אא

מתחילת 2024: גל תאונות ואירועים בטיחותיים בתעופה

השנה מתחילה ברגל שמאל עבור עולם התעופה, שחווה שלל תאונות ותקלות שאינן קשורות בגורם מסוים, אלא צירוף מקרים נדיר של מקרים בעייתיים ביותר. משריפת המטוס ביפן ועד הדלת של אלסקה, מהאש במנוע במיאמי ועד להתרסקות האחרונה באפגניסטן: מה קורה למטוסים וכיצד רצף המקרים ישפיע על הענף?

צילום: SHUTTERSTOCK צילום: SHUTTERSTOCK

2023 הסתיימה בשיא כל הזמנים: אף לא אדם אחד נהרג בתאונת מטוסים, אפס מטוסים התרסקו. מהנתון הזה, נרצה או לא, אפשר רק לרדת. אבל 2024 מוכיחה שאפשר גם לרדת הרבה, בשלושת השבועות הראשונים מאז החלה.

באופן מדהים, שלל תאונות ואירועים תעופתיים משמעותיים פוקדים את הענף מתחילת השנה, בהם גם כאלה שעלולים להשפיע על פעילות החברות ויצרניות המטוסים בהמשך השנה ובכלל.

ג'פאן איירליינס (Japan Airlines): התנגשות מטוסים ושריפה

השנה הגרועה של עולם התעופה נפתחה ביום השני שלה, 2 בינואר 2024. מטוס ג'פאן איירליינס התנגש על הקרקע בנמל התעופה האנידה עם נגיעתו במסלול הנחיתה - במטוס משמר החופים היפני.

מטוס חברת התעופה היפנית המסחרית היה מדגם AIRBUS A350, מהחדישים שבמטוסיה. הוא עלה באש ונשרף כליל שכן הפגיעה התרחשה בכנף המשמשת כטנק הדלק. 17 מנוסעי המטוס נפצעו (רובם באורח קל), אך גודל הטרגדיה התברר רק בהמשך: 5 מאנשי משמר החופים נהרגו במטוס הקטן, אחד ניצל.

Japan Airlines (צילום: Shutterstock)Japan Airlines (צילום: Shutterstock)

ללא ספק התרחש נס במטוס היפני שעלה באש, כאשר איש לא שילם בחייו. אבל למרות שבתחילה דובר על "המשמעת היפנית" שהביאה להצלתם של חיי אדם, עדויות שונות מתוך המטוס דיברו דווקא על כאוס שהתחולל בעת הפינוי, ומזל גדול שהיה שם בעיקר בגלל החומרים מעכבי הבעירה מהם בנוי פנים מטוס ה-A350.

אלסקה איירליינס (Alaska Airlines): הדלת ניתקה והתרסקה 

ארבעה ימים בלבד מאוחר יותר, בצד השני של העולם, מטוס אלסקה איירליינס מדגם 737 MAX-9 המריא מפורטלנד בדרכו לקנדה. דקות לאחר ההמראה דלת מיוחדת שנמצאת בדגם זה של המטוס התנפצה ונפלה על הקרקע.

המטוס ביצע נחיתת חירום כשעליו 171 נוסעים ו-6 אנשי צוות. איש לא נפגע, אך ההשלכות – דרמטיות. רשות התעופה האמריקנית (FAA) קרקעה את כל המטוסים מדגם זה ואסרה על טיסתם בשמי ארצות הברית עד סיום החקירה בעניין.

מטוס אלסקה (צילום: shutterstock)מטוס אלסקה (צילום: shutterstock)

חברות תעופה נוספות הפסיקו גם הן את השימוש במטוס, וברשות התעופה האמריקנית אפילו בוחנים אפשרות לפיקוח חיצוני על המשך הייצור של בואינג. ההשלכות עבור יצרנית המטוסים שהיתה בשיאה עד האירוע החריג - דרמטיות. מניית החברה צנחה מ-6 בינואר ועד היום בכ-20%. בימים האחרונים עם זאת, נרשמה התאוששות בביצועי המנייה.

כמו כן, המצב יצר עיכוב במסירת מטוסים חדשים לחברות האזרחיות, מה שעלול לפגוע קשות בחברה בהמשך. גם היום, יותר משבועיים אחרי התקרית, לא ברור כיצד יסתיים האירוע הנוכחי.

קוריאן וקתאי: נשיקה כואבת

שבועיים אחרי האירוע החמור בנמל התעופה האנידה ביפן, כנף מטוס מדגם איירבוס A330 ועליו 289 נוסעים התנגשה במייצב האנכי של מטוס קתאי פסיפיק על הקרקע.

קוריאן אייר  (צילום: רשות שדות התעופה)קוריאן אייר (צילום: רשות שדות התעופה)

שני המטוסים נפגעו, טיסות חלופיות נמצאו לנוסעים, וגם במקרה זה לא היו נפגעים בתקרית.

KLM: החלקה קלה

מכאן אנחנו ממשיכים לגטבורג שבשבדיה, שם מטוס KLM החליק על המסלול בטרם המראה לאמסטרדם. על פי חברת התעופה, כלל הנוסעים ואנשי הצוות במטוס ירדו מהמטוס ללא פגע, ומטוס נוסף עשה את דרכו אל הנוסעים.

מטוס KLM. חזר לאוויר (צילום: SHUTTERSTOCK)מטוס KLM. חזר לאוויר (צילום: SHUTTERSTOCK)
 בהמשך פורסם כי לא נגרם כל נזק למטוס שביקר בשטח הדשא של נמל התעופה, והוא חזר לאוויר תוך שעות אחדות לאחר בדיקת תקינות מהירה.

 

אטלס אייר (Atlas Air): אש בשמיים

והאירועים לא פוסקים. בסוף השבוע האחרון בעתה אחזה באזרחים סמוך לנמל התעופה הבינלאומי של מיאמי כאשר מטוס נראה פולט אש מהמנוע. מדובר היה בטיסת מטען של חברת אטלס אייר שעשתה את דרכה לפורטו ריקו.

צילום: atlas airצילום: atlas air

הטייסים הצליחו להנחית את המטוס בשלום, ועל פי פרסומים שונים ברשתות החברתיות, בהקלטות הקשר שלהם השניים נשמעו רגועים ומקצועיים למדי.

איש לא נפגע גם במקרה הזה, אבל ארגון חברות התעופה האמריקני ה-FAA פתח בחקירת המקרה, שיכול היה חלילה להסתיים באסון כבד שכן היה מדובר במטוס ענק מדגם 747-800 עמוס בציוד.

חברת התעופה לצד יצרנית המטוסים GE (ג'נרל אלקטריק) לא מיהרו להגיב לאירוע.

אפגניסטן: רב הנסתר על הגלוי

התוספת המצערת האחרונה לרשימה היא מטוס קטן השייך לחברת תעופה רוסית והיה בדרכו היום (ראשון) מהודו למוסקבה. על פי הפרסומים בתקשורת האפגנית, המטוס התרסק בשטח המדינה. שישה בני אדם היו על המטוס, לא ברור מה עלה בגורלם.

צילום ארכיון: SHUTTERSTOCKצילום ארכיון: SHUTTERSTOCK

אלה היו רק עיקר האירועים שהתרחשו מתחילת השנה בתעופה, אירועים בסדר גודל שהיו מספיקים לכמה פרקים של "תעופה בחקירה", אבל התרחשו בתוך שלושה שבועות בלבד מתחילת 2024. 

מתקפת סייבר על נמל התעופה בביירות: "לא של נסראללה"

ולא רק בחברות התעופה אלא גם בנמלי התעופה השנה התחילה על רגל שמאל. ב-7 בינואר התרחשה פריצה למסכי נמל התעופה רפיק אל-חרירי שבביירות. על המסך שודרו מסרים נגד נסראללה.

נמל התעופה של ביירות (צילום: SHUTTERSTOCK)נמל התעופה של ביירות (צילום: SHUTTERSTOCK)

בין היתר נכתב: "זה לא הנמל של חיזבאללה ואיראן. אנחנו לא נילחם עבור אף אחד מכם, הרסתם את הנמל ועכשיו אתם רוצים להרוס את שדה התעופה בגלל נשק". למחרת כבר נרשמו ההמראות והנחיתות בנמל התעופה בכתב יד.

מתחילת השנה גם נרשמו תקלות נוספות בנמלי תעופה אחרים כמו בציריך למשל, ועיכובים רבים בהמראות ובנחיתות בשל מזג אוויר סוער בארצות הברית ובאירופה, אך כאן כבר מדובר בעניין שבשגרה.

אז האם אנחנו בדרך לשנה של אסונות ובעיות שרק יילכו ויתעצמו? שלא נדע. אבל כמו שאמרנו כאן, נכון להיום המצב נראה הרבה פחות טוב מהשנה האחרונה בעולם התעופה.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: חברות תעופהבואינגJAPAN AIRLINESאלסקה איירליינסתקלה במנוע

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: