אלון פרג: "חרדת טיסה היא הפחד האכזרי ביותר"
טייס קרב ותיק וקברניט באל על החליט לתרום מהידע ומהניסיון שלו כדי לעזור לנוסעים שמפחדים לטוס, ועל הדרך הגה תוכנית חדשנית ואפליקציה מהפכנית לטיפול בחרדת טיסה
אלון פרג. צילום: שרון עידן
שוחחנו עם אלון פרג על החרדה הנפוצה כל כך, על התוכנית שהגה ועל האפליקציה שפיתח כדי להתמודד איתה, וגם על החזון שלו להפצתן בחברות תעופה ברחבי העולם. ספר לי על הרקע שלך ואיך בעצם נולד הרעיון. בעוד חודש אחגוג ארבעים שנה לסיום קורס טיס בחיל האויר. אני טייס קרב בהכשרתי, פרשתי ממילואים בשנת 2006, ובעצם מאז שהתחלתי לטוס באל על בשנת 2004 פנו אליי אנשים שסובלים מפחד טיסה כדי שאעזור להם. לפני כארבע שנים פנתה אליי בתה של חברת ילדות עם בעיה קשה מאוד של חרדת טיסה, ולאחר שעזרתי לה היא נסעה עם בן זוגה לתאילנד, חזרה מאורסת ואמרה לי, אתה חייב לעשות את זה בצורה מסודרת, כי זה משנה חיים. למעשה, היא הציתה את מה שגם ככה כבר בער בתוכי, אז ישבתי וכתבתי תוכנית מפורטת, ובשלוש וחצי השנים האחרונות אני מציע כל חודש סדנה שלמדו בה מעל 400 איש. האם זו חרדה נפוצה עד כדי כך? סקר שבוצע בארצות הברית גילה שאחד מכל שלושה אמריקאים בוגרים סובלים מחרדת טיסה. אנחנו בעצמנו השקנו בנובמבר האחרון סקר מקיף יותר בקרב אמריקאים בוגרים: הוא כלל עשר שאלות, והראשונה הייתה האם אתם פוחדים לטוס. מתוך 1751 המגיבים, 41.5% ענו בחיוב. 25.5% הודו שהם סובלים מחרדה קלה, 8% טענו שהחרדה משמעותית ועוד 8% הודו שהם סובלים מחרדה קיצונית. אפשר לומר שזה די משקף את המצב בעולם המערבי. חרדת טיסה היא לא הפחד הנפוץ ביותר אבל כן האכזרי ביותר, כי בניגוד לפחד קהל שמעורבת בו בושה או חרדה מכישלון, פחד טיסה הוא פחד מוות, אנשים שסובלים ממנו יודעים בביטחון שהם עומדים למות בטיסה הקרובה. והם מפסידים המון. שוחחתי עם אנשים שאמרו לי, אם אני לא טס, יפטרו אותי. ויש גם משפחות שלמות שלא טסות משום שאימא מפחדת ואז כל המשפחה מסתפקת בטבריה במקום לטוס לשווייץ. זה פחד מדבק, הורים מעבירים את הפחד לילדיהם, וגם בני זוג מדביקים זה את זה. זה מפגע סביבתי נוראי, והאירוניה היא שברוב המקרים יחסית לא קשה לצמצם את החרדה עד לרמה נסבלת שלא פוגעת ברמת החיים. אז איך עושים את זה? על מה מבוססת התוכנית שלך? אני לא מטפל ולא למדתי את זה, התוכנית שלי מבוססת על ניסיון רב ועל האמונה שב-90% מהמקרים, הפחד מועצם מחוסר ידע, ואם אתן לאנשים את הידע הנכון, הם ימשיכו לפחד בדרך כזו או אחרת, אבל זה לא יהרוס להם את החיים. נוסף על ידע, אני מעניק גם תמיכה כשהנוסעים זקוקים לי, הם יכולים לסמס לי בזמן הטיסה מעל הים, במקביל אני גם מסתכל על מפת מזג האוויר ואומר להם למה לצפות, וזה מרגיע אותם דרמטית, כי זה מגיע מבחינתם מהסמכות הבכירה ביותר בתחום. למידע שאני מספק יש כמה רבדים: א) נתונים יבשים. אם בודקים כמה תאונות באמת מתרחשות, מגלים שמשנת 95' ועד לפני הקורונה, נפח התנועה בעולם זינק פי שלושה, ואילו כמות הנפגעים מתאונות טיסה צנח פי עשרה. כלומר התעופה השתפרה פי שלושים. נתון נוסף: כמה אנשים נהרגו בשנת 2017, לדוגמה? 19 בלבד, ורק בתאונות של מטוסי מטען. אף נוסע לא נהרג באותה שנה. אמנם כעבור שנה היו 500 הרוגים בתאונת מטוס, אבל בכל העולם! ב) אני מספק ידע עמוק יותר, ומסביר לאנשים איך בנוי עולם הטיסה. רוב הנוסעים יושבים בתוך מטוס ולא יודעים מה באמת קורה שם, אז אני מסביר שגם אם מנוע מפסיק לפעול, יש מנוע נוסף ולא צריך את שניהם. זה מידע שמרגיע רבים. אני מסביר למשל שטייס זה המקצוע היחיד בעולם שמאבד את הרישיון כל חצי שנה עד שנה, וצריך לעבור מחדש מבחנים מפרכים. אני מלמד אותם איך עובדת המערכת, ומבהיר שגם אם ארצה להיכנס לקוקפיט מתוך כוונה לפגוע במטוס, אין שום פעולה בודדת שאוכל לעשות כדי להפיל את המטוס ככה פתאום. כשמספקים להם את כל הידע הזה, אנשים עדיין פוחדים אבל לא באותה עוצמה. ג) אני עובר עם הנוסעים על הטיסה שלב אחרי שלב, כדי שידעו למה לצפות. אני מסביר, לדוגמה, שבדקה הראשונה לאחר ההמראה רעש המנועים פוחת מאוד, ופתאום שקט יותר בתוך המטוס. אנשים שמפחדים לטוס מבועתים מהרגע הזה, כי הם בטוחים שמשהו השתבש. ולכן אני מסביר להם שבטיסה מעל מקומות ישוב צריך לצמצם את מפגע הקול. אצל רבים ממשתתפי התוכנית קורה פתאום דבר מרגש: אחרי שסבלו שנים מחרדת טיסה, נפרץ אצלם איזה סכר. מישהי, לדוגמה, כתבה לי שאחרי שהיא טסה, היא החליטה שהגיע הזמן לעשות גם רישיון נהיגה. אפילו שותף שלי בפרויקט כתב לי לפני כמה חודשים, אני טס, הכול בסדר, אבל אשתי ואני גם החלטנו להביא ילדים, הסטרטאפ שלי צובר תאוצה ואני מתחיל לנגן, וכל זה קרה כשהורדתי את המשא הזה מעל הגב. זה משפר את איכות החיים. איך עברת מסדנאות לאפליקציה? התחלנו אמנם עוד לפני הקורונה, אבל בשנת הקורונה החלטתי לצאת עם זה לעולם ולהפוך את התוכנית כולה לאפליקציה רב לשונית בשם SimpliFly, שתוכל להעניק לכמה שיותר אנשים את החופש לטוס. יש מקומות רבים בעולם שבהם אנשים מרגישים כמו נכים אם הם פוחדים לטוס, כמו בארצות הברית. במדינה ענקית כל כך, זו נכות לכל דבר. האפליקציה עדיין לא גמורה, אבל יש בה שני פיצ'רים עיקריים – אודיו וּוידיאו, כלומר כל תוכנית הקורס בעברית ובאנגלית, וגם קטעי אודיו שהם מבחינתי ההיילייט של הקורס, כי הם כוללים תרגילי התרגעות שיצרתי בעזרת אשתי, יפעת פרג, המטפלת במיידפולנס. תוך כדי ההמראה, למשל, מקבלים באודיו הסברים על כל מה שרואים ושומעים, וכך אנשים מרגישים שהם טסים איתי. הפיצ'ר הזה של האודיו קיים כבר ארבע שנים במערכת הבידור של אל על, ובלי שפרסמנו אותו בשום צורה שהיא, היו כ- 5000 נוסעים בחודש שהאזינו לקטעים המוקלטים, וזה המון. בקרוב תהיה באפליקציה גם אפשרות לצ'ט עם טייס. כלומר, כל עוד יש אינטרנט, ניתן יהיה ללחוץ על כפתור ולהתחבר לטייס כלשהו מרחבי העולם שיתכתב איתכם, בין אם אתם עדיין בטרמינל ופוחדים לעלות לטיסה, ובין אם אתם בעיצומה של הטיסה ומתמלאים בחרדה. פיצ'ר נוסף שמתוכנן בחודשים הקרובים הוא מפה של תחזית מזג האוויר לאורך הטיסה, כי הדבר שמפחיד את רוב הנוסעים הוא מערבולות האוויר, ואם אומר להם מראש שבעוד שעה הם יכולים לצפות למערבולות אוויר בדרגה 3 מתוך 10, זה ירגיע אותם. ומה החזון שלך לעתיד? החזון הוא לפנות לחברות התעופה ולהתקין אצלן את האפליקציה. מאחר שאל על היא הבית שלי, היא גם קיבלה את זכות הבכורה. החברה בחרה לספק את האפליקציה בחינם לנוסעים, וכל מי שיקנה כרטיס ייהנה מגישת פרימיום ומקישור להורדת האפליקציה, גם לפני הטיסה. כל חומרי המדיה יעלו גם למערכת הבידור במטוסים, ונוסעים יוכלו לעלות לטיסה ולעבור סדנה של שעתיים וארבעים דקות. במקום לשבת ולפחד כל הטיסה, הם יוכלו לעבור את הקורס או לרענן את הידע. גם כל הדיילים יעברו הכשרה כדי שיוכלו לסייע לנוסעים שסובלים מחרדת טיסה, הם ילמדו לזהות אותם, ידעו איך לפנות אליהם ויעניקו להם יד תומכת, וזה שדרוג משמעותי לשירות בטיסה. נכון לעכשיו, עד סוף מאי, כל מי שמוריד את האפליקציה מקבל גישת פרימיום, וממאי יהיו תכנים שיהיו חינמיים ואחרים בתשלום סמלי. הקורס שאני מעביר היום עולה 1400 ₪, ואילו השימוש באפליקציה יעלה דולרים בודדים בחודש. יש לנו כבר נציג באמירויות, התחלנו לפעול גם בשוק האמריקאי, שמתעורר יחסית יפה אחרי הקורונה וכבר הגיע כמעט ל-50% מהנפח הקודם שלו. בקרוב נחזור לטוס, וזה יהיה הזמן לספק לחברות התעופה יתרון תחרותי. לאתר של אלון פרג.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}