לאן הולכים מכאן? כאב הראש של מנכ"ל אל על החדש
האוריינטציה האמריקנית המובהקת של אל על סופגת חבטה עם הכרזתה של אמריקן איירליינס על השקת הקו היומי לניו יורק, וזאת בנוסף לתחרות הקשה מצד יונייטד ודלתא. גם בחזיתות אחרות ההנהלה החדשה של אל על בראשותו של אביגל שורק, תתמודד עם קשיים לא מבוטלים
צילום: עידו וכטל
כידוע, בלא קשר למגפת הקורונה, שפגעה וממשיכה לפגוע קשות באל על, החברה בנתה את עצמה בשנים האחרונות על הטיסות לאמריקה, הצטיידה במטוסי דרימליינר חדישים והרחיבה בהתמדה את רשת הקווים לארצות הברית. לא אחת הודיעה החברה בצורה גלויה, כי הקווים שלה לאירופה אינם מניבים רווחים ואת עיקר ההכנסות והרווחים מייצרים הקווים לארצות הברית. בזכות מטוסי הדרימליינר החברה טוותה רשת מקיפה של יעדים קבועים ועונתיים בארצות הברית: ניו יורק, ניו ג'רזי (ניוארק), לוס אנג'לס, בוסטון, מיאמי, לאס וגאס, סן פרנסיסקו, שיקגו, אורלנדו, ועם התפרצות הקורונה אל על הפסיקה לחלוטין את פעילותה, ורק לאחרונה, לקראת תחילת החורף חזרה לפעול בהיקף מוגבל. נוסעים מסורתיים רבים של אל על בין ארצות הברית לישראל מצאו להם תחליף בחברת יונייטד איירליינס, שלא הפסיקה את פעילותה בנתב"ג במשך כל משבר הקורונה, תגברה את פעילותה בקו הפופולרי לניוארק עפ"י הצרכים, ובהמשך המשבר אף הפעילה את הקווים לסן פרנסיסקו, לוושינגטון, וגם את הקו החדש לשיקגו.
Delta
צילום: 123rf גם דלתא אייר ליינס מילאה את החלל, שהותירה אל על בקו לניו יורק, וחידשה את טיסותיה בקו במהלך המשבר. החברה האמריקאית מפעילה טיסות לנמל קנדי בניו יורק, ואף מתחייבת עד סוף לוח טיסות החורף בסוף חודש מרץ להותיר את המושב האמצעי חסום. יתר על כן, החברה מתכננת להפעיל בלוח הקיץ הקרוב טיסה יומית שנייה לניו יורק ולשלב בקו את המטוס החדש והמרווח שלה A330-900neo. במלים אחרות, לאל על, שהחלה לא מכבר להפעיל טיסות לניו יורק, ללוס אנג'לס ולמיאמי, ומתכננת להוסיף יעדים אמריקניים בקרוב, צפויה תחרות קשה מצד יונייטד ודלתא, המקדישות תשומת לב רבה לקווים בין ארצות הברית וישראל. ואם לא די בכך, הנה אך לפני יומיים התבשרה אל על על מתחרה חדשה ורצינית בדמות אמריקן איירליינס, שהודיעה על השקת קו יומי לניו יורק ב-6 במאי. יתרונו של הקו החדש של אמריקן נובע גם מברית השותפות של החברה עם חברת ג'ט בלו, שתאפשר לנוסעים ישראלים לטוס בכרטיס אחד למגוון עצום של יעדים ברחבי ארצות הברית. אמריקן איירליינס, חברת התעופה הגדולה בעולם, מכלכלת את צעדיה בשיקול דעת. לא בכדי היא תתחיל להפעיל את הקו בעוד שלושה חודשים וחצי ולא בסוף מרץ עם תחילת לוח טיסות הקיץ. הנשיא הנכנס, ג'ו ביידן, הודיע על תוכנית ל"חיסון 100 מיליון אמריקנים ב-100 ימים", ואמריקן איירליינס אכן מצפה, שעם תחילת פעילותה בקו, מערכת החיסונים, הן בישראל והן בארצות הברית, תסייע לחזרה לשגרה ותשפיע לטובה על פעילות הקו בין ניו יורק לתל אביב. אגב, ראוי לציין כי הקו בין דאלאס לתל אביב, עליו הכריזה אמריקן איירליינס כבר אשתקד, ואמור היה לפתוח את פעילותה בישראל, נדחה עקב משבר הקורונה ומתוכנן לצאת לדרך עם תחילת לוח טיסות החורף, ב-31.10.2021. דרימליינר של אמריקן איירליינס. צילום: 123rf נוכח ההתפשטות האגרסיבית של מגפת הקורונה, על כל המוטציות והווריאנטים שלה, גם אם החברות תמשכנה בתוכניות הפעילות שלהן, נוכח ההאטה הצפויה בתנועת הנוסעים, אל על לא תוכל לחדש בהקדם את כל הקווים האמריקניים שלה, וגם בפעילות מוגבלת ומצומצמת היא תעמוד בפני נחיתות ברורה מול המתחרות האמריקניות. כבר בתקופה הקרובה צפויה האטה משמעותית בתנועה בין ישראל לארצות הברית, שכן בשבוע הקרוב כל הנוסעים לארצות הברית יצטרכו להציג בדיקת קורונה שלילית לפני העלייה לטיסה ועם הגיעם לארצות הברית הם צפויים להיכנס לבידוד חובה של 10 ימים, עפ"י התקנות החדשות של הנשיא ביידן. ולא רק בחזית האמריקנית צפויים קשיים למנכ"ל החדש של אל על, אביגל שורק, שגם הוא בעל אוריינטציה אמריקנית מובהקת, לאחר שחי ועסק בניהול בשנים האחרונות בנאשוויל, טנסי. להלן כמה וכמה מהקשיים הצפויים: הבנקים שלא ששים להעניק לאל על הלוואות, התביעות הכספיות נגד החברה, הכספים שעדיין חייבים לנוסעים בגין ביטול טיסות, שער החליפין הנמוך של המטבעות הזרים מול השקל, הטיסות הארוכות והלא משתלמות למזרח באין הסכם קבוע למעבר מעל ערב הסעודית, חברות התעופה של האמירויות שאל על לא תוכל להתחרות עימן בקווים לאסיה והפסיפיק, מגבלות הטיסה לבריטניה ולאירופה עקב הקורונה המתפשטת בעוצמה. יתר על כן, גם בעיות פנים אובייקטיביות יקשו מאד על אל על בתקופה הקרובה, וביניהן: הסכסוך המתמשך והבלתי פתיר עם טייסי החברה, אלפי העובדים, שעדיין מצויים בחל"ת ובקרוב יהיה צורך להחזירם לעבודה או לפטר את חלקם, וכמובן, המגבלות התפעוליות הנובעות מהבעלות הדתית של החברה, כולל הכורח לא להפעיל את סאן דור בשבתות. בקיצור, ימים לא קלים מצפים להנהלה החדשה של החברה המתחדשת בתקופה הקשה של מגפת הקורונה המתמשכת, ועם זאת, נקווה שאל על בראשותו של המנכ"ל החדש, אביגל שורק, שנכנס רשמית לתפקידו ביום שישי האחרון, תשכיל להתמודד בהצלחה עם כל הקשיים, כי בסופו של דבר מדינת ישראל זקוקה לתעופה איתנה ויציבה. אביגל שורק, מנכ"ל אל על הנכנס
אביגל שורק, מנכ"ל אל על הנכנס. צילום: דוברות אל על
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}