אא

U Turn באוויר: איך מקבלים החלטה "להחזיר מטוס הביתה" באמצע הדרך?

בעקבות טיסת לופטהנזה שהוחזרה לגרמניה, וטיסת אוסטריאן שהסתובבה באמצע הדרך לישראל והונחתה בבולגריה: מנכ"ל יאט"א בישראל, קובי זוסמן, מסביר את השיקולים של החברות הזרות: "ניהול סיכונים בזמן מלחמה. אפילו אנחנו לא יודעים מה יקרה, אז בטח שהזרות רוצות לקיים תעופה בטוחה"

צילום: 123rf צילום: 123rf

אחרי שורה של הודעות ביטולי טיסות של חברות התעופה מארצות הברית (ובהמשך גם מאיחוד האמירויות) והודעת לופטהנזה אתמול על ביצוע עצירת ביניים בלרנקה בדרך מפרנקפורט וממינכן, הבוקר קמנו לאירוע שונה לחלוטין.

לאחר עצירת הביניים של הטיסה ממינכן לתל אביב בלרנקה, לופטהנזה לא המשיכה את מקטע הטיסה לישראל והחזירה את הטיסה עם הנוסעים לגרמניה. כמעט במקביל, טיסת אוסטריאן שהיתה בדרכה לישראל (כמעט כבר מעל קפריסין) הסתובבה באוויר והונחתה בסופיה שבולגריה. בהמשך הטיסה חזרה לוינה עם הנוסעים.

פנינו לקובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א (ארגון חברות התעופה הבינלאומי) בישראל כדי להבין מעט יותר כיצד מתקבלת החלטה להחזיר טיסה על עקבותיה - אחרי שכבר יצאה לדרך.

צילום: פספורטניוזצילום: פספורטניוז

"נתחיל מהעובדה הבסיסית שאנחנו במלחמה לא פשוטה כבר 300 יום, ולקיים תעופה סדירה ורצופה בתנאי מלחמה זו משימה לא קלה - לא עבור חברות התעופה ולא עבור כל הגורמים שקשורים בהפעלת תעופה", הוא מסביר.

נתב"ג (צילום: Shutterstock)נתב"ג (צילום: Shutterstock)

"הייתי אומר שמה שמאפיין את התעשייה הוא ניהול סיכונים. כל טיסה וכל הוצאה של מטוס לטיסה כרוכה בבדיקות ובאינסוף פרמטרים שקשורים לאבטחת בטיחות הנוסעים, הצוות וגוף המטוס. על אחת כמה וכמה כשהיעד אליו טסים נמצא במצב מלחמתי בתקופה כל כך ארוכה".

מה כולל ניהול הסיכונים? קח אותנו לתוך התהליך הזה.

"זה למעשה איסוף של מידע רב מגורמים רבים לגבי מרכיבי הסיכון של הפעלת הטיסה לתל אביב. חברות התעופה נמצאות בקשר הדוק עם הגורם שמתכלל את המידע עבור חברות התעופה, שזו רשות התעופה האזרחית. זה הגוף שאמון על בטיחות התעופה בישראל והוא משתף את החברות בצורה רציפה ברמות הסיכונים, אם יש סיכון בהפעלת טיסה לישראל".

אבל מה שראינו הבוקר מאוד חריג.

"בכל עשרת החודשים האחרונים ראינו לא פעם שינויים במועדי טיסות ומה שראינו בימים האחרונים לא שונה במהותו ממקרים קודמים. כמובן שעכשיו, לאור פוטנציאל ההסלמה בעימות, אז ההליך קפדני יותר וחברות תעופה עשויות לשנות את הלו"ז אפילו בדרך. בתעופה קיים מונח שגור שנקרא "FLYING IN CONFLICT ZONES - טיסה באזורי עימות, וזו בדיוק המהות - איסוף המידע וניהול הסיכונים הקפדני".

כלומר קבלת החלטות דרמטיות גם באמצע הדרך? באוויר?

"כמובן שזה סבוך מאוד, משום שנוסעים נפגעים משינויים כאלה, אבל החברה מחויבת למנוע כל סיכון ולו הקטן ביותר לנוסעים, לצוות ולמטוס, בוודאי בתקופה של מתיחות מלחמתית כל כך חריפה כמו עכשיו. ואז כן, השינויים מהירים ותכופים. אף אחד לא יסכן את בטיחות הטיסה במצבים כאלה. לכן רואים הסטת טיסה גם באוויר או ביטול טיסות לפרק זמן מסוים.

"גם כישראלים אנחנו לא יודעים מה ילד יום. אז כמובן גם החברות הזרות שטסות לישראל, עם הצוותים והמטוסים שאמורים לשהות על הקרקע והתיירים שאמורים במצב נורמלי להגיע, בוודאי שהם רוצים לקיים תעופה בטוחה עם כמה שפחות סיכונים".

נמל התעופה של מינכן (צילום: 123rf)נמל התעופה של מינכן (צילום: 123rf)

איך מתבצע בפועל נוהל כזה של U-TURN? כמו נחיתת חירום?

"לא במדויק. כן מדובר פה על שינוי תוכנית טיסה, אבל זה לא נוהל של נחיתת חירום, שכן בנחיתת חירום צריכים היערכות של נמל התעופה אם זה מקרה רפואי של נוסע שמצריך המתנה של אמבולנס על הקרקע או מקרה טכני שמצריך כיבוי אש וכן הלאה".

בכל מקרה, לסיום נבהיר השמיים של ישראל פתוחים והיו פתוחים גם הלילה, כל הלילה.

"נכון מאוד. נמל התעופה פועל כרגיל, הטיסות נכנסות ויוצאות. מה שקרה זה החלטות מבצעיות ותפעוליות של חברות התעופה. מבחינת ישראל? התעופה כסדרה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: קובי זוסמןיאט"אIATAמלחמה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: