אא

מחדל נתב"ג: מי אשם? תלוי את מי שואלים

כל הגורמים הרלבנטיים - רשות שדות התעופה, חברות תעופה ושירותי קרקע – מפנים אצבע מאשימה כלפי שוק התעסוקה. רש"ת: "קיים מחסור חמור בכ"א. אנשים לא רוצים לעבוד. הגענו למצב שמועמדים לעבודה מראיינים אותנו ולא אנחנו אותם". מנגד, מנכ"ל ישראייר סבור ש"המחיר של עוד שעה בתור, שווה את המחיר". מדוע?

תורי ענק בנתב"ג. צילום: מערכת פספורטניוז תורי ענק בנתב"ג. צילום: מערכת פספורטניוז
הכתובת הייתה על הקיר, אך כל הגורמים בשרשרת החיול בנמל התעופה בן גוריון - כשלו כישלון חרוץ בהיערכות עם מצבת כוח אדם המותאמת ליום בו הישראלים יצבאו שוב על דלתות הטרמינל בדרכם לחו"ל. היום הזה הגיע, והתוצאה: תורי ענק ועוגמת נפש של ציבור נוסעים שלם הנאלץ להמתין זמן ממושך בכל התחנות בדרך אל הטיסה המיוחלת, החל מהתשאול הביטחוני והצ'ק אין לטיסה ועד השיקוף הביטחוני וביקורת הדרכונים. על פי נתוני רשות שדות התעופה, תנועת הנוסעים עומדת כיום על כ-90% מתנועת הנוסעים שהייתה בשנת השיא - 2019 והמזוודה עוד נטויה לקראת פסח והקיץ. על פי הערכות, כמיליון וחצי נוסעים ונוסעות צפויים לעבור בבן גוריון במהלך הפסח בחודש אפריל. רק היום (ב'), צפויים לעבור בבית הנתיבות 43 אלף נוסעים. כל זה, עם מצבת כוח האדם העומדת כיום על כ-30% בלבד משיעור מצבת כוח האדם שהייתה ב-2019, טרום מגפת הקורונה. נציין כי בשנת 2019 הועסקו ברש"ת כ-4,446, בשנת 2020 מספרם נחתך לכ-2,956 ובשנת 2021 מספרם עמד על כ-2,981. נכון להיום, מועסקים ברש"ת כ-3,500 עובדים. אז מי אשם? תלוי את מי שואלים. כל הגורמים הרלבנטיים: רשות שדות התעופה, חברות התעופה וחברות שירותי הקרקע – מפנים אצבע מאשימה, קודם כל, כלפי שוק התעסוקה הנוכחי בישראל. "הישראלים לא רוצים לבוא לעבוד", אומרים לפספורטניוז בכירים ברשות שדות התעופה (רש"ת). "אין עובדים. אנשים לא רוצים לבוא לעבוד כאן, ולא בגלל השכר. אין כאן בעיית שכר. משלמים פה טוב. למשל, 120 שקל לשעה למלגזן וגם זה לא מספיק". עוד אומרים ברש"ת ש"אם בעבר על כל משרה פנויה ברש"ת התמודדו 8 עובדים, היום אפס. אנחנו מציעים מענק למי שיחזיק את כל העונה, וגם זה לא עוזר. הגענו למצב שמועמדים לעבודה מראיינים אותנו ולא אנחנו אותם. חל שינוי דרמטי בשוק העבודה בכלל וגם בעולם התעופה. יכול להיות שיש השפעה לרעה גם לאמירות החוזרות ונשנות של 'מחדל נתב"ג', מחדל נתב"ג'".
עוד לפני פסח: נמשכים תורי הענק בנתב"געוד לפני פסח: נמשכים תורי הענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג. צילום: מערכת פספורטניוז

