האם התעופה הבינלאומית אכן מתחילה להתעורר?
חברות התעופה כבר החלו לפרסם לוחות טיסות גדושים, בעוד שחלקן רק זמן קצר לפני כן הודיעו על קרקוע מקיף של מטוסיהן. האם ההודעות על הקרקוע היו רק אמצעי להפעיל לחץ על הממשלות כדי לזכות בהלוואות ומענקים?האם התוכניות להפעיל מערך טיסות מקיף הן מעשיות או מוקדמות מדי נוכח המגבלות, הגבולות הסגורים וחובת הבידוד לנוסעים במדינות רבות?
התעופה האירופית. צילום: 123rf
מדי יום בימים האחרונים אנחנו מתבשרים על תוכניות של חברות תעופה שונות לחדש את פעילותן בתקופה הקרובה ובהיקפים נרחבים למדי נוכח משבר הקורונה ברחבי העולם. השאלה הגדולה בענף התעופה, וגם בקרב נוסעים, שחלקם מצפים וחלקם חוששים: האם לוחות הזמנים והתוכניות של חברות התעופה הן ריאליות? האם לאור המצב, שאומנם משתפר, אינן מוקדמות מדי בהתחשב במגבלות הרבות, בבעיות המיגון והבטיחות, בגבולות הסגורים ובחובת הבידוד במדינות רבות? לא מכבר תיאר קרסטן שפור, מנכ"ל קבוצת לופטהנזה, את המצב החמור של קבוצת התעופה כ"אתגר הגדול בתולדות החברה", אמר כי הקבוצה מתכננת "לבלות את הקיץ הקרוב על הקרקע", סיפר על הצורך להיפטר ממטוסים רבים ועל 10,000 משרות בסיכון, והעריך כי לא תהיה אפשרות לחזור בקרוב לפעילות משמעותית. והנה הנהלת הקבוצה הודיעה השבוע, כי החל מ-1 ביוני 3 חברות התעופה – לופטהנזה, אירו-ווינגס וסוויס – יפעילו 160 מטוסים ל-106 יעדים אירופיים. קבוצת אייר פראנס-KLM אף הרחיקה לכת. לא מכבר מנכ"ל הקבוצה, בנג'מין סמית', תיאר את המצב הקשה של חברות התעופה בקבוצה, ואף ציין, כי במקרה הטוב, הקבוצה תפעיל בקיץ רק 20% מהיקף פעילותה. והנה KLM מפעילה החודש כבר טיסות ל-30 יעדים אירופיים ובחודש הבא, עפ"י המתוכנן, תפעיל טיסות ל-47 יעדים ברחבי אירופה. אייר פראנס פרסמה, כי החל מהשבוע הבא תפעיל טיסות לכ-25 יעדים אירופיים, ובחודש הבא צפויה להרחיב את פעילותה. ווילי וולש, מנכ"ל קבוצת IAG, פירט גם הוא את קשיי הקבוצה שלו, תיאר את הצורך לפטר אלפי עובדים ולקרקע למשך תקופה ארוכה מטוסים רבים, הטיל ספק בהתאוששות קרובה של ענף התעופה, והביע תקווה להפעיל במקרה הטוב 45% מיכולת הקבוצה. והנה אתמול בריטיש איירווייס פרסמה לוח טיסות מקיף לחודש יוני, כולל 316 טיסות שבועיות מנמל הית'רו לכ-50 יעדים אירופיים, ועוד כ-15 קווים מ'לונדון סיטי' ומסקוטלנד. ולא נשכח גם את הודעתה של החברה לחדש את הקו מהית'רו לתל אביב ב-16 בחודש. וזאת למרות שעדיין חל בישראל איסור על כניסת זרים וחובת בידוד לישראלים, וכן תקנת הבידוד החדשה בבריטניה, עליה הכריז ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון. מייקל או'לירי, מנכ"ל קבוצת ריינאייר, הודיע בחודש שעבר שכל מטוסי החברה מקורקעים והחברה תיאלץ לפטר אלפי עובדים, ולמרות זאת, החברה החלה החודש להפעיל טיסות שלדיות, בעיקר בקווים בין אירלנד לבריטניה. אתמול הכריזה ריינאייר, כי מתחילת חודש יולי תפעיל לוח יומי של כמעט 1,000 טיסות ותשחזר כ-90% מרשת הקווים שלה, אבל... וכאן האבל הגדול. הכל תלוי, עפ"י הודעת החברה, "בכפוף להסרת ההגבלות הממשלתיות באיחוד האירופי". במלים אחרות, ואנחנו מדברים רק על הטיסות הפנים אירופיות, כל הפרסומים וכל התוכניות וכל לוחות הזמנים תלויים במגבלות המוטלות על התנועה האווירית במדינות אירופה השונות. וראוי לציין, כי עפ"י הודעת הנציבות האירופית, גבולות האיחוד האירופי סגורים עד 15 ביוני בשלב זה. כמובן, עפ"י המגבלות, שהטילה ארצות הברית, גם הטיסות הטרנסאטלנטיות ברובן הגדול מושבתות. ומה בארצות הברית בתעופת הפנים? מספרי הנוסעים אומנם עולים, אך כפי שפרסמנו, עדיין 3,000 מטוסים מושבתים ו-17 נוסעים בממוצע טסים בכל טיסת פנים. ובלתי נמנע לציין את העובדה, כי חברות התעופה חייבות לבצע 'טיסות רפאים', אפילו עם נוסע אחד, עפ"י המתחייב מהסכם הסיוע של הממשל, הדורש להמשיך להפעיל את כל הקווים כמו לפני משבר הקורונה. נקווה שהלהיטות לחזור לאוויר של חברות התעופה האירופיות, גם נוכח המגבלות השונות והתלבטויות צפויות של הנוסעים, אינן רק 'על הנייר', ובכל מקרה, לא תוביל אף אותן לבצע 'טיסות רפאים'.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}