לא רק קו טיסה: אל על חוזרת לאילת ומעבירה מסר ברור
החזרה המפתיעה של אל על לטיסות פנים אחרי יותר מעשור אינה רק מהלך מסחרי – אלא מסר חד לארקיע דווקא כשזו מנסה להתבסס בטיסות לניו יורק. מה באמת עומד מאחורי הצעד הזה, ולמה דווקא עכשיו?

מה עומד מאחורי החזרה של אל על לאילת?
הבשורה על כך שאל על חוזרת לטוס לאילת אחרי יותר מעשור כבר פורסמה, אך מאחורי ההחלטה הזאת מסתתר מהלך אסטרטגי מחושב היטב - כזה שמכוון לא רק לנוסעים, אלא גם למתחרות, ובעיקר לארקיע.
החזרה של אל על לאילת - עם שתי טיסות יומיות שיחלו לפעול כבר בתחילת מאי - אינה נובעת מהיגיון כלכלי מובהק.
בפועל, החברה מרוויחה הרבה יותר מכל טיסה לחו"ל מאשר מהקווים הפנימיים. אך כאן לא מדובר רק במספרים - אלא במסר ברור.
מסר חד לארקיע
באל על רואים במהלך הזה צעד טקטי, כמעט תגובתי, לכניסתה של ארקיע לטריטוריה של החברה - טיסות לניו יורק.
עבור ארקיע, אילת היא קו עוגן, בסיס מרכזי של פעילות. ההחלטה של אל על לטוס לשדה רמון היא הצהרה: אם אתם בוחרים להיכנס לטריטוריה שלנו, גם אנחנו יכולים להיכנס לשלכם.
המהלך של אל על מגיע על רקע מתיחות גוברת בין שתי החברות. ארקיע עתרה לאחרונה לבית המשפט בבקשה לאפשר לה להפעיל את כל טיסותיה מטרמינל 1 - בקשה שנדחתה. היא אף הציגה מתווה להרחבת הפעילות לאילת, אם תאושר לה תוספת סלוטים מהטרמינל המבוקש.
אל על, בתגובה עקיפה אך ברורה, מאותתת: "אנחנו לא מבקשים תנאים - אנחנו פשוט פועלים".
גם מהלך תדמיתי
באל על מבינים שזהו לא רק מהלך טקטי אלא גם הזדמנות תדמיתית. בתקופה שבה היא עומדת תחת ביקורת ציבורית הולכת וגוברת על מחירי הטיסות הגבוהים, ומקבלת רוח גבית מהציבור לקראת האישור של משרד האוצר לחלוקת דיבידנדים של כמיליארד שקל - החזרה לאילת מציירת אותה ככזו שחושבת גם על האינטרס הלאומי.
המהלך יכול גם לסייע לה מול משרדי התחבורה והכלכלה, בהם היא מבקשת לקבל תמיכה, גמישות וייתכן שגם גישה להקלות רגולטוריות. לא במקרה זה קורה זמן קצר לאחר שישראייר קיבלה אישור לחלוקת דיבידנדים - ואל על שואפת ללכת בעקבותיה.
ומה עם הכסף?
האם אל על תפסיד מהטיסות לאילת? כנראה שלא. למרות שמדובר בקו רווחי פחות - הוא עדיין לא צפוי להיות הפסדי. כל עוד הטיסות מלאות, והפעולה משרתת מטרות אסטרטגיות רחבות יותר, באל על יכולים להרשות לעצמם את הצעד הזה - ואולי אפילו ליהנות ממנו.
החזרה של אל על לאילת אולי נראית כמו מחווה לציבור - אך מאחוריה מסתתרת גם תוכנית ברורה, מדויקת ומחושבת. עם מסר תקיף למתחרים, ניסיון לשיפור תדמיתי, ומבט לעבר מהלכים עסקיים רחבים - זהו לא עוד קו טיסה. זהו צעד במשחק שחמט.