קונצרן התיירות תומאס קוק קרס
105 מטוסיה של החברה קורקעו ו-150,000 תיירים בריטים ממתינים לחילוצם בידי הרשוית בארצם עוד 450,000 מטיילים ונופשים, נוסעים מצויים מחוץ לארצם. רשות התעופה האזרחית בבריטניה החלה בהפעלת תוכנית החרום במטרה להחזיר את הנוסעים למולדתם. 22,000 עובדי החברה יאבדו את מקום עבודתם
תומאס קוק. צילום: 123rf
התחזית העגומה התממשה: קונצרן התיירות הוותיק תומאס קוק התמוטט. 105 מטוסיה של החברה קורקעו ו-150,000 תיירים בריטים ממתינים לחילוצם בדי הרשויות בממלכתם. עוד 450,000 מטיילים ונופשים, לקוחותיה של החברה מצויים מחוץ לארצם. רשות התעופה האזרחית בבריטניה החלה בהפעלת תוכנית החרום במטרה להחזיר את נוסעי תומס קוק למולדתם. 22,000 עובדי החברה, 9,000 מהם בבריטניה, יאבדו את מקום עבודתם. כזכור, כפי שפורסם כבר בפספורטניוז בחודשים האחרונים תומאס קוק נקלעה לקשיים וניסתה לגייס כספים מהמשקיעים שימנעו את התמוטטה. "למרות מאמצים רבים, הדיונים שהתקיימו לא הביאו להסכמה בין בעלי העניין של החברה לבין מזרימי כסף נוסף. לכן, דירקטוריון החברה הגיע למסקנה כי לא נותרה ברירה אלא לנקוט בצעדים שנועדו לחיסול מיידי של חובותיה. הוגשה בקשה לבית המשפט לפירוק החברה עוד לפני פתיחת העסקים היום ו ניתן צו למינוי הכונס הרשמי כמפרק החברה", נאמר הבוקר בהודעה רשמית באתר של תומאס קוק. ממשלת בריטניה פרסמה במקביל הודעה ללקוחות החברה: "כל ההזמנות של תומאס קוק, כולל טיסות וחופשות, בוטלו כעת. כל החנויות הקמעונאיות של תומאס קוק ייסגרו באורח מיידי )לחברה 550 סניפים ברחבי בריטניה מ.ב.). הממשלה פועלת בשיתוף פעולה עם רשות התעופה האזרחית בבריטניה (CAA) במטרה לסייע לנוסעים לחזור לבריטניה. התהליך יעשה בטיסות המופעלות על ידי CAA או באמצעות טיסות עם חברות תעופה אחרות. ההליך יהיה תקף הן לנוסעים המוגנים על ידי ATOL (הרשות הממונה על הגנת הצרכן בתיירות מ.ב.) והן לאלה שאינם מוגנים.... אם אתה אמור להמריא משדה תעופה בבריטניה עם תומאס קוק איירליינס, אנא אל תיסע לשדה התעופה מכיוון שהטיסה שלך בוטלה". כבר בסוף השבוע שעבר היה ברור שרק מהלך קיצוני יציל את החברה שלה ותק של 178 שנים. ישיבה שנועדה להתקיים עם מחזיקי אגרות החוב של קונצרן התיירות והתעופה בוטלה ולקונצרן נמסר בידי הבנקים נושיה, כי עיסקה שהיתה אמורה להזרים לתומאס קוק 900 מיליון ליש"ט אין בה די וכי עליו למצוא מימון נוסף של 200 מיליון ליש"ט כדי להבטיח את עתידו. שני הבנקים הנושים העיקריים רויאל בנק אוף סקוטלנד ובנק לוידס עמדו על כך שנדרשים עוד 200 מיליון ליש"ט לשם מימון הפעילות השוטפת של הקונצרן חסר המזומנים וזאת כדי לעבור את עונת החורף החלשה יחסית. בקשה שהוגשה לממשלה הבריטית לסייע לקונצרן נענתה גם היא בשלילה. עיסקת החילוץ היתה אמורה להסתייע בנושי החברה ובראשם קונצרן פוסון הסיני, המחזיק באג"ח של קונצרן התיירות הבריטי והוא גם בעל חלק ממניותיו. פוסון, ששולטת גם בקלאב-מד, עמדה להזרים 450 מיליון ליש"ט לתומאס קוק ולקבל בתמורה 75% מהשליטה בחברת התעופה ועוד 25% בחברת התיירות. גם בעלי אגרות חוב אחרים והבנקים המלווים היו אמורים להזרים 450 מיליון ליש"ט נוספים בתמורה לשליטה ב-75% מעיסקי התיירות ו-25% מחברת התעופה. העיסקה המוצעת הזאת כללה גם מחיקת חוב משמעותית. אלא שכאמור הבנקים הנושים לא ראו בכך סוף פסוק. לצד היותה חברת תיירות בעלת ותק, המארגנת חבילות נופש ונסיעות ומכונה בפשטות 'תומאס קוק', הפעיל קונצרן תומאס קוק גרופ גם רשתות בתי מלון וחברות תעופה משלה במספר מדינות באירופה. עסקי התעופה המופרדים בחלקם כללו את תומאס קוק איירליינס בריטניה, קונדור בגרמניה (שהודיע כבר כי ימשיך לטוס למרות הקריסה), תומאס קוק איירליינס סקנדינביה ותומאס קוק איירליינס בלאריס (האיים הבלאריים). צילום: shutterstock
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}