אא

מנכ"ל ישראייר: "מיזוג עם ארקיע - הכרחי. העיתוי הנוכחי - מושלם"

שנה טסה ואורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, שסוגר כעשור בתפקיד, מפתיע בריאיון לגיליון סיכום שנה ש"רק אלוהים יודע" אם יהיה בתפקיד הזה גם בסיכום של השנה הבאה. מי איש השנה שלו? ומה הוא חושב על בעלי ישראייר ועל מצב התעופה המקומית והגלובלית?

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. צילום: רונן מחלב אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. צילום: רונן מחלב

לפני כשנה, כשאורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, הצהיר שיצעיד את החברה להנפקה בבורסה לניירות ערך בת"א, היה נדמה שהוא חולם חלומות שאין סיכוי שיצליח להגשים בטווח הזמן הרצוי מבחינתו.

בפועל, ישראייר הונפקה השנה בבורסה. זאת, למרות משבר הקורונה שפגע קשות בתעופה ודווקא בתקופה שבה לא מעט הנפקות בוטלו בבורסה. לזכותו של סירקיס יאמר שהצליח לחלץ את ישראייר ממשבר הקורונה, אומנם כחברה רזה יותר, אך מצליחה יותר.

מה גרם לך להאמין שהנפקת ישראייר תצליח בתקופה שבה הרבה הנפקות בוטלו בגלל המצב הכלכלי?

סירקיס: "המהלך הזה תוכנן בקפדנות. מי שהוביל אותו הוא יו״ר החברה, מוטי חזן. הוא הציב להנהלת החברה מטרה ברורה, להיסחר בבורסה גם במחיר של התפשרות על השווי. העיתוי נקבע חודשים מראש — סוף הרבעון השני. בנקודת זמן זאת החברה מגיעה לשוק ההון עם תוצאות מבוקרות של סוף השנה הקודמת, של תוצאות הרבעון הראשון, סיכום פעילות פסח ומבט קדימה לעונת הקיץ. זו נקודה אופטימלית לענף התיירות והיא הוכיחה את עצמה. ידענו שנציג תוצאות טובות, בשל העובדה, שבמהלך השנתיים של הקורונה קידמנו את החברה בצורה מאוד משמעותית בתחום הדיגיטלי בהיבטים רבים, ולפיכך האמנו ביכולותינו להנפיק גם בשוק בעייתי. מספר חודשים קודם למהלך הינו עדים לקפיצה מאוד משמעותית במחירי הדלק, בשל המלחמה בין רוסיה ואוקראינה. למזלנו, רוחות המלחמה הזאת נשבו מספיק זמן לפני הפלישה עצמה ואפשרו ללי מארי דדון, סמנכ"לית הכספים המוכשרת שלנו, לגדר חלק מעלויות הדלק, עובדה שהצילה את ההנפקה".

איך אתה מסכם את השנה החולפת?

"2022, על אף העובדה שטרם הסתיימה, הייתה הקשה ביותר בהיבט התפעולי. תרמו לכך מספר סיבות. המעבר מביקושים מרוסנים בשל משבר הקורונה ברבעון הראשון, לביקושי שיא ברבעון השלישי. המחסור החמור בעובדים, לכל אורך השרשרת המרכיבה את פונקציית הייצור וההתמודדות הקשה עם הלקוחות שממתינים שעות בפקקים ובתורים ארוכים, בטיסות שמאחרות ועוד. לזה תוסיף את העלייה החדה במחירי הדלק, שרשמו שיא של 20 שנה, הריבית והאינפלציה הגואות עם שיא של עשרות שנים, שדחפו את מחירי השירותים מעלה. כל אלו גרמו ללקוחות, שמשלמים יותר בעד חבילת השירותים, להגיע לטיסה כשהם על הקצה. סביבת העבודה הזאת שחקה את העובדים, שנדרשו לעשות מעל ומעבר בכדי להבטיח ביצוע משימות שגרתיות, הם ראויים להערכה, הערכה ותודה".

איך באמת מתמודדים עם ניהול של חברת תעופה בעידן של אי ודאות? בלגן בשדות תעופה ובשירותי הקרקע המשפיע על הדיוק המבצעי של חברות תעופה?

"ההתמודדות היא יום-יומית. בצד הביקושים, אנחנו אחרי שנתיים קשות ביותר, עם חוב פיננסי מעיק, שהריבית עליו מזנקת ומעלה בחדות את הוצאות המימון. כל שאנו מבקשים הוא לתגבר ולעבות את לוח הטיסות במטרה לעמוד בהחזרי ההלוואות והחוב, אך אנו נתקלים במגבלות בנתב"ג המשפיעות על אופן תגבור וחלוקת הסלוטים. בצד התפעולי, כמי שפועלים ברשת האזורית וכל מטוס מתוכנן לבצע 3 ולעיתים 4 סבבים ביום, אנחנו מסיימים כמעט מדי יום בשעות הלילה המאוחרות, בהתמודדות תפעולית קשוחה. כל יום אנחנו אומרים לעצמנו, עבר עוד יום. ממש כמו בטירונות".

איך זה לעבוד מול רמי לוי, בעלי ישראייר. הוא ידוע כאדם לא קל?

"רמי מאוד קשוב ללקוחות. הוא נגיש בצורה מעוררת השתאות. הוא מגיע לשדה ובתוך דקות מקיפים אותו לקוחות. הוא קשוב אליהם. הוא שומע אותם ומעביר מיד את הטעון שיפור. הוא לא מעורב ביום-יום בניהול החברה, אך הוא מאיץ מספר מהלכים אסטרטגים מאתגרים ביותר שנועדו להקפיץ את ביצועי החברה".

איך אתה מגדיר את מצבה של ישראייר כיום?

"ישראייר ביצעה שורה ארוכה של מהלכים פורצי דרך בשנות הקורונה, שאפשרו לה להכפיל את נתח השוק, לעקוף את ביצועי 2019 ולעשות זאת עם פחות עובדים ויותר מטוסים. פעולות אלו תרמו לירידה חדה מאוד בחוב הפיננסי. החוב עמד בשיאו על כ-75 מיליון דולר, עם תזרים מזומנים חלש מפעילות שוטפת, ואילו בסוף הרבעון השני הוא התייצב סביב כ-40 מיליון דולר, עם תזרים שיא מפעילות שוטפת. החברה סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם כמות העובדים הנמוכה ביותר זה 15 שנה, עם נתח שוק של כ-4%-5% בנתב"ג — הגדול בתולדותיה ועם החציון הטוב ביותר במונחי רווח והפסד — מעל 6 מיליון דולר רווח נקי".

ישראייר במו"מ לרכישת רישיון של חברת תעופה אירופאית. מה המטרה?

"במהלך הזה יש בעיקר הזדמנות עסקית. אנחנו בתקופת פוסט קורונה, והרבה בעלי חברות תעופה בעולם מבקשים להקטין חשיפה לתחום. הם עברו שנתיים קשות, שנתיים שפגעו בעסק, פגעו בבריאותם. יש להם אלטרנטיבות מניבות בתחומי עסקים אחרים והם אומרים בוא תקנה במחיר, שנראה על פניו כתחרותי. מעבר לכך, יש הזדמנות ליהנות מהקטנת הוצאות בשל היתרון לגודל, מקיצור מועדי אספקה של מטוסים וציוד ומיתרונות אסטרטגים נוספים. מדובר בעסקה מורכבת וסבוכה. אנו בוחנים אותה במקצועיות וברגישות".

תמיד היית בעד מיזוג חברות התעופה הישראליות. אמרת שאין מקום לכולן. שיחות המיזוג אל על וארקיע לא הבשילו באחרונה. מה אתה צופה בעתיד?

"הצענו לארקיע בהזדמנויות רבות למזג את פעילות החברות. עתה כשהחברה נסחרת, קל יותר להתחשבן ברמת בעלי המניות. מיזוג כזה הוא הכרחי, העיתוי הנוכחי שלו הוא מושלם. לאורך השנים, במיזוג בין החברות תמיד עלתה סוגיית העובדים. מי יפוטר, כמה מכל חברה. היום האירוע הפוך, צריך למזג פעילות גם בשל המחסור בעובדים. הביטחון התעסוקתי של העובדים מובטח ברובו". ישראייר. צילום: מוני שפיר

לאן הולכת ישראייר?

"ישראייר סיימה חציון שיא עם יתרון אסטרטגי בולט. כל הפעולות המהותיות, אותן דוחפים בעלי השליטה, לא באו לידי ביטוי בתוצאות הכספיות. מועדון הלקוחות שהתשתית הטכנולוגית שלו מונחת בימים אלו, הסינרגיה עם רמי לוי שיווק השקמה, הנדל״ן המלונאי, רכישת הפעילויות ועוד. ישראייר נרכשה בינואר 2021 בכ-165 מיליון שקל. נסחרת כיום בשווי מעט נמוך מ-300 מיליון שקל. תוצאות הקיץ לפנינו, המהלכים האסטרטגים לפנינו. אנחנו קולטים עוד מטוס איירבוס, עורכים שינוי בצי ATR. יהיה מעניין".

'הסכמי אברהם' פתחו בפניכם יעדים שלא חלמתם לטוס אליהם בעבר דוגמת מרוקו, איחוד האמירויות וכעת, טיסות מעל ערב הסעודית ובקרוב טיסות לטורקיה.

"היעדים החדשים שנפתחו מיטיבים מאוד עם מצבה של ישראייר במספר פרמטרים. ראשית, הם ממצבים את מופע העונתיות. שנים התרגלנו לכך, שהציוד התעופתי שלנו עובד בקיץ פי 2 מבחורף. היו לכך השפעות קשות בצד ההוני, בניהול הסיכונים, ובניהול כח האדם. כעת, העונתיות שוטחה. לוח הטיסות שלנו בפברואר דומה ללוח הטיסות שלנו בחודש יוני. זו דרמה עסקית. שנית, כמעט כל היעדים החדשים שנפתחו, יושבים עמוק בתוך המעטפת האסטרטגית של מפת היעדים שלנו, המרוכזים, במרחק 3.5 שעות טיסה מנתב"ג. איסטנבול, שארם, דובאי — כולם יעדי תיירות קלאסיים עבור ישראייר. שלישית, ישראייר נפגעת פחות מתנועת ה-hub התעופתי ביעדים אלו. חלק מהחברות מתמודדות עם תחרות קשה ביעדי המשך במזרח הרחוק כתוצאה מ'הסכמי אברהם'. אנחנו רק נהנים מזה לפי שעה. רביעית, שארם ודובאי מהוות תחרות קשה לאילת, שם ארקיע הייתה דומיננטית. כך שבהיבט הזה, גם יש לנו יתרון מסוים".

במה ישראייר צריכה עוד להשתפר?

"ישראייר עוברת מהפכה דיגיטלית. במחצית הראשונה של השנה 45% מהלקוחות שלנו ביצעו ווב צ’ק-אין באתר החברה. אנחנו שואפים להגיע למעל 70% בשנה הבאה. אנחנו משקיעים מיליונים רבים בדיגיטל. בקרוב נעלה עם אתר חדשני, עם מערכות מכירה מתוחכמות ועוד. רמת השירות שלנו לסוכנים חייבת להשתפר ואנו נפתיע אותם לטובה בעונת 2023. השנה שמנו את כל המשאבים שלנו על טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית בתחומי המסחר. המהלך הבא יהיה בתחום השירות".

מאז הקורונה קשה לגייס עובדים. למה זה קרה לדעתך?

"יש לכך סיבות רבות ומגוונות. אני אתמקד בשתיים מהן. הענף שלנו מאוד מקצועי. אנחנו כמנהלים לא היינו מודעים עד כמה ויתרנו על עובדים במהלך המשבר. היום הם חסרים ותקופת ההכשרה שלהם ארוכה מאוד. למזלה של ישראייר היא נותרה יעילה לכל אורך המשבר, ולכן היא סובלת מזה פחות, אבל היא סובלת. הסיבה השנייה היא חוסר הסובלנות של הלקוחות בשל העומס, הירידה ברמת השירות והמחירים הגבוהים. כל אלו פוגשים את הדיילים, צוותי הקרקע, עובדי המוקדים, החשופים לתרבות אגרסיבית, ללחץ אישי בלתי נסבל, שגורמים לשיעור תחלופה מאוד גבוה".

אל על, ארקיע וק.א.ל סבלו בשנה החולפת מביטולי ואיחורי טיסות על רקע סכסוכי עבודה עם הטייסים שלהן. איך אתה מצליח לשמור על שקט עם טייסי ישראייר?

"ההסבר לזה הן שקיפות ומידתיות. הם שותפים מלאים לכל המהלכים, לתוצאות הכספיות, לפעולות הנדרשות ועוד. שיעורי הקיצוץ בשכרם היו מאוד מותאמים לתוצאות הכספיות והכי חשוב, הם לא הפסידו יום עבודה אחד במהלך המשבר. 25% מהטייסים שלנו שודרגו במעבר בין ציים ובקידום מקצועי. אנחנו קולטים מטוסים, קולטים טייסים. זה נותן ביטחון תעסוקתי. אנחנו עם כ-10% פחות טייסים מ-2019, מפעילים עוד מטוס וכולם עובדים במגבלות החוקיות של רשות התעופה האזרחית".

מה דעתך על המינוי של דינה בן טל, לראשונה אישה כמנכ"לית אל על?

"לא הופתעתי. אני מכיר את דינה שנים רבות. יש לה יכולות נדירות בתחום האנליטי לצד רגישות ויכולת הקשבה לאחר. היא מינוי מצוין. מתחרה מרה והגונה ובעיקר חברה. היא תצעיד את אל על קדימה בוודאות".

מנכמנכ
"מינוי מצוין". דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על. צילום: רונן דבש

אתה בדרך כלל נביא זעם, מהי נבואת הזעם שלך?

"אירופה נמצאת בסד לחצים בלתי אפשרי. סביבת אינפלציה של 10% המשפיעה על היציבות הפוליטית והסחר, משבר אנרגיה והתחממות לוקאלית כתוצאה ממשבר האקלים. היא תהיה חייבת להגיב ותעשה זאת מהר מהצפוי. אנחנו הולכים לשלם עוד 20 יורו לנוסע במונחי אגרות, קנסות זיהומיות ועוד. זה נשמע מעט, אבל ביחס לתעשייה שהרווח הנקי הממוצע שלה לקטע טיסה ב-2019 היה כ-7.5 דולר, זה הולך להיות צעד משמעותי מאוד".

לאן עולם התעופה צועד לדעתך?

"משבר הקורונה לא היה המשבר האחרון. המשבר האקלימי יהיה הבא בתור. יש לזכור שרמת החיים עולה, אנשים כמהים לנוע ולטייל ואפילו מגפת הקורונה לא עצרה אותם. הענף עמיד וחסין".

מי איש השנה שלך?

"שמואל זכאי מנהל נתב"ג באופן מובהק. הוא לקח על עצמו סיכונים רבים והכל במטרה לאפשר לתעופה בישראל להגיע לרמות 2019 בתוך מספר חודשים. הוא הקדים בכך את תחזיות כל הגופים והמומחים. הוא הציל את התעופה הישראלית".

ישראיירישראייר
"זכאי הציל את התעופה הישראלית". שמואל זכאי (מימין) ואורי סירקיס באחד הסיורים שהתקיימו במהלך הקורונה נתב"ג. צילום: ספיר פרץ

כיצד ישראייר צפויה לסיים את 2022?

"שרק תסתיים כבר".

לסיום, מה היעד הבא שלך אחרי ישראייר?

״אני בונה על סלט ביצים בטרקלין, וה-777 של אל על ועל חופשה משפחתית ארוכה בתאילנד״.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםאורי סירקיסישראייר

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: