אא

"מצור על ישראל": שנה לפרוץ המלחמה - לא נמצא פתרון לתעופה בישראל. איפה משרד התחבורה?

אחרי ההרקולסים שלא המריאו, השאטלים הימיים שלא הפליגו, הערכות המצב וההנחיות, במשרד התחבורה לא צפו את אמירת סוכנות ביטחון התעופה האירופית שהמליצה לא לטוס בשמי ישראל. ההשלכות - מרחיקות לכת, ופתרונות - נדמה שיותר מתמיד, פשוט לאף אחד אין. מומחי התיירות הישראלים מזהירים: "הפעם, תגבורי הטיסות לא יספיקו"

מירי רגב (צילום: SHUTTERSTOCK) מירי רגב (צילום: SHUTTERSTOCK)

משהו כאן ממש לא עובד. פעם אחר פעם, בכל גל של הסלמה במלחמה (וידענו כבר כמה וכמה כאלה) וימים מתוחים מאוד במישור הלאומי, ההשלכות על ענף התעופה מיידיות.

בכל פעם מחדש, אנחנו שומעים כי שרת התחבורה האמונה על התעופה בישראל בוחנת, נפגשת, מנחה ומבטיחה, אבל בפועל - בזמן אמת כשהפתרונות נדרשים - פתרונות? אין.

הנה רק קמצוץ מהתקופה האחרונה: ב-28 ביולי הנחתה שרת התחבורה להתכונן לכל תרחיש אפשרי לאחר טבח הילדים במג'דל שמס. השרה קיימה הערכת מצב מחשש לפגיעה בנתב"ג.

צילום: פספורטניוזצילום: פספורטניוז

ב-2 באוגוסט סיפרה שרת התחבורה לכל מי שרצה לשמוע כי נמצא הפתרון למצבים בהם לא ניתן לטוס לישראל: מטוסי הרקולס שישיבו את הישראלים הביתה. יומיים לאחר מכן הבטיחה עוד שהיא תעשה הכל כדי לאפשר לישראלים לצאת לחופשת קיץ. בסוף אוגוסט, ממש לפני חודש, אמרה כי משרדה וגורמים רלוונטיים אחרים "פועלים כדי להמשיך את פעילות השדה". כיצד פעלו? באמצעות "האבים", אותן "נקודות איסוף" של ישראלים בלרנקה ובאתונה שבהן הישראלים מתקשים מאוד למצוא מקום. החודש היה גם אפילו תרגול עלטה. ואתם זוכרים גם את השאטלים הימיים, שבזמנו הבטיחה השרה אך מעולם לא יצאו לפועל.

ואז - הגיע שוב רגע האמת. ורגע האמת הזה חמור מקודמיו. עם כל ההכנות, ההבטחות, העלטות, ההנחיות, השאטלים וההרקולסים - את אזהרת של סוכנות הביטחון האירופית איש במשרד התחבורה לא צפה - המלצה שלא לטוס בשטחה האווירי של ישראל.

שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס אומרת כי "ההחלטה של סוכנות הביטחון התעופתי של האיחוד האירופי היא דרמטית. מדובר בהחלטה תקדימית ולמעשה במצור תעופתי על ישראל. אלפי לקוחות ואולי אפילו עשרות אלפים עלולים להתקע בארץ או בחו"ל ללא אפשרות לצאת או לחזור. משרד התחבורה חייב לפעול באופן מיידי בכמה ערוצים.

ראשית והכי חשוב - קידום שדה התעופה רמון כשדה אלטרנטיבי לטיסות בינלאומיות באופן מיידי. זהו שדה שנבנה כחלופה לנתב"ג וערוך לקבלת טיסות מאירופה כבר מעכשיו.

שדה התעופה רמון. צילום: Shutterstockשדה התעופה רמון. צילום: Shutterstock

שנית - ניתוק הסימטריה בין ביירות לנתב"ג. יש להסביר בכל אמצעי שההחלטה אינה תואמת את המציאות - הלחימה מלבנון לא השתנה משמעותית בימים האחרונים. ההקבלה בין נתב"ג לשדה התעופה בביירות אינה שייכת, נתב"ג מוגן בכל האמצעים ואינו בסכנה.

יש להפעיל את כל המנופים הדיפלומטיים האפשריים לביטול או קיצוץ ההחלטה, מול מדינות ידידותיות לישראל כמו גרמניה, מול חברות התעופה הזרות - יש להסביר את המצב, להבטיח ערבויות, לשקול סובסידיה פר נוסע שינחת בנתב"ג ואף להשתתף בפרמיית הביטוח לישראל במידה והתייקרה בעקבות האירועים האחרונים.

על משרד התחבורה לפעול באופן מיידי ליישום צעדים אלו כדי להבטיח את החופש התעופתי של מדינת ישראל".

אורן כהן מגורי, סמנכ"ל השיווק והמכירות של השטיח המעופף אומר כי "אנחנו חיים במציאות תעופתית משתנה מיום ליום בהתאם לאירועים הביטחוניים באזור. בחודשיים האחרונים ראינו ביטולים וחזרות כמעט מדי שבוע, וחשוב להתאים את עצמנו למציאות המשתנה הזאת. אנחנו זמינים ללקוחותינו בכל זמן, דואגים לעדכן בשינויים ומנסים גם לייצר פתרונות ככל הניתן".

ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה אומר כי ״אנחנו נמצאים בסיטואציה שהיא קיצונית במיוחד לאור ריבוי ביטול הטיסות מחד ומנגד הרצון של ישראלים רבים להספיק לחזור עוד לפני החג. חשוב לשים לב שלא כל החברות ביטלו את הטיסות ויש עדיין דרכי גישה נוספות מלבד הערוץ המרכזי של אתונה וקפריסין. בכל מקרה אנחנו צפויים לראות מאמצים של החברות הישראליות לתגבר את הקווים ל-48 השעות הקרובות אך אין ספק שזה לא יספיק כדי לעמוד בדרישה ההולכת וגוברת״.

מנכ"ל משרד התחבורה: "מי שרוכש כרטיס טיסה - שיבין את המשמעות"

ומה משרד התחבורה עושה? כדי להבין את עומק הניסיונות למצוא פתרונות, שווה לשים לב למה שאמר מנכ"ל המשרד משה בן זקן בוועידת התשתיות, האנרגיה והתחבורה של ג'רוזלם פוסט, מעריב ואתר וואלה!. לקרוא ולא להאמין.

"מי שמספיק בוגר בזמן מלחמה לרכוש כרטיס טיסה, שיבין את המשמעויות. טיסות מתבטלות, מתעכבות... מדובר באלפים שנמצאים בחו"ל ורוצים לשוב ארצה... ישראלים שיוצאים לטייל צריכים לקחת את זה בחשבון".

הבנתם? אחרי כל ההבטחות שלא קוימו, נמצאו האשמים. אתם. אנחנו. רוכשי כרטיסי הטיסה שמתעקשים לטוס לחו"ל. ואם זו התייחסותו של מנכ"ל המשרד הממשלתי האמון על התעופה הישראלית, כנראה שבקרוב באמת נצטרך לקחת סירת משוטים ולהתחיל לחתור, כדי לצאת לחופשה.

תגובת משרד התחבורה תובא לכשתתקבל.

מנכ"ל משרד התחבורה (בצד ימין) עם שרת התחבורה. מי שקונה - שיישא באחריות (צילום: משרד התחבורה)מנכ"ל משרד התחבורה (בצד ימין) עם שרת התחבורה. מי שקונה - שיישא באחריות (צילום: משרד התחבורה)

תגובת משרד התחבורה

החל מ-7.10, משרד התחבורה בהנחיית השרה רגב שומר על רציפות תעופתית ושמיים פתוחים ובמהלך כל תקופת הלחימה, מקיימים השרה רגב ומנכ״ל המשרד, משה בן זקן, יחד עם רת״א וחברות התעופה שיח תכוף על מנת לשמור על רציפות התעופה.

רת״א נמצאת בקשר הדוק עם כל הרגולטורים בעולם, וזאת על מנת לעדכן בסטטוס הפעילות והפעולות אותן מבצעת רת"א, בשיתוף פעולה עם גורמי חיל האוויר ורש"ת, לניהול הסיכונים לתעופה האזרחית.

בהתאם להתפתחויות אתמול והמלצת האיחוד האירופי לחברות התעופה לא להגיע לישראל, קיימה השרה רגב, הערכת מצב בה נבחנו הפעולות הנדרשות בכל הצירים הבינלאומיים וכמו כן בוצעה פניה אל מנהל רשות התעופה האירופאי, ומתנהלת עבודה רציפה אל מול הגורמים הרלוונטיים.

השרה קיימה גם שיחה טלפונית עם השר גרג גוליאש, שר במשרד ראש ההמשלה ההונגרי, שכיום הונגריה מכהנת כנשיאת האיחוד האירופי, על מנת לשנות את ההמלצה של האיחוד. השר גוליאש הבטיח לשרה רגב שהוא יפעל בנושא על מנת לשנות את ההחלטה.

במקביל, משרד התחבורה פועל מול חברות התעופה הישראליות, לוודא שהם נערכו בהתאם להערכת מצב שקיימה השרה עם חברות התעופה, על מנת לסייע בהשבת אזרחים ישראלים מנמלי תעופה מרכזיים ("האבים") בלארנקה ואתונה שנפתחו עקב החרפת ביטולי הטיסות של החברות הזרות.

יצוין כי חברות התעופה הזרות מבטלות את הגעתן לישראל מסיבותיהן. על היוצאים מישראל להביא בחשבון כי לאור זאת יתכנו קשיים או עיכובים בחזרתם ארצה. נוכח שינויים אלו, על הנוסעים לעמוד בקשר עם חברות התעופה לקחת זאת בחשבון ולהתעדכן לגבי טיסותיהם.

משרד התחבורה בהנחיית השרה רגב ממשיך בצורה עקבית ושיטתית, באמצעות הצוות לניהול משברים תעופתיים בראשות מנהל רת"א, לפעול לקיום קשר אווירי רציף למדינת ישראל ולשמור על בטיחותם וביטחונם של הנוסעים וכלי הטיס, כל זאת במציאות מורכבת של מלחמה.

אחרי עשרות שנים, ביוזמת השרה רגב קמה חברת תעופה ישראלית חדשה - "אייר חיפה". חרף המצב הביטחוני המורכב, אנו מצליחים לא רק לשמור על שמיים פתוחים, אלא אף להרחיב את אפשרויות הטיסה לאזרחי ישראל. שיתוף הפעולה עם אייר חיפה מדגים את חוסנו של ענף התעופה שלנו ואת מחויבותנו להמשיך ולפתח אותו, גם בתקופות מאתגרות.

ממחר (יום שני) תפעיל אייר חיפה שתי טיסות יומיות מנתב"ג לאילת ובמהלך חודש אוקטובר תבצע טיסות לקפריסין, דבר שיאפשר פתרון נוסף לתושבי ישראל.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהחברות תעופהמלחמהסוכני נסיעות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: