אא

"צריך יד מכוונת לתעופה בישראל"

קובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א בישראל, מציג נתונים לא מעודדים עבור התעופה הישראלית לשנה הקרובה: "המדינה צריכה לבנות תוכנית אסטרטגית עם ראייה לטווח ארוך שתפתח את התעופה. זו הדרך לחזק את הכלכלה הישראלית בעקבות המשבר הצפוי". ראיון מלחמה

קובי זוסמן (צילום: חן גלילי) קובי זוסמן (צילום: חן גלילי)

גם לאור הפרסומים החדשים אודות עסקת שבויים נוספת, סיום המלחמה לא נראה עדיין באופק. מצב זה, בו מרבית חברות התעופה הזרות לא מגיעות לנתב"ג, משפיע ישירות על הגידול בשוק התעופה האזרחית, ותחזית הצמחיה לענף ל-2024 בישראל - עגומה.

נתוני הצמחיה העולמיים הצפויים לענף התעופה ל-2024 (מפה: IATA)נתוני הצמחיה העולמיים הצפויים לענף התעופה ל-2024 (מפה: IATA)

בדרך כלל, מסביר קובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א בישראל, הגידול הוא כפול מהתל"ג. "בהינתן שבסיום המלחמה המצב הכלכלי הפנימי בישראל יהיה מאתגר, אחוז הגידול בתעופה יהיה כנראה בערכים נמוכים יותר. יכול להיות שנופתע לטובה כי היסודות הכלכליים של המדינה כן טובים, אבל אי אפשר כרגע באמת לדעת.

אם להתבסס על הקורונה ועל מבצעים צבאיים קודמים, הישראלים חוזרים דווקא מהר יחסית לשגרה.

"אני לא בטוח שזה המקרה. עד סוף הרבעון הראשון של 2024, כמות המושבים המוצעים צפויה לעמוד על 80%. קצב ההתאוששות מהמלחמה מתון יותר מאשר מהקורונה, כי בניגוד לקורונה כן הגידול בתל"ג עצמו יהיה מתון יותר".

הפתרון נמצא בכנסת

זוסמן אומר כי הדרך לצאת מהמצב העגום היא תמיכה ממשלתית - שחייבת לדבריו להגיע. "תעופה היא תעשייה שמושפעת רבות מתנאי הסביבה שהמדינה מעניקה לה. אם רוצים התאוששות וחזרה לשגרה, המדינה צריכה להעניק תנאים שיאפשרו לחברות להאיץ את ההתאוששות".

נתב''ג שומם בימי המלחמה. זוסמן: ''המדינה חייבת לסייע'' (צילום: פספורטניוז)נתב''ג שומם בימי המלחמה. זוסמן: ''המדינה חייבת לסייע'' (צילום: פספורטניוז)

מנכ"ל יאט"א נוקט בכמה דוגמאות לתמיכה הנדרשת. "יש צורך לעשות שינוי ועדכון של מבנה האגרות באופן שדומה למקובל בעולם", הוא אומר ומזכיר את אגרת הנוסע הנכנס למשל, המושתת בעולם על הנוסעים ולא על החברות, ואגרות נוספות.

"במקומות רבים בעולם ניתנות גם הנחות באגרות בעונה החלשה", הוא מוסיף ומזכיר את יוון כדוגמה. "מפעילי שדות התעופה ביוון נותנים הנחות לחברות התעופה על מנת שיטוסו בתקופות שפל. בישראל צריך לעשות עדכון לכל מערך האגרות".

עוד מזכיר זוסמן את מערך הסלוטים (סדרי הנחיתה) שאינו פועל כבמקומות אחרים בעולם וגם את חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) שבעניינו עדיין לא נפתרה סוגיית ביטול הפיצויים ושירותי הסיוע בזמן המלחמה.

"רבים מעורבים - ועדיין לא יודעים איך ניראה ביום שאחרי"

לסיכום, אומר זוסמן כי הוא מאוכזב מכך שמשרדי הממשלה לא מציגים תוכנית המבוססת על חשיבה לטווח ארוך. "האינטרס העליון של המדינה הוא לאושש את הכלכלה בתום המלחמה, ולתעופה השפעה מכרעת על ההתאוששות הזו.

נתב''ג שומם במלחמה (צילום: פספורטניוז)נתב''ג שומם במלחמה (צילום: פספורטניוז)

המדינה צריכה להבין שיש לבנות תוכנית אסטרטגית שתפתח את ענף התעופה כדי לחזק את הכלכלה הישראלית בעקבות המשבר הצפוי".

זוסמן מסיים את דבריו באמירה קשה לפיה "צריך יד מכוונת לתעשיית התעופה בישראל, וצריך תוכנית אסטרטגית עם יעדים ברורים", מה שלא קיים בשלב זה. "יש גורמים רבים שמעורבים בענף אם זה משרד התחבורה, רשות שדות התעופה, רשות התעופה האזרחית וגורמים נוספים. אבל למרות כל אלה, אנחנו עדיין לא יודעים כיצד תיראה התעופה הישראלית ביום שאחרי המלחמה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אל עלישראיירארקיעיאט"אחברות תעופהחוק שירותי תעופהקובי זוסמןיאטא

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: