אא

"לטוס עם מישלן"

אוכל במטוסים וגורמה – לא הולכים חך בחך, אך לאחרונה, יותר ויותר חברות תעופה מצטרפות לטרנד של שף גורמה, רצוי עטור כוכב מישלן, האחראי על התפריט האווירי במחלקות היוקרה. התוצאה: גסטרונומיה שמימית. עם או בלי חלווה לקינוח

ארוחת גורמה ארוחת גורמה
האוכל מבושל במפעל מזון, נארז בחמגשיות, משונע למטוס ואז מחומם שוב. תוסיפו לזה לחץ אטמוספירי, רעש מייסר באוזניים ואוויר יבש בגובה עשרות אלפי רגל הפוגמים בחוש הטעם והריח שלנו – וקיבלתם ארוחה תפלה במיוחד שלא ממש עומדת בסטנדרט קולינרי כלשהו. אולם בשנים האחרונות, גבירותיי ורבותיי, מהפך: יותר ויותר חברות תעופה סדירות (חברות לואו קוסט והכריכים הקרים בשקיות וואקום - מחוץ לתחום) רושמות שיפור בחזית הקולינארית. איך הן עושות זאת? הן מגייסות שף גורמה, רצוי סלב עטור כוכבי מישלן, ומכתירות אותו לאחראי על התפריט האווירי. והתוצאה: גסטרונומיה שמימית. עם או בלי חלווה "אחווה" לקינוח. השידוך הזה, אגב, כמו שהוא טוב לחברות התעופה, עושה שירות גם לרזומה של השפים - שאחרי המסעדות, הספרים ותוכניות הבישול למיניהן – עברו לסמן וי גם על חברת תעופה. אז מה בתפריט? "פספורט" יצא למסע קולינרי בשחקים: SWISS סוויס, חברת התעופה השוויצרית, הבליחה עם היוזמה הגסטרונומית: SWISS Taste of Switzerland. מדובר בתפריט המוגש במחלקות ראשונה ועסקים בטיסות ארוכות טווח הממריאות משוויץ ומבוסס על טהרת המטבח המקומי. בכל רבעון, שף שוויצרי נודע אחר - מנצח על התפריט, כאשר כל אחד מהשפים  מייצג מחוז אחר במדינה. ברבעון האחרון (יוני-אוגוסט) למשל, נוסעי מחלקות היוקרה נהנו מחוויה קולינרית בהשראת מחוז היורה בשוויץ. הנוסעים הוזמנו לבחור מנות המוגשות במסעדה של מלון "דו סרף" מסונסבו  (du Cerf in Sonceboz), הממוקם באזור שהתפרסם במסורת ייצור שעונים. שף המסעדה עטורת כוכב מישלן הוא ז'אן מארק סולדטי. מה בתפריט: בין המנות המוגשות: דג שמך עם סלט ירקות במרינדת זעפרן; בשר בקר בקרסט עשבי תיבול, רוטב יין אדום, גראטן תפוחי אדמה וירקות אביב; חזה עוף ממולא בתרד וגבינת Tête de Moine מקומית עם חומץ בלסמי מצומצם. ולקינוח קלפוטי דובדבנים עם קרם דיפלומט קליל.
עוף אלפשטיין ופולנטה כמהין SWISS-Taste of Switzerland. צילום: יח"צעוף אלפשטיין ופולנטה כמהין SWISS-Taste of Switzerland. צילום: יח"צ
עוף אלפשטיין ופולנטה כמהין SWISS-Taste of Switzerland. צילום: יח"צ   יונייטד איירליינס בשנת 2015, יונייטד איירליינס השיקה בטיסותיה בקו תל-אביב-ניו יורק תפריט גורמה חדש וכשר (גלאט) פרי יצירתם של השפים אביב משה ומאיר אדוני, המלווים אותה עד היום. מאז שנת 2005 יונייטד מקיימת בישראל קשרי עבודה קולינריים עם שפים-סלבריטאים המייצגים סגנונות בישול שונים, כדי לייצר תפריט גורמה כשר עבור נוסעי מחלקת עסקים הטסים בקו הדו-יומי בין תל-אביב לנמל הבית של החברה ניוארק ליברטי. (זאת, בנוסף לתפריט הרגיל של צוות השפים של יונייטד). "שותפות קולינרית זו הינה בת יותר מ-10 שנים והיא הטביעה את חותמה על רמת התפריטים הגבוהה מחד ועל ציפיותיהם של הנוסעים מאידך. האתגר שניצב בפנינו היה כיצד ליישב ציפיות אלה עם הרצון ליצור תפריט חדשני המבטא את הייחודיות של כל אחד מהשפים", אומר אבי פרידמן, מנכ"ל יונייטד איירליינס בישראל. מה בתפריט: התפריט, המתחלף מידי חודש ובסבבים של אחת לרבעון, כולל בין היתר: עוף צלוי בתנור על מצע של פולנטה תירס, בצל ופטריות צלויים ובצל ירוק מאודה;  פילה דג סרגוס לצד קונפי שום עם עגבניות יבשות על פסטה זוקיני ושום צלוי ועוד. בין הקינוחים ניתן למצוא חלבה ומוס פיסטוקים וטארט וניל עם אננס. ואילו בתפריט ארוחות הבוקר: בלינצ'ס גבינה וגרירת תפוז עם צימוקים וחמוציות; חביתת עשבי תיבול; וגבינת פטה עם זוקיני ופלפלים אדומים קלויים על האש עם עגבניות שרי. אייר פראנס KLM כיאה לקבוצת תעופה המייצגת אומה חובבת גסטרונומיה, אייר פראנס-KLM השיקה בטיסותיה היוצאות מפריז תפריט גורמה שהוכן על ידי שף שמושק במחלקות לה פרימייר ומחלקת עסקים של אייר פראנס. כל אחד מהשפים שלוקחים חלק בפרוייקט מקבל תפריט לחודשיים, וכל מנת דגל מתחדשת אחת לחודש. השפים משתתפים בעיצוב התפריט, בחירת המוצרים והמתכונים. כך למשל, מנות שיצר השף דניאל באולוד עטור כוכבי מישלן, הוגשו בחודש מארס השנה בטיסות של החברה לצפון אמריקה. מה בתפריט: בין המנות המוגשות: בקלה וסלמון מעושן עם תפוח וסלרי, פרמזן מפורר, חמניות ופלפל; סלמון עם פטריות פריז וטרגון, כדורי ירקות, עשב לימון צח ומרק ג'ינג'ר; עוף פאן מבושל עם בצל סגול, חמוצים וענבים ברוטב ואורז מאודה בתנור; פונדנט בשר בבישול אטי עם חומץ, כדורי ירקות וערמונים עם קליפת תפוז; לובסטר אטלנטי, רוטב קוקוס בקארי, אורז שחור ובוק צ'וי ועוד.  
אייר פראנסאייר פראנס
אייר פראנס   אל על אל על מצוידת אף היא בשף כוכב: שגב משה. האחרון, המשמש שף ראשי של החברה מסוף שנת 2010, נבחר כדי להוביל את השינוי בתפריטי הארוחות המוגשות במטוסי אל על בכל המחלקות: תיירים, עסקים וראשונה. "הבחירה בשגב נעשתה כחלק ממהלך אסטרטגי לשיפור השירות והמוצר במטוסים. שגב הוא אחד השפים המובילים בישראל ואנו שמחים מאוד על הצטרפותו למערך השירות של אל על", אומרת יהודית גריסרו, סמנכ"ל שירות ולקוחות בחברה. מחודש מארס השנה, אל על עפה עם קונספט חדש בניצוחו של שגב, תחת השם: "טעמים מהעולם". מדובר בארוחות המוגשות במחלקת העסקים בטיסות היוצאות מישראל, כולל תפריט יינות ישראליים שנבחרו בעזרתו של מומחה היין, יאיר היידו. החודש הוא חודש אסיה. כמו כן, לפני כחודשיים יצאה החברה בשיתוף פעולה עם גלידות אלדו במסגרתו חולקו גביעי גלידה אישיים לנוסעי מחלקות היוקרה בטיסות מתל אביב. מה בתפריט: התפריט המוגש נכון להיום באל על הוא על טהרת המטבח האייסתי. בין המנות: פילה לברק ברוטב חלב קוקוס, קארי, בטטות אפויות, תרד ואורז מאודה; סלט אטריות אורז, מלפפונים, גזר, נבטים, אפונה ואצות אדומות; לחמניות באן אסייתיות; וטפיוקה בחלב קוקוס עם פלחי אננס טרי לקינוח.
צילום: אסף אמברם צילום: אסף אמברם
צילום: אסף אמברם

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהכללי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: