אא

מנכ"ל ארקיע: "את הביקורת תפנו לחברות הזרות, לא לישראליות שממשיכות לטוס ומתגברות את הטיסות״

"חברה צריכה מנהיג, ואני חושב שיש לי נתונים של לידר. אני לא מצטנע בזה. עוז ברלוביץ', מדבר על הביקורת בעקבות המחירים הגבוהים, על השינויים שהוא מוביל: ״עושים שינוי רחב בשירות שלנו״, הסיוע מרשות התעופה האזרחית ושמואל זכאי וגם על השינוי האישי שעבר: ״התבגרתי״. מנכ״ל ארקיע מדבר על הכל

עוז ברלוביץ' (צילום: שי יחזקאל) עוז ברלוביץ' (צילום: שי יחזקאל)

עוז ברלוביץ' נכנס לתפקיד מנכ"ל ארקיע רק לפני כתשעה חודשים. עד היום, הוא מודה, הוא צובט את עצמו לפעמים ולא מאמין שהוא יושב על הכיסא בו ישב איזי בורוביץ', כשברלוביץ' החל את דרכו בחברת התעופה כדייל לפני למעלה מ-25 שנה.

"נכנסתי לתפקיד בעיצומה של המלחמה, בדצמבר. עשרות עוברים עדיין היו במילואים. נכנסנו לאיזושהי שגרה, אבל בתוספת הקורונה זה המשבר השני שאנחנו חווים בתוך שלוש שנים".

סיטואציה לא פשוטה.

"במקום בו אנחנו חיים יש מלחמות. אין מה לעשות. אחר כך מגיעות תקופות יותר טובות. אני אדם אופטימי. אין סיכוי לנהל חברת תעופה אם אתה לא אדם אופטימי".

מה היה הדבר הראשון שעשית כשנכנסת לתפקיד?

"לראות איך בונים את ארקיע לחמש השנים הקרובות. שמתי לעצמי שלוש מטרות. לעצור דימומים במקומות בהם החברה הפסידה כסף, בקווים מסוימים, בעסקאות מסוימות. לבנות מודל אחר. מטרה שנייה - שיפור מיידי של יכולת ההפצה והמכירה, השיווק והגדלת נתח המכירות באתר, בתקופה שלא כל החברות הזרות טסות לישראל. הדבר השלישי הוא לשפר את המותג במעטפת השיווקית".

איך אתה עושה את זה?

"עשינו שינוי גדול במערכות המידע, הבאנו אנשים טובים עם ניסיון תעופתי גדול כמו עינת יונגר-כרמלי, סמנכ"לית המכירות והשיווק החדשה, התמקדנו בדיגיטל, ובסוף הכפלנו את המכירות באתר, סגרנו קווים מפסידים, התייעלנו ורואים את התוצאות. גדלנו בנתח הנוסעים וביחס התפעולי. הבאנו תוצאות הרבה יותר טובות בשמונת החודשים הראשונים של השנה".

צילום: ארקיעצילום: ארקיע

כמו כל אחת מהחברות הישראליות גם ארקיע מתמודדת עם מטוסים חכורים וצוותים שמסרבים להגיע לארץ בזמן המלחמה. "אחד הדברים הבסיסיים שבתוכנית העבודה שלי זה להחליף את צי המטוסים ולהישאר עם צי אחד של איירבוס בלבד. כמות החכירות הרטובות צריכה להיות מידתית, 2-3 מטוסים חכורים, ושאר המטוסים - 80% - צריכים להיות שלנו עם צוותים שלנו. בסוף אתה יכול לסמוך רק על עצמך".

וגם להגדיל את הצי הישראלי?

"כיום אנחנו מפעילים חמישה מטוסים. שני איירבוס, שלושה אמבריירים. שוק המטוסים בעולם רותח. כל מטוס פנוי נחטף וגם המחירים עלו. המטרה שלי היא שעד סוף ,2025 יהיו לנו לפחות בין שבעה לשמונה מטוסי איירבוס 320-321".

"תפנו את הביקורת לחברות הזרות, לא לישראליות"

לברלוביץ' נקודת מבט משלו על ביטולי טיסות של החברות הזרות, כשמחירי הטיסות של הישראליות הרקיעו שחקים.

"אני מסתכל רגע על הצד השני, ארקיע כחברה ישראלית נלחמה כדי להוסיף עשרות טיסות בשבוע ללרנקה ולאתונה. היה לי שיח לא פשוט עם שירותי הביטחון בישראל, על מנת שנוכל לקיים טיסות ישראליות משני היעדים האלה. זכיתי לעזרה נדירה מרשות התעופה האזרחית והעומד בראשה שמוליק זכאי, שהוא חסיד התעופה בישראל, אחד האנשים הטובים ביותר שיש.

צילום: גל רוזהצילום: גל רוזה

למגזין פספורט לראש השנה ובו 136 עמודים על השנה שחלפה

"התעקשנו לקיים כמה שיותר טיסות, וגם הצלחנו. הביקורת צריכה להיות מופנית לחברות הזרות, כאשר נורים פה טילים, צוותים סירבו לנחות בישראל. שיבואו בביקורת אליהן, לא לחברות הישראליות שהמשיכו לטוס ותגברו את הטיסות. בסוף, כשאתה תקוע, ההרגשה הכי טובה היא שמטוס ישראלי מגיע לחלץ אותך. אני לא חושב שארקיע גבתה מחירים מופקעים לאורך כל התקופה".

נתבנתב

אז הביקורת לא בצדק?

"אני לא מושלם. אנחנו עושים שינוי רחב בשירות שלנו, שגם על כך היתה ביקורת. נכון שנוסעים רבים נפגעו, אבל מעולם לא שלחתי לנוסע הודעה 'טיסתך בוטלה, תודה ושלום'. כחברה ישראלית לא השארנו נוסעים בחו"ל. סיפקנו אלטרנטיבות גם אם זה על חשבון איחורים ושינוי בלוח הזמנים".

כמה זה מתיש? אפשר להניח שכל מי שמחפש טיסה הגיע לטלפון שלך.

"הגיעו אליי מאות פניות ואני לא מתחבא. אני מגיע לכל ריאיון ומדבר עם כל ערוץ ותמיד עם הפנים ללקוחות. עשיתי את כל המאמצים לעזור לכולם אבל אני לא קוסם. מתחנו את לוח הטיסות, אבל באמת אחרי 25 שנים בתעופה - משבר כזה לא חוויתי מעולם. מה שטוב הוא שיש פה צוות של הנהלה צעיר ורעב להצליח, ועם רצון להוביל. יש פה גיבוי מלא של דירקטוריון מעולה, ויש בסוף בעלי בית, גם נקש וגם תו"ת, שרוצים מאוד בהצלחת החברה".

איך מערכת היחסים כיום בחברה?

"מערכת היחסים בין השותפים כיום - תו"ת שבראשו אבי אדרי והבעלים אבי נקש, מעולה. אני חושב שהיחסים בתוך החברה טובים מאוד, וזה משהו ששיניתי כבר מהיום הראשון בתפקיד. בסוף חברה צריכה מנהיג ואני חושב שיש לי נתונים של לידר, אני לא מצטנע בזה. מנהיג זה חלק תכונות נרכשות וחלק מולדות, אני חושב שאני מנהיג טוב. זה לא תמיד קל, יש פה אנשים שעזבו, אבל אני חושב שאני מצליח לסחוף אחרי את רוב החברה".

אמרת שאתם רוצים להיות מספר 2 בנתב"ג. אמנם יש לך שם עוד עבודה רבה, אבל אני חושב שהצלחת להרגיז את מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס כשסיימתם את אוגוסט עם 145 אלף נוסעים בטיסות בינלאומיות, וישראייר עם 208 אלף.

"קודם כל שאפו לאורי סירקיס (מנכ"ל ישראייר) באמת, יש לו פשוט חברה יותר גדולה משלי. הוא הפעיל בקיץ קרוב ל-11 מטוסים, אנחנו הפעלנו שבעה. אני לא בתחרות מול חברה כזאת או אחרת. הגענו לעונה הזאת עם אמצעי ייצור פחותים משתכננתי בגלל המצב הגיאופוליטי באזור, ובכלל בגלל שוק התעופה".

צילום: ארקיעצילום: ארקיע

"תקופת מיתון לא תשפיע על הטסים"

ברלוביץ' שומר על אופטימיות וחושב על היום שאחרי המלחמה. "נתח השוק של החברות הישראליות חצה את ה-30%. כמה זמן זה יחזיק? לדעתי הרבה שנים. ישראל היא מדינת אי. אחלה מדינה אבל לא מספיק אטרקטיבית, ולכן כל ישראלי יטוס בין פעמיים לשלוש בשנה גם אחרי המלחמה. באשר לאופי הנסיעות, הן יהיו קצרות יותר, בעיקר של שעתיים-שלוש טיסה. התעופה תשגשג. אני מודאג ממה שיהיה עם נתב"ג, לא בגלל שהוא לא שדה מעולה. התיירות הנכנסת תחזור וכמות הטסים תעלה. אומרים שנתב"ג ב-30 מיליון נוסעים ייסתם - ולא רק בתכולת נוסעים - במסלולים, בכמות ההמראות והנחיתות. לכן שדה חלופי חייב להיות בראש סדר העדיפויות. כרגע רמון לא מהווה אלטרנטיבה".

מה מצבה של ארקיע כיום מבחינת רווח והפסד?

"ב-2022 החברה הרוויחה, ב-2023 החברה הפסידה, ב-2024 החברה אמורה להרוויח. אנחנו מודדים את זה, והחברה בדרך לעמוד בתקציב שהדירקטוריון אישר. אנחנו מקווים להמשיך כך, אבל גם לצמוח להישגים חדשים. כל עובד בחברה יודע כיום כמה הוא צריך להרוויח ביום, כל עובד בכל מחלקה צריך לדעת מה המטרות שלו. כל מנהל פה, כולל המנכ"ל, נמדדים ביעדים ובביצועים".

זה שינוי שעשית, מדד שלא היה בעבר.

"ניהול בתעופה צריך הרבה ניסיון וחזון, צריך להיות יצירתי וצריך גם הרבה התמדה, אבל גם לדעת לשנות דברים תוך כדי תנועה. להיות מונחי מטרה, אבל לדעת שהדרך לא תמיד חלקה. נכון שאני בחברה 25 שנה, ויש כמה דברים שאני רוצה לעשות, אבל אתה יודע - עד שאתה לא בכיסא, אתה לא יכול לעשות אותם".

בזמנו דובר שארקיע תיכנס לתוך שלד בורסאי. איפה זה עומד?

"כרגע אנחנו מייצבים את החברה, להביא אותה לפחות לשנתיים רווחיות וטובות. לפני שאתה נכנס לבורסה, אתה צריך לייצב את החברה לאורך זמן".

מה עם כניסה לעוד תחומים בתיירות כדי לא להיות תלויים רק בתעופה?

"אנחנו מנהלים משא ומתן עם מספר חברות. בשנתיים הקרובות נכניס לפחות עוד שלוש-ארבע קבוצות או חברות שהסינרגיה בין תעופה לתיירות תהיה הרבה יותר חזקה".

כמה קשה לכם סוגיית הביטחון?

"אני מעריך מאוד את העבודה של אנשי הביטחון. הם עושים עבודת קודש, אבל העניין הוא שהביטחון צריך להוות נכס ולא נטל. המנגנון צריך להתאים את עצמו לתקופה ולהיערך אחרת. כיום לצערי זה חסם לעסק שלי, וזה לא חלילה מאיזשהו רצון או אי-רצון. הוא מוגבל בתקציב ובכוח האדם. אם יש סופה ברודוס ואני מעביר את הטיסות לכרתים, אני רוצה ביטחון שיכסה את כל הטיסות שלי. לכן צריכים יותר משאבים ולא להגביל בשעות וביעדי הטיסה".

ביקשתם ממשרד התחבורה להעביר את כל להפעילות לטרמינל 1.

"ביום שחברת ריינאייר הודיעה שהיא רוצה לטוס פתחו מחדש את טרמינל 1. חברה ישראלית שטסה טיסות פנים, שרמת התשואה שלה לכרטיס טיסה היא שקלים בודדים, לה מגיעה ההטבה לטוס מטרמינל 1, כדי לחסוך עלויות, לכסות על ההכנסה הנמוכה בפנים-ארצי".

חברה חדשה הצטרפה עכשיו לענף בישראל, אייר חיפה. מה דעתך עליהם?

"יש שם חבר'ה מקצוענים, כולם יוצאי חברות תעופה, את חלקם אני מכיר באופן אישי. אני לא מכיר את המודל העסקי שלהם, הם טסים ב-ATR שהוא מטוס נהדר לטיסות קצרות. אם המודל העסקי מושתת בעיקר על טיסות מקומיות מחיפה לאילת זה בסדר, אם המודל מושתת על טיסות אזוריות, צריך להבין שהן לרוב עונתיות, ולכן אני לא רואה ATR שממריא מחיפה לרודוס בינואר או לכרתים או ללרנקה בפברואר. אולי טיסה ביום במחיר מאוד נמוך. אני חושב שעשו בשדה בחיפה טעות היסטורית שלא הרחיבו את המסלול שלו".

השתנית מאז שמונית למנכ"ל?

"להיות מנכ"ל חברת תעופה זה לא קל. נכון שיש פה כמות עובדים שהיא לא ענקית, בסך הכל כ-450 אבל העסק רוחבי. אתה מתעסק בכל דבר. מתחזוקת מטוסים, רכש, שיווק, מסחר, כספים, בנקים. זה לא פשוט. לכל חברות התעופה יש מנכ"לים מצוינים וגם אני השתניתי".

במה?

"התבגרתי. לפעמים אני צובט את עצמי, באמת. זה סוג של חלום, מלהיות דייל להגיע להיות מנכ"ל. אז אני אומר לעצמי 'אתה באמת כאן'. אני נהנה מהתפקיד, אבל הוא קשה. יש ימים פחות טובים, יש ימים יותר טובים, אבל יש משהו באדרנלין. להיות מנכ"ל חברה מייצר לך כל הזמן עניין".

לסיום, גילית כבר את עוז ברלוביץ' הבא? כבר קידמת מישהו?

"אני חושב שכל חברה, בכל מחלקה, צריכה לראות את הסמנכ"לים והמנהלים הבאים. זה נכס לחברה שהעובדים צומחים מתוכה. אני כעת אתחיל להסתכל יותר בטיסות ארקיע".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: עוז ברלוביץארקיע

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: