אא

מסרבים לחגור חגורת בטיחות בטיסה? זה הקנס שתשלמו

לא רק מכות פיזיות, יש עוד עבירות המוגדרות בחוקי התעופה האזרחית אלימות לשמה. אלה העבירות והקנסות שתשלמו אם תפרו את הכללים. קצין בטיחות אווירית בארקיע לפספורטניוז: "מטוס זה לא אוטובוס, מונית או צעקות ברחוב. אפס סבלנות לאלימות, זאת הדרך היחידה"

צילום: shutterstock צילום: shutterstock

בשבוע החולף הייתה זו חברת אל על שנאלצה להסיט מטוס ממסלולו (פראג-נתב"ג) ולבצע נחיתת חירום בסלוניקי בגלל נוסע אלים שסיכן את ביטחון הנוסעים והצוות.

מבלי להיכנס למניע ולאופי האלימות בה נהג אותו נוסע בטיסה הספציפית, נחיתת חירום שכזו ביעד לא סופי נחשבת מבחינה סטטיסטית לחריגה. יחד עם זאת, מדי פעם צצים סרטונים ברשת של נוסעים שנהגו באלימות במהלך טיסה מסיבה זו אחרת, הורדו ממנה עם הנחיתה ביעד הסופי ונמסרו לחקירת משטרה. נזכיר, שכפי שפרסמנו, על פי נתוני יאט"א, חל אשתקד זינוק במקרי אלימות בטיסות: תקרית אלימות אחת על כל 568 טיסות בשנת 2022 לעומת תקרית אלימה אחת על כל 835 טיסות ב-2021.

"באוויר יש חוקים מאוד ברורים של מהי אלימות", מסביר בשיחה עם פספורטניוז קצין בטיחות אווירית וטייס בחברת ארקיע, מיכאל דדון. לדבריו, "אלימות מילולית כמוה כאלימות פיזית. מבחינתנו אין שום הבדל. זה אותו הדבר". עוד לדבריו, "בטיחות טיסה היא מעל הכל ואם נוסע מהווה איום כזה או אחר להמשך הטיסה, צריך לטפל בו מיד וזה מה שעושים".

באיזו נקודה מחליטים להנחית מטוס בגלל נוסע אלים?

"ברגע שיש הבנה שבטיחות הטיסה מצויה בסכנה, הקברניט הוא זה ששוקל אם להנחית את המטוס ביעד כלשהו בדרך. הוא עושה זאת בהתייעצות עם המאבטח בטיסה. זה לא סוד שבטיסות של חברות התעופה הישראליות יש מאבטחים. במידה והוחלט לנחות חירום, נבחר שדה תעופה מתאים, מן הסתם ביעד לא עוין. במקביל, מודיעים למבצעים שנמצאים במעקב תמידי עם הטיסה שיש כוונה לנחות והם מעדכנים את התחנה הקרקעית שיתכוננו לנחיתה".

חוץ מאלימות פיזית, מה עוד נחשב בתעופה לאלימות?

"אי הסכמה לחגור חגורת בטיחות, נחשבת אף היא לאלימות ולעבירה מנהלית מאחר והיא מסכנת את הנוסע עצמו ואת שאר הנוסעים. לנוסע המסרב לחגור חגורת בטיחות, ונתקלנו בכאלה, אנחנו ממלאים דו"ח מנהלי שנשלח לרשות התעופה האזרחית (רת"א) ששולחת לו קנס בגובה של 500 שקל".

מה בנוגע לעישון בתאי שירותים?

"גם עישון שמפעיל גלאי עשן בתאי שירותים - סיגריה רגילה או אלקטרונית - נחשב בטיסה לאלימות ועבירה מנהלית. במקרה הזה, הקנס גבוה הרבה יותר - עומד על 2,000 שקל. יש שלושה סוגי עבירות מנהליות: כאמור, אי הסמכה לחגור חגורה ועישון וגם שימוש באביזר אלקטרוני בניגוד לחוק שגם כרוך בקנס של 2,000 שקל. יש כאלה שמקבלים קליטה במהלך טיסה ומתחילים לדבר וזה אסור. לא ננחת חירום באמצע הדרך ונשים את הנוסע במעצר במדינה זרה בגלל זה, אבל כן נמלא לו דו"ח רת"א".

עד כמה עבירות מנהליות שכיחות?

"כל כמה חודשים קורה אירוע של עבירה מנהלית. עישון בשירותים, קורה יותר".

לסיכום, מה המסר שלך לנוסעים?

"נוסעים חייבים להבין שמה שיכול לקרות בחוץ, לא יכול לקרות בתוך מטוס. מטוס זה לא אוטובוס, מונית או צעקות ברחוב. בתעופה יש כללים שרובם נכתבו בדם בכל מה שקושר לבטיחות ואי אפשר להתפשר עליהם, גם למען יראו וייראו וגם לשמור על שאר הנוסעים שלחלקם חווית הטיסה גם ככה לא קלה. אפס סבלנות לאלימות, זאת הדרך היחידה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אל עלארקיע

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: