אא

מנכ"לית אל על: "אנחנו בדרך לברית חברות התעופה SkyTeam, עובדים ברגישות"

"ב-7 באוקטובר הבנו שאל על באירוע לאומי עם אחריות לאומית ענקית": בראיון בלעדי לפספורטניוז מכנס יאט"א בדובאי חוזרת מנכ"לית אל על לימים הראשונים למלחמה, אז הפכה הנהלת החברה לחמ"ל צבאי: "ניהול חברת תעופה במלחמה זה אתגר שגם גדולי המנכ"לים לא מכירים", היא אומרת. ואחרי ההסכם עם וירג'ין, מה הסיכוי שהחברה תיכנס לברית SkyTeam? "זאת בהחלט מטרה"

דינה בן טל גננסיה.צילום: באדיבות אל על דינה בן טל גננסיה.צילום: באדיבות אל על

"ברגעי האמת אין זמן לחשוב. פתאום נופלת עלייך מלחמה. עובדים על תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח, אחרי שעברנו את 'שומר חומות' ואת 'צוק איתן' ו'עמוד ענן' וכל מיני משברים, ואתה אומר אוקיי, בוא נניח שלי זה קורה, אבל לא באמת מתכוונים שזה יקרה. ואז פתאום - טלפון שתופס אותי ביום האחרון של חופשה בתאילנד".

כך תפסו אירועי שבעה באוקטובר את דינה בן טל-גננסיה, מנכ"לית אל על. "אני מבינה בין הראשונים מה קורה כי אני למעשה חמש שעות קדימה, ומיד מתחילה לפעול למען החילוצים".

אני פוגשת את מנכ"לית אל על לראיון שעות בודדות לאחר חתימת ההסכם פורץ הדרך עם ענקית התעופה הבריטית וירג'ין אטלנטיק בכנס השנתי של יאט"א בדובאי. אבל עוד לפני שמגיעים לדובאי ולחתימות המשמעותיות מאוד עבור החברה, אי אפשר שלא להתעכב על האסון שפקד את כולנו.

"במקום לנהל חברת תעופה אני מנהלת חמ"ל צבאי עם טלפונים שמגיעים ממשרד הביטחון"

"אחרי כמה שעות אני מבינה שאני באירוע ענק, ענק! ובשנייה אחת, במקום לנהל חברת תעופה, אני מנהלת איזשהו חמ"ל צבאי ענק שיש בו גם זרוע אזרחית, אבל גם יש לה משמעות לאומית אדירה. הטלפונים הראשונים מגיעים ממשרד החוץ, משרד הביטחון,
כל הגורמים שקודם כל חושבים כיצד לחלץ את האנשים - כל מי שמכיר, כל מי שיודע, פתאום הטלפון שלי הופך לטלפון של כולם. עד היום אני בקשר עם חיילים. יש לי קבוצות שלמות של חיילים משלדג, מגלן, סיירת מטכ"ל ורבים נוספים.

המלחמה בעזה. "קודם כל חושבים איך לחלץ אנשים מחו"ל" (צילום: SHUTTERSTOCK)המלחמה בעזה. "קודם כל חושבים איך לחלץ אנשים מחו"ל" (צילום: SHUTTERSTOCK)

"מדובר באירוע עצום עם המון אחריות שלא לומדים עליו באוניברסיטה, לא בתואר ראשון, לא בתואר שני, גם לא המנכ"לים הכי גדולים כאן בכנס. לאף לא אחד מהם יש פרוטוקול של להפעיל תעופה במלחמה. אני בטוחה שזה לא דבר שהיה עובר לידם, גם הגנרלים או האנשים הכי קשוחים שיש פה. אבל אנחנו חושלנו. חושלנו בקורונה, חושלנו כאזרחים של מדינת ישראל, החיבור של כל הדברים ביחד".

לדבריה, הצוות שהורכב כהנהלת החברה בשנתיים האחרונות, חלקם ותיקי אל על, חלקם הגיעו מבחוץ, היה "אחד הטובים שיצא לי לעבוד איתו בכל השנים שהייתי באל על, אולי אפילו בהרבה חברות אחרות במשק מבחינת היכולת לבקר אחד את השני, אבל גם לעבוד בהרמוניה".

נחזור לאחת הסיבות שאנחנו נפגשות בדובאי, החתימה עם וירג'ין, אחת מהחברות המובילות בעולם.

"וירג'ין זה חלום, זו חברה מובילה ברמה העולמית - 'State of the art' מבחינת השירות, הטרקלינים והמוצר. זה נולד באיזה דייט ספונטני באירוע יאט"א לפני שלוש שנים עם אנשי דלתא שדרכם היכרנו את שי (שי וייס, מנכ"ל וירג'ין אטלנטיק). הוא אמר 'אני לא טס עם אל על״ ואמרתי לו 'אף פעם אל תגיד לעולם לא'. והנה אנחנו פה, והם גם מאוד גאים בהסכם שיתוף הפעולה. זה עובד מצוין. עשינו את אחד ההסכמים הכי משמעותיים, שזה כולל גם הסכם מועדוני לקוחות".

בן טל גננסיה בחתימת ההסכם עם וירג'ין אטלנטיק. "זה חלום" (צילום: דוברות אל על)בן טל גננסיה בחתימת ההסכם עם וירג'ין אטלנטיק. "זה חלום" (צילום: דוברות אל על)

"SkyTeam? אפשר להבין שזו המטרה, אבל לא קל לחלק מהחברות לשתף פעולה עם ישראל"

מההסכמים עם דלתא ועם וירג'ין, וגם עם חברות נוספות, אפשר להבין כי אל על, כמו שאומרת מנכ"לית החברה, "באוריינטציה מאוד חזקה לברית SkyTeam". רשת החברות שכוללת לצד השתיים הללו גם חברות נוספות להן הסכמים פרטניים עם אל על כדוגמת אייר פראנס, SAS, ארולינאס ארגנטינה ואחרות.

אז מתי נראה את אל על ב-SkyTeam?

"זה תהליך שייקח לא מעט זמן, כמו תמיד, צריך לבחור את הטיימינג. אנחנו בטיימינג קצת מורכב היום. לא קל לחברות לשתף פעולה עם ישראל. יש לזה לא מעט השלכות גם מבחינתן. אנחנו מבינים את הסיטואציה ועובדים ברגישות רבה, אבל בהחלט זאת מטרה".

מטוס בצביעת SkyTeam. "בהחלט מטרה" (צילום: SkyTeam)מטוס בצביעת SkyTeam. "בהחלט מטרה" (צילום: SkyTeam)

ואפרופו ישראל, את מנכ"לית חברה ישראלית בכנס שנערך בדובאי - בזמן מלחמה.

"זה כנס עסקי ומתייחסים אלינו מאוד יפה וברגישות. אפילו יש כאלה שביקשו מאיתנו את סיכת החטופים".

"חברות זרות איבדו נקודות אמון, אין סיבה לסובב את המטוסים אחורה אחרי כל אירוע מינורי"

מתחילת המלחמה, עם ביטול טיסות של מרבית חברות התעופה הזרות לישראל, הביקושים באל על מגיעים לשיא חסר תקדים ותפוסת המושבים כמעט למאה אחוזים. כעת, החברות מתחילות לחזור, ולדברי בן טל-גננסיה, אל על כבר נמצאת מתחת לנתח ה-40% בנתב"ג, "מקומנו הטבעי", היא קוראת לזה.

"אני חייבת לומר וראינו את זה כשחברות אחרות שחזרו לטוס ואז ביטלו - אז בעצם הן איבדו הרבה מאוד נקודות של אמון".

מנכ"לית אל על באירוע הדוחות. "חברות זרות איבדו נקודות אמון" (צילום: פספורטניוז)מנכ"לית אל על באירוע הדוחות. "חברות זרות איבדו נקודות אמון" (צילום: פספורטניוז)

בכנס בו הוצגו הדו"חות הכספיים של אל על בשבוע שעבר, המנכ"לית הביעה את רצון החברה לראות חברות זרות חוזרות יותר ויותר לנתב"ג.

"אנחנו אפילו שמחים לתת ייעוץ בנושא של ביטחון ובטיחות הטיסה באווירה הזאת, ברמה המבצעית, ואנחנו בשמחה עושים את זה גם לחברות אחרות", היא אומרת. "אם אתם חוזרים, אז תחזרו ותשמרו על זה. כמובן שאם היה משהו מאוד משמעותי אז זה ברור אבל כשקורה אירוע מינורי מאוד מדי פעם, אין סיבה לסובב את המטוסים ולחזור אחורה".

האמון של הישראלים באל על יישאר גם אחרי המלחמה?

"את יודעת פעם היו כל מיני סיסמאות כאלה על אל על. באו, טעמו, ראו, חוו.... אבל עכשיו אנשים אומרים 'וואו, השתניתם'. אז אני מקווה שהם ישמרו גם אמונים והזיכרון לא יהיה קצר. אנחנו נעשה את המקסימום כדי להשאיר אותם אצלנו".

מבחינת יעדים, אתם הולכים עכשיו בגדול על יפן. מה עוד בדרך?

"חשבנו שהישראלים יפחדו מהקיץ החם ביפן, אבל שום דבר לא מפחיד אותם. אז אנחנו טסים לאורך כל השנה, שלוש פעמים בשבוע לטוקיו. וכמובן יש עוד יעדים שהיו בתוכנית. אנחנו צריכים לראות עד כמה הפטור מוויזה לארצות הברית יעשה את העבודה, ויש גם את אוסטרליה, צריכים לחכות שזה יבשיל מבחינת נתיב הטיסה".

ומבחינת מטוסים, אל על עדיין בצי שכל כולו מטוסי בואינג. נראה גם מטוסי Airbus מתישהו בחברה?

"הכל אפשרי ובהחלט יכול להיות שנעבוד גם עם Airbus בהמשך הדרך".

לסיום, איפה דינה בעוד חמש שנים?

"כרגע התשובה היא באל על. הכי בבית בעולם".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אל עלדינה בן טלמנכ"לית אל על

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: