הקריסה של חברות תעופה אירופיות נמשכת

גרמניה איירליינס, שהכריזה על חדלות פירעון וכניסה להליך של פשיטת רגל, היא האחרונה בשורה של חברות אירופיות, שהתמוטטו בשנתיים האחרונות, ונראה שצפויות קריסות נוספות בשוק התעופה התחרותי של אירופה

אתמול (שלישי), התבשרנו על קריסתה של גרמניה איירליינס, שהתמודדה לאחרונה עם קשיים פיננסיים.

בסוף השנה שעברה הייתה זו חברת הלואו-קוסט הסקנדינבית השאפתנית, פרימרה אייר, שקרסה, ולפניה חברת התעופה הקפריסאית, קובלט אייר, שנקלעה לקשיי נזילות והפסיקה את פעילותה, ועוד לפני כן קרסו בזו אחר זו חברות תעופה אירופיות גדולות וותיקות: אייר ברלין ומונארך, כאשר גם חברת אליטליה שהספיקה להתאושש בנתיים נכנסה לקשיים כספיים ונזקקה להלוואה ממשלת איטליה.

נראה כי כל פשיטות הרגל, למעשה היו בלתי נמנעות. מומחי התעופה גורסים שהתחרות בשוק האירופי היא 'קטלנית', ומי שאין לו תשתית ראויה ואיתנה לא יוכל לשרוד לאורך ימים את התנאים הקשים של התחרות.

חברות הלואו-קוסט האירופיות, בראשות ריינאייר, איזי ג'ט, וגם וויזאייר, יצרו מודל של הוצאות תפעול נמוכות יחסית ותפוסה כמעט מלאה בכל הקווים, והן מותירות את כל המתחרות מאחור.

"כשהיצע המושבים גדל מהר יותר מן הביקוש, כולם מורידים מחירים", אמרה האנליסטית לואיז קופר, וברור לחלוטין שחברות קטנות, המורידות מחירים בצורה לא שקולה, אינן יכולות להחזיק מעמד כמו ענקיות הלואו-קוסט.

מונרך איירליינס הזמינה 45 מטוסי בואינג 737 MAX8. צילום: יח"צ

מונרך איירליינס. צילום: יח"צ

חברה בריטית, כמו מונארך איירליינס, לא הצליחה להתמודד עם ריינאייר ואיזי ג'ט, וגם היחלשות הליש"ט ואי הוודאות בעקבות ההחלטה על הברקזיט, גרמו לקריסתה. בדומה לה גם חברת FlyBe הבריטית, שעקב קשייה הפיננסיים ואי הצלחתה להתחרות באיזי ג'ט ובריינאייר, החליטה לוותר על פעילותה העצמאית ולחבור לוירג'ין אטלנטיק.

גם חברת תעופה לאומיות, כמו אליטליה, אינה מסוגלת להתחרות בחברות הלואו-קוסט, כי היא כבולה למערכת פעילות מסורתית ונוקשה למדי. היתרון של אליטליה, אחרי שאיתיחאד איירווייס, שהחזיקה במרבית מניותיה, לא הייתה מוכנה להמשיך לממן את פעילותה הגרעונית, הוא הגיבוי והתמיכה של הממשלה הלאומנית החדשה באיטליה, המתעקשת להשאיר אותה בידיים איטלקיות ולא למכור אותה בשלמותה, כפי שנדרש מהליך פשיטת הרגל.

אייר ברלין, שהייתה חברה התעופה השנייה בגודלה בגרמניה, נאלצה להפסיק את פעילותה בעקבות החלטתה של איתיחאד, שגם בה החזיקה מניות רוב, שלא להמשיך להזרים לה כספים ועקב אי ההצלחה להתמודד עם חברות הלואו-קוסט. השותפות עם איתיחאד איירווייס וההזרמה המאסיבית של הכספים, לא הצליחו לייצב את אליטליה ואת אייר ברלין, שלא השכילו להתאים את פעילותן למציאות החדשה של ענף התעופה באירופה.

צילום יחצ

פרימרה אייר, חברת התעופה הסקנדינבית, שניסתה לעלות על גל הפרוספריטי בקווים הטרנסאטלנטיים, קרסה בעקבות שאפתנותה יוצאת הדופן להפעיל טיסות טרנסאטלנטיות במתכונת אקסטרה לואו-קוסט ובמחירים לא ריאליים.

האם לחברות הלואו-קוסט הטרנסאטלנטיות, נורוויג'ן ו-WOW, צפוי עתיד דומה?

ההצלחה שלהן, מסתבר, הייתה זמנית בלבד, ונכונה לתקופה של מחירי דלק נמוכים ותחרות אגרסיבית בקווים הטרנסאטלנטיים. בחודשים האחרונים נורוויג'ן מונחת על המדף ומצפה לקונים שיחלצו אותה מהמצוקה הפיננסית, ואילו WOW שינתה משמעותית את פניה, קיצצה מאד את פעילותה, החזירה מטוסים לחברות הליסינג, ביטלה ועדכנה קווים ועדיין נותרה בקשיים כספיים.

צילום: Shutterstock

ומה צופן לנו העתיד בתעופה האירופית?

נראה כי מסכת הקריסות לא נסתיימה, ולא יהיה מפתיע אם חברות תעופה נוספות, שיסיימו את פעילותן העצמאית, יקרסו או יחברו למיזוג עם חברות נוספות.

 

נושאים שמוזכרים בידיעה