רש"ת: רק שעה ועשרים מהכניסה לטרמינל ועד הדיוטי פרי

לפני הקורונה, הזמן הממוצע לטיפול בנוסע מרגע כניסתו לטרמינל ועד הדיוטי פרי עמד על 54 דקות. כיום, הממוצע עומד על לא פחות משעה ו-20 דקות ויש הטוענים בתוקף, שהממוצע עומד שעתיים. על פי רשות שדות התעופה, משך הטיפול לכל נוסע עמד לפני הקורונה על 2.5 דקות וכיום על 8-10 דקות. "יש רצפה אחת בנתב"ג וממנה משרד הבריאות לקח נתח לצורך בדיקות קורונה לנוסעים השבים לישראל", מלינים ברש"ת. "אנחנו לא מאשימים את משרד הבריאות. נהפוך הוא, צריך לבדוק את כל מי שנכנס לישראל כדי לשמור על בריאות הציבור אבל צריך להבין שנלקחו מאיתנו 45 דלפקים שיכלו להקל מאוד על העומסים בנתב"ג. מסיבה זו, פתחנו את טרמינל 1 כדי לתגבר את טרמינל 3 בשעות הפיק. לא מפעילים טרמינל 1 כל הזמן בגלל המחסור בכוח אדם. במקביל, פועלים להקים אוהל צ'ק אין, אבל זה ייקח מספר חודשים". דברים דומים אומרים גם בחברות התעופה. עוז ברלוביץ, מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל: "קשה לנהל מערך כוח אדם בשינויים דרמטיים כמו פתיחה וסגירה של נתב"ג באופן דחוף בהתאם לנהלי קורונה. יש לזכור שעובדי הביטחון ועובדי חברות שירותי הקרקע עוברים הכשרה ארוכה ויסודית למילוי תפקידם. זה מקצוע. אנו חווים קושי בגיוס גם בחלק מהתפקידים בחברת התעופה. נכונה ההחלטה של מנהל נתב"ג לפתוח את טרמינל 1 לטיסות בינלאומיות והורדת העומסים מטרמינל 3. חברת ארקיע מוציאה כבר מעתה עשרות טיסות מטרמינל 1". מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, הביע היום דעה שונה בנושא. בקבוצת וואטסאפ "חו"ל מהודר" של ענף התיירות כתב: "חברים על מה תלינו. נתב"ג תכננו תקציב לשנה הנוכחית המבוסס על הערכת כל המומחים לפיה התאוששות התעופה תהיה בשיעור של 60% ביחס ל-2019. נתב"ג אישר לכל החברות לטוס בהכירו את מצוקתן. אנחנו לדוגמה עם 65% יותר מאפריל 2019. נתב"ג יכול היה לחתוך את כמות הטיסות בחצי. להקטין הביקוש בחצי ולהקפיץ את המחירים פי 2 ולמנוע מעשרות אלפים לטוס לחו"ל ולשלם מחיר פי 3 בארץ. המחיר עוד שעה בתור. שווה את המחיר". גם בחברות שירותי הקרקע מלינים על מחסור חמור בכוח אדם. גורם בכיר באחת מ-3 חברות שירותי הקרקע בנתב"ג לפספורטניוז: "זאת שערורייה מה שקורה היום בנתב"ג. אומרים לנוסעים להגיע 4 שעות לפני הטיסה ועדיין אין מספיק 'ארזת לבד'. אין מספיק דלפקים והתוצאה, עשרות נוסעים מחמיצים כל יום את הטיסה שלהם. אבל לא רק ברש"ת אשמים. זה כשל ניהולי של כל המערך בנתב"ג. לכל אחד יש חלק בסיפור הזה". דובר רשות שדות התעופה בתגובה: "זו אגדה אורבנית שעשרות אנשים מפספסים את הטיסות שלהם בגלל העומסים בנתב"ג. רק אחדים מפספסים".
שינויים בנתב"ג: חלק מהטיסות היוצאות יועתק לטרמינל 1שינויים בנתב"ג: חלק מהטיסות היוצאות יועתק לטרמינל 1
רש"ת: "פתחנו את טרמינל 1 כדי לתגבר את טרמינל 3 בשעות הפיק. בגלל מחסור בכ"א, טרמינל 1 פועל חלקית". צילום: ספיר פרץ

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםנתב"ג

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: