכותב על כך, תוך ביקורת על מה שקורה כיום בפועל והחשש לפגיעה בקווים הבינלאומיים. עו"ד שוורץ מפרט: "המיזוג מעצים את החשש לפגיעה בתחרות ביעדים בינלאומיים, לאור העצמת התמריץ של אל על לדחיקת ארקיע מיעדים אלו, זאת על רקע התלות המוחלטת של ארקיע בשירותי אבטחת תעופה בחו"ל, הניתנים באופן בלעדי על ידי אל על. המיזוג היה מגדיל את התועלת שרואה אל על מדחיקת ארקיע באמצעות שירותי אבטחת התעופה, ובהתאם היה מגביר את התמריץ לעשות כן. חשש לפגיעה משמעותית בתחרות קם גם במקרים בהם עלול להיפגע כושר התחרות של ארקיע, באופן שיאפשר לחברה הממוזגת להפעיל כוח שוק, גם אם לא צפויה דחיקתה בפועל מן השוק בהתאם גם הערמת קשיים נקודתיים, שאינה עולה כדי סירוב מוחלט ליתן את השירות וכדי דחיה מוחלטת של ארקיע מהשוק". הממונה כותב באופן גלוי כי אל על עושה הכול כדי לדחוק את המתחרות שלה: "יש לאל על גם תמריץ לדחוק את ארקיע (וישראייר), המתחרות בה בהפעלת טיסות בינלאומיות. יתרה מכך, במקרה הרגיל דחיקה של מתחרה על ידי פגיעה באספקת תשומה כרוכה מטבע הדברים באובדן הכנסות". הממונה נותן דוגמא מעניינת: "לשם המחשה, השתלטות של אל על על הפעילות בקו התעופה לזנזיבר הייתה כרוכה בדחיקה הן של ארקיע והן של ישראייר, דחיקה של אחת מהן בלבד הייתה מניבה לאל על רק חלק מרווחי הדואופול שהיה נותר בקו. המיזוג משנה את התמונה: דחיקה של ארקיע הייתה מניבה לגוף הממוזג את מלוא רווחי המונופול. המיזוג מעצים את החשש לדחיקת ארקיע גם משום הגברת הקרבה התחרותית בין אל על וארקיע. החשש מדחיקתה של ארקיע באמצעות שירותי אבטחת התעופה מתגבר ומופיע במלוא עוצמתו בהקשרים בהם פעילות של חברות תעופה זרות אינה מרסנת הפעלת כוח שוק על ידי החברה הממוזגת". הממונה אף עוסק בדחיקת ארקיע מתחום אספקת קיבולת טיסה לתיירות נופש . "די בהצרת צעדיה של ארקיע בפעילות ביעד מסוים, ואפילו ביעד רווי מתחרים, על מנת לאותת לסיטונאי התיירות כי מעל פעילותה של ארקיע רובץ איום תמידי וכי התקשרות עמה לצורך הפעלת טיסות ביעד נופש קיים או לצורך פיתוח יעד נופש חדש כרוכה בסיכון גדול. איתות כזה עלול לפגוע גם במוניטין של ארקיע בעיני הנוסעים, במיוחד ככל שהפגיעה במתן שירותי האבטחה נוגעת לטיסות שכבר שווקו לציבור. בה בעת, איתות כזה היה ממחיש את היתרון הגלום בהתקשרות דווקא עם החברה הממוזגת". לסיכום כותב הממונה: "ענייננו במיזוג המעלה חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות ולפגיעה בציבור, בפרט נוכח איון התחרות הפוטנציאלית מצדה של אל על בקו נתב"ג-אילת ונוכח התגברות תמריץ לדחיקת ארקיע מקווים בינלאומיים באמצעות פגיעה במתן שירותי אבטחת תעופה בחו"ל שאל על היא בעלת מונופולין באספקתם".
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}