אא

חלמתם על חופשה משפחתית באוגוסט? זה מה שכרגע מצפה לכם

טיסה לפרנקפורט דרך אתונה או לציריך דרך לרנקה? 20 שעות בדרך להודו? המצב הביטחוני והמלחמה הפכו את הדרך שלנו ליעד הטיסה לעיתים לסיוט, לא פחות. אוגוסט 2024 בתעופה ישראל: תמונת מצב

נתב"ג לוח המראות (צילום: SHUTTERSTOCK) נתב"ג לוח המראות (צילום: SHUTTERSTOCK)

גם את הבוקר הזה, כמו כל אחד מהימים בשבועיים האחרונים, התחלנו עם עוד חברות תעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל בשל המתיחות הביטחונית.

הבוקר היו אלה בין היתר ITA האיטלקית, LOT הפולנית ו-SWISS שהאריכה את השעיית הקו בין תל אביב לציריך עד 16 באוגוסט.

על פניו, מדובר רק בחברה אחת מקבוצת לופטהנזה ובהודעה של שלוש חברות בלבד מבין רבות שטסות לנתב"ג, אבל אם צוללים אל המספרים מתגלה המציאות העגומה.

שבוע אחד של ביטול טיסות SWISS במטוס ה-Airbus A320 מבטל ל-1,500 איש את תוכניות הנסיעה שלהם לכל כיוון.

SWISS. צילום: Shutterstock SWISS. צילום: Shutterstock

אבל זו רק דוגמה למצב העגום של התעופה לישראל וממנה בימי המלחמה, ודווקא במקרה של SWISS יש לציין כי ביושר שבחברה אמרו שהם ״מבקשים לאפשר באמצעות הודעתם גמישות יתר לנוסעים בתכנון טיסותיהם״ - בניגוד לחברות אחרות שמודיעות על הביטולים ברגע האחרון.

בפועל, גם אם אף אחד לא רוצה להגיד לכם את זה, ובנתב"ג טורחים מדי יום להוציא הודעות לתקשורת בהן נכתב "נמל התעופה עובד כרגיל", המצב בפועל הוא הכל חוץ מכרגיל.

כרגיל? (צילום: SHUTTERSTOCK)כרגיל? (צילום: SHUTTERSTOCK)

ב-3 באוגוסט 2023 (יום חמישי) עברו בנמל התעופה בן גוריון 97,549 נוסעים. ב-8 באוגוסט 2024 עברו בנמל התעופה בן גוריון כ-63 אלף נוסעים. פחות מ-2/3 ממספר הנוסעים בשיא העונה. אגב, ב-17 באוגוסט בשנה שעברה עברו בנתב"ג 100,764 נוסעים. לא צריך להיות נביא כדי לחזות שב-17 באוגוסט השנה, עוד שישה ימים בלבד, לא ממש נחצה את ה-100 אלף נוסעים, אפילו לא קרוב.

תגידו לילה טוב לאירופה

מבחינת מפת החברות, וכן - גם לנו לא נעים לכתוב את זה, אבל השמיים בפועל הולכים ונסגרים. אפשרות הטיסה הישירה לאירופה, טריוויאלי ככל שזה נשמע עד להסלמה הביטחונית האחרונה, הפכה למשימה כמעט בלתי אפשרית.

כמה בלתי אפשרית? עם חברות זרות לא תוכלו נכון להיום כאמור לגרמניה, אוסטריה, שוויץ, בלגיה, איטליה, יוון, ספרד, פולין והרשימה עוד ארוכה - וזה קורה בתקופה בה משפחות רבות נוסעות ליעדים אלה, עם סיומן המתסכל של קייטנות החופש הגדול. בהיעדר לופטהנזה, SWISS, אוסטריאן וחברות הלואו-קוסט ריינאייר ואיזי ג'ט (WIZZ AIR עדיין טסה למספר מצומצם של יעדים), טיסות החברות הישראליות מגיעות לתקרת הזכוכית שלהן מביקושים ולא עומדות בהם.

היער השחור. המשפחות הישראליות איבדו את הדרך הקלה להגיע (צילום: 123rf)היער השחור. המשפחות הישראליות איבדו את הדרך הקלה להגיע (צילום: 123rf)

וכל זה קורה במקביל לכך שהחברות הישראליות קיבלו את ההחלטה הכואבת-אך-מושכלת להפנות את המשאבים לטיסות לנמלי התעופה הקרובים - אתונה ולרנקה, כאשר הנוסעים מתבקשים להגיע בכוחות עצמם לערים המרכזיות האלה, ומשם לתפוס טיסה לארץ, מלבד טיסות בודדות וטיסות תגבור כמו של ארקיע לווינה ולרומא.

ולא נשכח גם כי החברות לא יכולות לזנוח את הנופשים באיי יוון בשיאו של אוגוסט, קווים עליהם החברות לא יכולות לוותר באף מחיר בתקופה זו של השנה.

בשורה התחתונה - ככל שזה מתסכל, הדרך הכמעט בלעדית להגיע ליעדי אירופה עוברת דרך ה"האב" בלרנקה או באתונה.

לטיול יצאנו

המסע הבלתי אפשרי בטיסות לא ישירות לאירופה הופך את הנסיעה גם ליקרה הרבה יותר. כמה? קחו לדוגמה את מדריד, אחד היעדים הפופולריים במערב אירופה. נכון להיום Iberia Express ואייר אירופה לא מפעילות את הקווים בשל המצב הביטחוני, ונניח ולא מצאתם מקום על טיסת אל על היומית, כך ייראה המסע שלכם:

נמל התעופה של אתונה. בדרך לאירופה תעברו פה או בלרנקה (צילום: SHUTTERSTOCK)נמל התעופה של אתונה. בדרך לאירופה תעברו פה או בלרנקה (צילום: SHUTTERSTOCK)

תל אביב-אתונה (בלו בירד / ארקיע / ישראייר / אל על) – טיסה של כ-250 אירו עד 300 אירו לכיוון. אתונה-מדריד (אג'יאן / איבריה / וולינג / וולוטאה) – טיסה של כ-250 אירו נוספים לכיוון, או ביחד טיסת הלוך-חזור במחיר של כאלף אירו במקרה הטוב, בערך פי 2 ממחירה של הטיסה הישירה לו הייתה פועלת עם Iberia Express או אייר אירופה.

ואגב, עוד לא דיברנו על התיאום שתידרשו לעשות בין הטיסות בעצמכם, חוסר יכולת להזמין במרבית הפעמים כרטיס שהוא למעשה עם קונקשן דרך אתונה או לרנקה מה שהופך את העניין לשתי טיסות נפרדות (כך שלחברה אין אחריות על הקונקשן).

כן הצלחתם למצוא מקום על טיסת אל על? שימו לב שבאתרי החיפושים יהיו אלה פעמים רבות מושבים במחלקת העסקים, גם אם התכוונתם לטוס כאחד האדם. וכך, מחיר טיסת הלוך חזור למדריד בין 22-29.8 עומד על 1,390 אירו, ללונדון בין 20.8-27.8 תשלמו 1,029 אירו (למרות שישנה אופציה של WIZZ בכ-600 אירו, פעם קראו לזה "לואו-קוסט") וליסבון אליה טסות גם אל על וגם ישראייר בלא פחות מ-800 אירו לטיסת הלוך ושוב בסוף אוגוסט.

המזרח המתרחק

וזה ממש לא רק אירופה. הניתוק האווירי ממשיך גם למזרח, עם ההודעה הדרמטית של אייר אינדיה בשבוע שעבר לפיה היא מבטלת את כלל טיסותיה בקו לתל אביב עד להודעה חדשה ובכך מנתקת את הודו מישראל, שכן אל על שהתכוונה לחדש את הקו באוקטובר 2023, דחתה את ההשקה המחודשת למומבאי ולדלהי בשל המלחמה. אגב, ההערכות הן כי החברות הישראליות לא ימלאו את מקומה של אייר אינדיה בשל חוסר היכולת לטוס בימינו מעל עומאן.

אייר אינדיה. ניתקו את החיבור בין ישראל להודו (צילום: SHUTTERSTOCK)אייר אינדיה. ניתקו את החיבור בין ישראל להודו (צילום: SHUTTERSTOCK)

גם אופציות הקונקשנים הסבירים למזרח (שלא דרך אירופה) הצטמצמו עם עצירת הטיסות המוחלטת של אמירייטס לישראל עם תחילת המלחמה. עם זאת, עדיין ניתן לטוס עם אתיופיאן דרך אדיס אבבה, עם flyDubai דרך דובאי או עם Etihad שלא עצרה את טיסותיה מתחילת המלחמה (פרט לימים בודדים) דרך אבו דאבי.

כך או כך, אופציית הטיסה הישירה להודו – שבעקבות הסכמי אברהם התקצרה לכחמש שעות, נעלמה והוחלפה במסע של ממש בצל המלחמה (שיכול לקחת גם כמעט יממה בחלק מהמקרים) וכמובן גם לסיפור יקר הרבה יותר. טיסה עם אתיופיאן למומבאי החודש, מצאנו בכ-750-800 אירו לטיסת הלוך ושוב. עם flyDubai הסיפור כבר עולה 1,200 אירו.

איבדנו את הצפון (אמריקה)

המצב בטיסות לצפון אמריקה נורא לא פחות. נזכיר כי יונייטד ביטלה את הקו לניוארק עד להודעה חדשה כאשר יתר הקווים של החברה מישראל בוטלו עוד בתחילת המלחמה, דלתא אייר ליינס ביטלה את הקו לניו יורק עד 31 באוגוסט ועל אייר קנדה אין בכלל מה לדבר כי עוד לפני ההסלמה האחרונה החברה הודיעה שהיא עוצרת את הפעילות בישראל עד אוקטובר.

ניו יורק. התפוח הגדול והיקר (צילום: Shutterstock)ניו יורק. התפוח הגדול והיקר (צילום: Shutterstock)

כמובן שבימים אלה גם קשה לסמוך על חברות התעופה הזרות בטיסה באמצעות קונקשן. נכון, נכון להיום הדבר אפשרי עם כמה חברות שעדיין טסות לארץ (בריטיש איירווייז או אייר פראנס למשל) אבל במציאת של ימינו מי יודע מה יוליד יום ומי יעצרו את הטיסות לנתב"ג מחר.

השורה התחתונה כאן ידועה לכל היטב: אל על היא הקישור היחיד בין ישראל לבין ארצות הברית. המצב האבסורדי הזה שגורם להיעדר המושבים בטיסות, מביא לזינוק במחירים שמגיעים עד לאלפי דולרים לטיסות לניו יורק, מיאמי, בוסטון ולוס אנג'לס.

באל על מסבירים ביושר כי הם לא יכולים לעמוד בביקושים ושהמחירים מזנקים כי מדובר במושבים אחרונים על הטיסות שמתפנים ברגע האחרון. כמו כן אומרים בחברה שבעונת השיא בה אנו נמצאים ובהיעדר טיסות של חברות זרות לארצות הברית, אין לחברה אפשרות לתגבר עוד יותר את הקווים ולהוסיף מושבים בטיסות ליעדים השונים.

האם נגיע לארץ בספינות? (צילום: SHUTTERSTOCK)האם נגיע לארץ בספינות? (צילום: SHUTTERSTOCK)

ומה עושה מדינת ישראל הרשמית בעניין פקק התנועה האווירי שנפל עלינו בחודש הכי חם של השנה תרתי משמע? אז היו ניסיונות ודיבורים על שאטלים ימיים, טיסות בהרקולסים ושאר פעלולים ופירוטכניקה שבמשרד התחבורה רוצים להציע כדי לשפר את המצב. נכון להיום לא יצא לדרך כל פתרון יעיל (ובשאיפה גם זול) שיסייע למצב. אם תהיתם, איש גם לא דיבר עם מנו ספנות כדי שיפעילו שאטלים שכאלה.

ואנחנו? נמשיך לנסוע 12 שעות לציריך, 20 שעות להודו או להיפרד מ-28 אלף שקלים בדרך לניו יורק.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלחמהחברות תעופהחברות התעופה הישראליותתעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: