אא

השמיים נסגרים: מה קרה לתעופה לישראל מאז הסרת המלצת האיחוד האירופי?

זו אמורה הייתה להיות נקודת מפנה חיובית, אך הברכה הפכה לקללה. דווקא ביטול ההמלצה של האיחוד האירופי שלא לטוס לישראל גרם לחברות - במקום לשוב אלינו - לבצע הערכות שונות משלהן ולא לחדש את הטיסות. שבוע אחרי: תמונת מצב עגמומית

נתב"ג ריק בימי המלחמה (צילום: פספורטניוז) נתב"ג ריק בימי המלחמה (צילום: פספורטניוז)

היינו אופטימיים. שבוע אחרי הסרת ההמלצה של האיחוד האירופי שלא לטוס לישראל או בשמי ישראל, חשבנו שנהיה במקום אחר לחלוטין.

כזכור, כחלק מהסרת המלצת ה-EASA, גוף הבטיחות של האיחוד האירופי, נאמר כי מעתה "כל מדינה לעצמה". או כלשון ההודעה: "כל חברת תעופה מעתה תלויה בעצמה ותחליט באופן עצמאי האם ומתי לחדש את הטיסות לישראל וממנה, ללא קשר לשאר המדינות".

צילום: פספורטניוזצילום: פספורטניוז

חשבנו שאנחנו עומדים בפני ימים טובים ומשמחים עבור התעופה לישראל וממנה. שהחברות יתקשרו בזו אחר זו לרשות התעופה האזרחית בישראל שעושה לילות כימים כדי להשיב את החברות לארץ, שאנחנו בדרך לקיצורי השעיית הטיסות של החברות השונות ושתם עידן השיתוק האווירי.

אפילו שרת התחבורה כבר צהלה, שמחה ומיהרה להוציא הודעה שבה נכתב "הישג דרמטי לשרת התחבורה".

אז חשבנו. אז החלו להתברר פני הדברים והחל להתברר גודל ה"הישג" של מירי רגב. מתן האפשרות לכל חברה להחליט עבור עצמה האם תפעל בקו לתל אביב או לא, גרם לכאוס מוחלט ולכדור שלג שגם חצה את גבולות היבשת והגיע עד ארצות הברית.

הבעיה הגדולה: "כל חברה לעצמה"

על פי גורמים בענף, עם הסרת ההמלצה של האיחוד, החברות החלו כל אחת לעצמה להיוועץ בגורמים מקומיים וברשויות בטיחות ומודיעין מקומיות, שלחלקן תמונה חלקית בלבד, בלשון המעטה, לגבי הנעשה במזרח התיכון בכלל ובישראל בפרט.

שרת התחבורה מירי רגב. הישג מדהים (צילום: Shutterstock)שרת התחבורה מירי רגב. הישג מדהים (צילום: Shutterstock)

יועצים כאלה ואחרים שגויסו מספקים לחברות התעופה הערכות מרחיקות לכת ומאיימות על המצב בארץ, שגורמות להן לחשוש מאוד מלחזור ולהפעיל את קווי התעופה.

יתרה מכך, לא לכל חברות התעופה ובעיקר לא לאלה הקטנות יותר ישנם כלים לקבל החלטות שכאלה, וכאשר בטיחות וביטחון הנוסעים ואנשי הצוות, כתמיד - בראש ובראשונה, אין לחברות רבות את הכלים שיש לאיחוד האירופי להחליט האם כן או לא לטוס לישראל.

וכך, אחרי כמה ימים של ביטולים נקודתיים (של Aegean היוונית למשל, עד 5.11 ושל אייר בלטיק עד 31.10), אתמול (15.10) החל להתגלגל כדור השלג הגדול יותר עם הודעת הביטול הדרמטית של ענקית הלואו-קוסט Wizz Air, שביטלה את טיסותיה עד אמצע ינואר 2025. כן, אותה חברה שעם הנהלתה נפגשה שרת התחבורה בביקורה בבודפשט לאחרונה. הישג מדהים.

צילום: shutterstockצילום: shutterstock

Wizz היא דוגמה טובה לדרך ללא מוצא אליה הוביל האיחוד האירופי את החברות. כחברה שבסיסה בהונגריה אך מפעילה טיסות לאינספור יעדים מישראל - כיצד עליה לקבל החלטות? בהתייעצות עם ישראל? עם כל מדינה אליה היא טסה, כלומר עם רשויות הבטיחות של יוון, רומניה, בריטניה וכל השאר? או עם ההנהלה בבודפשט?

אז בהחלט מובן כי התשובה הברורה של החברה הייתה - לא להתעסק עם ישראל בשלב הזה ולבטל את הטיסות עד סוף השנה ומעבר.

כאוס חוצה יבשות

כדור שלג, כבר אמרנו, וכך קיבלנו ביטולים נוספים של איבריה ובריטיש איירווייז, ITA האיטלקית עד 30.11 והבוקר כבר חצה אותו כדור את האוקיינוס והגיע עד ניו יורק, שם דלתא אייר ליינס הודיעה כי לא תחדש את טיסותיה עד סוף מרץ 2025, ממש בסמוך לתאריך אותו סימנה מתחרתה אמריקן איירליינס בלוח השנה, של השנה הבאה.

נזכיר כי גם יונייטד לא תשוב לישראל עד הודעה חדשה לדברי החברה, כך שאל על עדיין, לעוד תקופה ארוכה, תישאר החברה הבלעדית בקווים לארצות הברית.

 דלתא איירליינס. אל על תישאר בינתיים בלעדית בקווים לארה"ב (צילום: Shutterstock) דלתא איירליינס. אל על תישאר בינתיים בלעדית בקווים לארה"ב (צילום: Shutterstock)

לצערנו גם העתיד שלפנינו לא נראה אופטימי במיוחד. באופן אובייקטיבי, אי אפשר להאשים את החברות. כשלא נראה שהמלחמה הקשה בשלל החזיתות עומדת להסתיים, ומטחי הטילים לא נרגעים, אי אפשר לבוא בטענות לחברות שנאמר להן "קבלו החלטה לבד".

הלכה למעשה, הודעת האיחוד האירופי גרמה לקטסטרופה תעופתית, כאוס חוצה יבשות, ובמקום לשפר את המצב ואת הקישור בין ישראל לבין יתר העולם, הביאה להחמרה במשבר ולמעשה למצב החמור ביותר בענף מאז תחילת המלחמה.

עם כל הכבוד, ויש לנו כבוד רב למספר המצומצם של חברות התעופה שכן טסות לישראל פרט לחברות הישראליות שמקפידות לעשות זאת (TUS שמתגברת את טיסותיה, Cyprus Airways, אייר סיישל וגם בלו בירד שהבטיחה אבל טרם חזרה), מדובר במספר מזערי לעומת החברות שלא טסות, וכעת לא ברור איך ומתי יחול שינוי בשיתוק ובניתוק של ישראל מהעולם.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: חברות תעופהמלחמהביטולי טיסותהאיחוד האירופי לבטיחות התעופההאיחוד האירופי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: