רכישת אייר-אירופה בידי IAG: מהלך אסטרטגי מנצח
קונצרן התעופה IAG ישנה את מפת התעופה בין אירופה למדינות מרכז אמריקה ואמריקה הדרומית בעקבות רכישת חברת התעופה במיליארד אירו. במידה ותאושר העסקה הקונצרן תחזיק ב-3 החברות הגדולות בספרד יחד עם Vueling וחברת הדגל איבריה
אייר אירופה. צילום: 123rf
רכישתה של חברת התעופה הספרדית אייר-אירופה בידי קונצרן התעופה IAG תמורת מיליארד אירו תשנה את מפת התעופה בין אירופה למדינות מרכז אמריקה ואמריקה הדרומית. כמובן שעסקה בסדר גודל כזה תידרש לאישור רגולטורי של שלטונות ספרד ולו בשל הסיבה הפשוטה ש-IAG, שהיא הבעלים של בריטיש-איירוויס ואייר-לינגוס האירית, היא גם הבעלים של המוביל הלאומי הספרדי איבריה ושל Vueling שבסיסה בברצלונה. אם העסקה תאושר תחזיק IAG בשלוש חברות התעופה הגדולות של ספרד וגם של LEVEL מותג הלואו-קוסט שהוקם על ידה. המהלך של IAG, ששני מובילים לאומיים בשליטתה – בריטיש איירוויס ואיבריה – חברים בברית ONEWORLD, מייצר לה שני יתרונות אסטרטגיים. האחד הוא חיזוק רשת הקווים שלה לדרום אמריקה, בעיקר לאחר שהחברה הצ'יליאנית LATAM עברה לידיה של דלתא האמריקנית, שרכשה בספטמבר השנה 20% ממניות הבעלות עליה. בעקבות הרכישה נטשה LATAM את ONEWORLD לטובת SKYTEAM שבה משחקת אייר-פרנס-KLM תפקיד מרכזי. היתרון האחר שנוצר ל-IAG הוא יצירת דומיננטיות בשדה התעופה Madrid Barajas ואפשרות להפכו ל-HUB שיתחרה בנמלי התעופה המובילים של אירופה. הרכישה של אייר-אירופה נראית כמהלך הכרחי שנועד לפצות את IAG על כישלונה האסטרטגי ביצירת עוגן דרום-אמריקאי משמעותי באמצעות LATAM. המהלך של דלתא והסתלקותה של LATAM מברית התעופה שבהנהגת בריטיש איירוויס ואמריקן-אירליינס, שניהלה מו"מ אינטנסיבי לרכישת חלק מן הבעלות על LATAM, יצרו פער ברשת הקווים של ONEWORLD. רכישתה של אייר-אירופה תסתום אותו באורח חלקי. בריטיש איירווייס. צילום: shutterstock אייר-אירופה, שתנטוש את ברית SKYTEAM בעקבות הרכישה, מפעילה 69 קווי תעופה וחלקם ליעדים בדרום אמריקה, ובהם סאו-פאולו, בוגוטה, בואנוס-איירס, קנקון, לימה, מונטווידאו, פנמה-סיטי, רסיפה וסנטה-קרוז. בנוסף לקוויה מעבר לאטלנטי הממריאים ממדריד מפעילה אייר-אירופה מבסיסיה במדריד ובפלמה דה-מיורקה טיסות ליעדים אירופיים. לאייר-אירופה יתרון עתידי נוסף, שלו תפקיד חשוב ביצירת מאגר נוסעים שיבקש לטוס מברזיל לאירופה. במסגרת מדיניות הליברליזיה התעופתית שלה, העניקה ממשלת ברזיל לאייר-אירופה היתר להפעיל רשת של טיסות פנימיות בברזיל. רשת זאת עשויה להזין את הקווים הבינלאומיים של החברות שבשליטת IAG בשוק הגדול ביותר באמריקה הלטינית, וגם של ONEWORLD אם אכן תחליט IAG לצרפה לברית. במקביל, מנהלת אמריקן-איירליינס, שותפתה של בריטיש-איירוויס לברית התעופה, מגעים לשיתוף פעולה עם חברת הלואו-קוסט הברזילאית GOL. לצד שתי הבריתות שהוזכרו למעלה יש ברית נוספת, שבוודאי לא תרצה להישאר מחוץ למשחק. מדובר בברית סטאר-אליאנס שבהנהגת קבוצת לופטהנזה (עם סוויס, אוסטריאן ובריסל-איירליינס) ויונייטד האמריקאית. הנציגה הדרום אמריקאית בברית זאת היא AVIANCA הקולומביאנית. למעשה מדובר בקבוצה של חברות תעופה דרום אמריקאיות אחדות, שמתפקדת כחברת תעופה אחת. אוויאנקה היא חברת התעופה הגדולה בקולומביה והשנייה בגודלה באמריקה הלטינית (למרות התמוטטות אוויאנקה-ברזיל). אנליסטים מעריכים שבעקבות המהלך של IAG תגביר לופטהנזה את מאמציה לצרף אליה את אליטליה, שהממשלה ברומא מבקשת למכור. ברשות אייר-אירופה צי של עשרים מטוסי בואינג 737, עשרה מטוסי איירבוס 330 וארבע-עשר מטוסי דרימליינר (בואינג 787). לחברה הזמנה לעשרים מטוסי 737 MAX והתחייבות לרכישת שמונה מטוסי דרימליינר נוספים. חברת האם של אייר-אירופה, גלובליה, דיווחה על רווח תפעולי של מעל 110 מיליון אירו לשנת 2018. החברה רשמה הכנסות של 2.1 מיליארד אירו והטיסה 11.8 מיליון נוסעים. AVIANCA. צילום: Shutterstock רכישתה של חברה בסדר גודל כזה תעצים את מעמדה של IAG בשדה התעופה של מדריד. כיום היא חולשת על כמעט מחצית ממושבי המטוסים הממריאים מבירת ספרד ורכישתה של אייר אירופה תציב את חלקה לכמעט שני-שלישים. לפי אנליסטים המצוטטים בכלי תקשורת מקצועיים, עיסקה כזאת תאושר בידי הרגולטור הספרדי רק בתנאי שהחברות שבשליטת IAG יוותרו על סלוטים כדי לאפשר לחברות נוספות לפעול מן השדה באופן תחרותי. בעקבות ההודעה על הרכישה צוטט ווילי וולש, מנכ"ל IAG: "רכישת אייר-אירופה תוסיף חברת תעופה תחרותית וחסכונית חדשה ל- IAG ותעשה את מדריד למוקד תעופה אירופי מוביל". בכוונת הרוכשת להפוך את מדריד לבר-תחרות לשדות פרנקפורט, פריז, אמסטרדם ולונדון. כיום עוברים בהית'רו כ-80 מיליון נוסעים בשנה, בעוד שבשלושת השדות האחרים עוברים בסביבות 70 מיליון נוסעים בכל אחד. במדריד עברו כ-58 מיליון נוסעים בשנת 2018. בנוסף, ב-IAG לא מתעלמים מכך שבריטניה עשויה לנטוש את הקהילה האירופית בעקבות מימוש הברקזיט ולכן מדריד-בראחס עשוי להיות תחליף ראוי להיתרו ולשדותיה האחרים של הבירה האנגלית. לפי הפרסומים שבאו בעקבות ההודעה על הרכישה, המותג אייר-אירופה יישמר למרות שהחברה צפויה להיות מנוהלת בידי איבריה. לואיס גייגו, מנכ"ל איבריה, אמר שאייר-אירופה תנוהל "כמרכז רווח עצמאי באיבריה". עם זאת, ווילי וולש אמר שהוא מצפה מ- IAG להפחית בעתיד את מספר שמות המותגים הפועלים בספרד.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}