אא

שגרת חירום: כך נראית תיירות בצל המלחמה

אחרי ההלם הראשוני של ה- 7 באוקטובר ולמרות שחברות תעופה רבות הפסיקו לטוס לארץ, ישראלים רבים לא ויתרו על התאווררות מסורתית בחו"ל. לעומת זאת, התיירים הזרים לא חוזרים וכנראה שלא יחזרו גם בקרוב ורק המפונים והנופשים הישראלים מצילים את ענף המלונאות. סיכום שנתי

נתב"ג (צילום: ספיר פרץ) נתב"ג (צילום: ספיר פרץ)

המלחמה שהחלה בטבח הנורא ביום האחרון של חגי תשרי התשפ"ד נתנה את אותותיה, ולצערנו ממשיכה להשפיע קשות על ענף התיירות בישראל.

לצד זאת, המוני בית ישראל חשו בצורך בלתי נמנע להשתחרר מטבעת החנק המעיקה ויצאו לגיחת התאווררות בחו"ל. הדבר קורה כשאפשרויות הטיסה מצומצמות עקב ביטולים של חברות תעופה זרות רבות, נוכח הסיכונים הביטחוניים.

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשמונת החודשים הראשונים של 2024 נרשמו 4.8 מיליון יציאות של ישראלים לחו"ל, מספר מדהים, לעומת 7.1 מיליון בתקופה המקבילה ב-2023, שנת השיא של התיירות הישראלית. בחודש אוגוסט לבדו נרשמו 844 אלף יציאות של ישראלים לחו"ל, לעומת 1.3 מיליון בתקופה המקבילה ב-2023.

צילום: ספיר פרץ זילברמןצילום: ספיר פרץ זילברמן

לכל אורך חודש אוגוסט נרשמו שיאים מאז תחילת המלחמה בתנועת הנוסעים בנתב"ג, כאשר בימים רבים עברו בנמל התעופה יותר מ-70,000 נוסעים. לעומת זאת, המלחמה חיסלה כמעט לחלוטין את התיירות הנכנסת לישראל. בחודש אוגוסט נרשמו רק 69 אלף כניסות תיירים לישראל לעומת כ-284 אלף באוגוסט 2023, ואילו בחודשים ינואר-אוגוסט נרשמו רק 681 אלף כניסות מבקרים לישראל לעומת 2.7 מיליון בתקופה המקבילה ב-2023.

רוב המבקרים בישראל לא הגיעו לביקור תיירותי גרידא, אלא לצרכים אחרים.

בהלת התעופה הבינלאומית - המלחמה השפיעה מאוד על ענף התעופה. מרבית החברות הזרות העדיפו לא לקחת סיכונים ונוכח כל איום ביטחוני הפסיקו את טיסותיהן לישראל.

טבח 7 באוקטובר ותחילת המלחמה הובילו להפסקה כמעט מוחלטת של פעילותן. בהמשך, מתקפת הטילים של איראן ותגובת הנגד של ישראל, וכן הציפייה לתגובה של איראן וחיזבאללה על חיסולי הבכירים, הרתיעו את החברות, ורבות מאלה שכבר חידשו את פעילותן, חזרו בהן והחליטו על דחיית החזרה פעם אחר פעם.

גם בשבועות האחרונים ההססנות נמשכת. דלתא האמריקאית לדוגמה, הודיעה כי תשוב רק בשנה הבאה, ואמריקן איירליינס הודיעה שתשוב רק בלוח טיסות הקיץ הבא. חלק מחברות הלואו-קוסט המובילות, שהתבססו בפעילותן בנתב"ג בשנים האחרונות,
עדיין מדלגות על ישראל. ריינאייר תחזור (אולי) עם פתיחת לוח טיסות החורף, ולא ברור באיזה היקף, ואילו easyJet רק בסוף מרץ 2025, בלוח טיסות הקיץ הבא.

צילום: פספורטניוזצילום: פספורטניוז

משבר התעופה

בנוסף לאלה, חברות בינלאומיות מהגדולות עדיין לא חזרו לפעול בישראל, והתוצאה הבלתי נמנעת של הפסקת הפעילות המאסיבית היא צמצום משמעותי בהיצע הקווים והיעדים העומד לרשות הנוסעים הישראלים, שבאופן טבעי מוביל גם לעליית
מחירים וכל זאת עוד לפני ההמלצה האחרונה של רשות התעופה האחירופית לחברות שלא לטוס במרחב האווירי של ישראל עד ה-30.10.

התעופה ישראלית משגשגת לנוכח המצב, חברות התעופה הישראליות שלא הפסיקו לפעול בשום שלב במלחמה, תגברו את פעילותן, ונוכח הביקוש הגובר חכרו מטוסים נוספים.

בשבועות הראשונים של המלחמה התמקדו בהטסת ישראלים שביקשו להתגייס ולהצטרף לכוחות הביטחון. בהמשך הקימו בסיסי פעילות קרובים בקפריסין וביוון במטרה להחזיר לארץ נוסעים ישראלים, שנתקעו ביעדים שונים עקב ביטולי החברות
הזרות.

אל על וסאן דור, ישראייר וארקיע, מאז תחילת המלחמה מובילות את התעופה בנתב"ג, וגם לאחר חזרת חלק מהחברות הזרות הן מפעילות 50-60% מהפעילות בנמל.

אל על, כולל חברת הבת סאן דור, רשמה ברבעון השני של השנה רווח שיא של 147 מיליון דולר, כשבמחצית הראשונה הפעילה כ-50% מהטיסות בנתב"ג. ראוי לציין כי עקב הפסקת פעילות חברות התעופה מארה"ב, לאל על שליטה מוחלטת בטיסות הישירות ליעד, המניבה לה כ-43% מכלל ההכנסות.

נוכח ההצלחה, מניית אל על זינקה ביותר מ-85% מאז תחילת השנה, ולא נשכח את הסכם הרכש ההיסטורי עם בואינג לרכישת עד 31 מטוסי 737MAX בסכום של 2.5 מיליארד דולר.

ישראייר אף היא רשמה ברבעון השני של השנה רווח שיא של 7 מיליון דולר.

החברה המפעילה בעונת הקיץ 8 מטוסים שלה ועוד 4 חכורים, רשמה שיא היסטורי של 165 אלף נוסעים בחודש יולי, עם נתח שוק של יותר מ-9% ועל פי התחזית צפויה להטיס ברבעון השלישי כחצי מיליון נוסעים.

ארקיע אף היא חווה עונת שיא הקיץ, עם 5 המטוסים הקבועים שלה ועוד 2-3 מטוסים חכורים.

בחודש אוגוסט הטיסה כ-145 אלף נוסעים בטיסות בינלאומיות, עם נתח שוק של כ-7% וזאת לעומת 113 אלף נוסעים אשתקד.

היעדים הלוהטים כבר שנים ארוכות, שכנותינו הן יעדי הנופש החביבים עלינו ביותר, אך
השנה הפכו קפריסין ויוון לפופולריות ביותר עם יותר מרבע מהנוסעים הישראלים שטסו אליהן. בקיץ, כ-17% מהנוסעים הישראלים טסו ליוון ולאיים ביותר מ-50 טיסות בממוצע ליום.

אתונה הייתה היעד המוביל ואחריה רודוס, כרתים, סלוניקי, קוס וקורפו. לקפריסין יצאו בממוצע 8-9% מהנוסעים הישראלים הקיץ, כשביולי-אוגוסט המריאו מנתב"ג כ-25 טיסות יומיות, כ-15 ללרנקה ו-10 לפאפוס. יעדים בולטים נוספים היו ארצות הברית, איטליה, צרפת ואיחוד האמירויות. הישראלים מצילים את המלונות ב-7 החודשים הראשונים של השנה נרשמו 13.7 מיליון לינות במלונות בארץ, מתוכן 12.5 מיליון לינות ישראלים.

סך כל הלינות לא רחוק מהתקופה המקבילה ב-2023, בה נרשמו 14.2 מיליון לינות בשבעת החודשים הראשונים.

לינות הישראלים טיפסו בכ-4 מיליון, מ-8.4 בינואר-יולי 2023 ל-12.5 מיליון. לעומת זאת, לינות התיירים צנחו ל-1.2 מיליון לעומת 5.8 מיליון בינואר-יולי 2023. חלק גדול מלינות הישראלים היו של מפונים. בחמשת החודשים הראשונים של השנה נרשמו כ-8.5 מיליון לינות ישראלים, מתוכן כ-4.5 מיליון לינות היו של מפונים.

לזכות הנופשים הישראלים ייאמר כי ביולי התפוסה במלונות זינקה ל-70% לעומת 63% ביולי אשתקד, ובסך הכל נרשמו כ-2.1 מיליון לינות של ישראלים לעומת 1.6 מיליון ביולי 2023, כשתפוסת החדרים באילת זינקה ל-91% הרשתות הגדולות רשמו רווחים נאים, בעיקר ברבעון הראשון של השנה, למרות היעדרות התיירים הזרים. ישרוטל רשמה במחצית הראשונה רווח של 115 מיליון שקל לעומת 90 מיליון במחצית הראשונה של 2023.

רשת מלונות דן, שאירחה מפונים מהדרום ומהצפון, דווקא הרוויחה פחות, כ-20 מיליון שקל לעומת כ-61 מיליון במחצית הראשונה של 2023 יצוין כי המלונות הקטנים והבינוניים, ואלה שלא מבוססים על אירוח משפחות, דיווחו על הפסדים גדולים.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמלחמהישראיירארקיעאל על

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: