אא

100 ימים בנתב"ג: מתחילים להרגיש אווירה בינלאומית

חברות התעופה הישראלית השתלטו כמעט באופן מוחלט מפרוץ המלחמה על נתב"ג. עם תחילת 2024, חברות תעופה זרות מתחילות לחדש את טיסותיהן לישראל והתקווה היא שהמגמה החיובית תימשך ביתר שאת. סיכום מאה ימי מלחמה בתעופה

נתב"ג. צילום: ספיר פרץ נתב"ג. צילום: ספיר פרץ

בעקבות הטבח הנורא של השבעה באוקטובר ופתיחת מלחמת 'חרבות ברזל', מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו בשבוע השני של אוקטובר, בזו אחר זו, את פעילותן בארץ והותירו את מרבית התנועה האווירית היוצאת והנכנסת לרשות חברות התעופה הישראליות. אל על, ישראייר וארקיע, ששמרו על שמיים פתוחים, אף זכו לעידוד ולאמון מלא של הרשויות, שהבטיחו להן גם רשת ערבות וביטוח בהיקף של 6 מיליארד דולר.

נתבג בזמן חרבות ברזל. צילום ספיר פרץנתבג בזמן חרבות ברזל. צילום ספיר פרץ

בסיכומו של חודש אוקטובר, אומנם עברו בנתב"ג 1.17 מיליון נוסעים, חלה ירידה של רק כ-41% לעומת כ-2 מיליון נוסעים באוקטובר 2022. זאת, בזכות השבוע הראשון של חג סוכות, שהוביל ישראלים רבים לנופש בחו"ל, כמו גם תיירים שהגיעו לביקורי חג בישראל.

כמו כן, במהלך חודש אוקטובר היו עדיין חברות זרות, שלא העריכו את משך המלחמה, והודיעו על השעיה זמנית של הפעילות, ורק כשהסתבר שהמלחמה הולכת להימשך זמן רב, במשך חודש נובמבר כבר הודיעו, שלא יחזרו לפעול בקווים לישראל ב-2023.

התמונה העדכנית של הפסקת פעילות מקיפה של חברות התעופה הזרות באה לידי ביטוי כבר בחודש נובמבר, בו נתב"ג חווה את השלכות המלחמה במלואן. בנובמבר עברו בנתב"ג 382 אלף נוסעים בלבד, לעומת 1.72 מיליון נוסעים בנובמבר 2022 – ירידה של 78%.

חברות התעופה הישראליות הטיסו כ-93% מכלל הנוסעים בנתב"ג בחודש נובמבר. בסך הכול הטיסו החברות הישראליות יחד יותר מ-355 אלף נוסעים. אל על הראשונה הטיסה כ-310 אלף נוסעים, כ-81% מכלל התנועה. ישראייר הטיסה כ-27,000 נוסעים - 7% מכלל הנוסעים. ארקיע הטיסה כ-18 אלף נוסעים – כ-5% מכלל הנוסעים. 

יחד עם זאת, צריך להוקיר ולהעריך מספר חברות תעופות זרות, שלא נרתעו והמשיכו וממשיכות לפעול בארץ גם במהלך המלחמה. בין החברות הראויות לציון מיוחד: פליי דובאי, חברת הלואו קוסט מאיחוד האמירויות, שהמשיכה לטוס בכל ימי המלחמה ואף הכפילה את היקף הטיסות במהלך המלחמה, איתיחאד איירווייס, חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות, אתיופיאן איירליינס, שהפסיקה לזמן מה וחזרה לפעילות יומית, אוזבקיסטן איירווייס, וכן החברות הרוסיות: אזימוט ורד ווינגס איירליינס, וגם הייסקיי המולדבית.

בחודש הראשון של המלחמה, חברות התעופה הישראליות התמקדו בטיסות חילוץ של ישראלים מרחבי העולם, שרבים מהם ביקשו לחזור הביתה כדי להתגייס למילואים ולקחת חלק במאמץ המלחמתי, וכן הטיסו לארץ ציוד חיוני למלחמה.

בהמשך ובעצם ימים אלה, חברות התעופה מחשבות את מהלכיהן עפ"י הביקוש, כשחלק ניכר מהתנועה מתאפיין בנסיעות של קרובי משפחה לארץ וביקורים משפחתיים בחו"ל, ומיעוטה בנסיעות נופש או התאווררות בימים מתוחים אלה.

חברות התעופה הישראליות מקיימות בימים אלה מערך של טיסות סדירות למגוון יעדים רחב ביותר ברחבי העולם, ובמקרים רבים מחפים ומשלימים על היעדר פעילותן של חברות תעופה זרות.

בדרך הטבע, ארצות הברית היא היעד המוביל בתקופת המלחמה, נוכח התנועה האינטנסיבית של יהודים וישראלים, כשאל על מקיימת מערך טיסות אל ניו יורק, לוס אנג'לס, בוסטון ומיאמי. כמו כן, יעדי נופש קרובים פופולריים במיוחד בהם: יוון, קפריסין, דובאי ואבו דאבי, וכן יעדים מרכזיים באירופה, אליהם טסות כל החברות הישראליות.  

זרות בשמיי ישראל

עם תחילת 2024 ניכרת תנועת חזרה לישראל של מספר חברות תעופה מרכזיות. להלן רשימה של חברות התעופה הזרות, שחידשו את פעילותן בנתב"ג לצד חברות שהמשיכו לפעול בארץ גם במשך המלחמה:

איתיחאד איירווייס – טיסה יומית לאבו דאבי במשך כל המלחמה.

אג'יאן איירליינס – חזרה להפעיל 4 טיסות שבועיות לאתונה.

אתיופיאן איירליינס – טיסה יומית לאדיס אבבה, לאחר הפסקה קצרה.

אייר פראנס – 3 טיסות שבועיות לפריז, החל מ-24 בחודש.

אזימוט ורד ווינגס – טיסות לרוסיה במשך כל המלחמה.

הייסקיי – טיסות לקישינב, מולדובה, במשך כל המלחמה.

היינאן איירליינס – 2 טיסות שבועיות לשנזן.

לופטהנזה – 4 טיסות שבועיות לפרנקפורט, 3 טיסות שבועיות למינכן.

אוסטריאן – 8 טיסות שבועיות לווינה.

SWISS – 5 טיסות שבועיות לציריך.

אוזבקיסטן איירווייס – לא הפסיקה טיסותיה לטשקנט, בירת אוזבקיסטן.

פליי דובאי – לא הפסיקה טיסותיה והחודש תחזור לפעילות מלאה של 4 טיסות יומיות לדובאי.

מוקדם יותר הבוקר (א') פרסמנו כאן על המשך מגמת חזרת חברות התעופה הישראליות לבן גוריון עם חזרתן של חברות התעופה LOT ו-TUS המחדשות במהלך החודש הנוכחי את טיסותיהן לישראל. 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: נתב"גאל עלישראיירארקיע

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: