אא

השנה שהייתה וזו שתהייה: סיכום (קצת) אופטימי לשנה הקשה מכולן

ערב ראש השנה, התעופה והתיירות באחת מנקודות המשבר הקשות מאז קום המדינה. החברות הזרות כמעט לא טסות לישראל, המלונות עוד לא מתאוששים, התיירות הנכנסת לא קיימת והעתיד לא ברור. ובכל זאת, נעצור לכמה דקות כדי לסכם את השנה שהייתה - ולנסות לייצר מבט אופטימי, עד כמה שניתן, אל השנה החדשה

צילומים: SHUTTERSTOCK צילומים: SHUTTERSTOCK

סיכום שנה כזה עוד לא עשינו, אבל למען האמת גם שנה כזו עוד לא הייתה לנו. הסיכום השנתי לתשפ"ד הוא לא מהמשמחים ביותר שניתן לייצר, בכל היבט בענף. ובכל זאת ניסינו לייצר נקודת אור בקצה של כל חלק בסיכום השנתי של פספורטניוז לשנה העברית החולפת. שתהיה שנה טובה יותר.

תעופה

הסיפור הגדול של השנה היה כמובן התעופה, שחוותה ועדיין חווה את אחד המשברים הגדולים בתולדות המדינה אם לא הגדול מכולם. כבר מסוף חגי תשרי בשנה שעברה, עת פרצה המלחמה, החברות הזרות החלו בביטולי טיסות מאסיביים, שנמשכים עד עצם היום הזה בגלים עולים ויורדים בהתאם להסלמות הביטחוניות.

נתבנתב

לצד חברות שביטלו עד יעבור זעם או לפחות עד אמצע השנה הבאה כמו קתאי פסיפיק, אמריקן איירליינס (ובהמשך לצערנו הצטרפו גם וירג'ין אטלנטיק ואחרות), חברות רבות עשו מאמצים להמשיך ולהפעיל את הקווים לישראל.

נכון, לא מדובר בציונות לשמה ואחרי הכל אנחנו מדברים על עסק מסחרי ומניב, אבל בהחלט אפשר לראות את העמידה לצד ישראל מצד חברות התעופה מאיחוד האמירויות שכמעט לא עצרו לרגע את הפעילות; מצד קבוצת התעופה הגדולה באירופה - לופטהנזה, שהייתה הראשונה לשוב לישראל אחרי האסון הכבד שפקד אותנו; ועוד כמה נקודות אור בדמות הגדלת תדירויות של אתיופיאן איירליינס ואפילו תכנון לפתיחת קווים חדשים של אייר בלטיק.

צילום: SHUTTERSTOCKצילום: SHUTTERSTOCK

אבל השבר הגדול בענף הגיע ממש לאחרונה, עם המלצת הנציבות האירופית שלא לטוס לישראל או בשמי ישראל. בעקבות ההמלצה הקשה שעדיין לא רוככה למרות ניסיונות ישראל, חברות נוספות ביטלו את הקווים ועדיין לא נראה אופק לחזרתן של רבות מהן.

לצד המשבר התעופתי הבינלאומי הכבד, החברות הישראליות עשו השנה מאמצים רבים למלא את החורים הגדולים שנוצרו בתעופה לישראל וממנה, עד לקצה גבול היכולת והקיבולת. הביקורת הקשה שנשמעה על החברות, שגם הייתה מוצדקת פעמים רבות, הביאה את אל על וישראייר לקבע מחירים ליעדים קרובים ואת ארקיע להוזיל טיסות עבור אנשי המילואים.

מבט אופטימי: לא לנצח נישאר במצב הלחימה, ועם הרגיעה המיוחלת, מה שכבר למדנו במהלך החודשים הללו הוא שהחברות הזרות מאוד דינמיות בהפעלת הצי. חברות כמו יונייטד איירליינס שומרות לעצמן את האפשרות לשוב ולפעול בישראל ברגע שיתאפשר לעשות זאת. וגם אם התאריכים לחזרת החברות נראים כעת רחוקים, הם לא חקוקים בסלע ועשויים להשתנות.

מלונאות

המלונות ידעו גם הם את אחד המשברים הגדולים מתחילת המלחמה, כלומר מתחילת השנה שעברה ועד ראש השנה תשפ"ה. עד עתה המלונות לא התאוששו לחלוטין ולא קיבלו את הפיצוי מהמדינה על תקופת אכלוס המפונים והתקציב שהובטח לשיפוצים בעקבות הנזקים שנגרמו מחודשים של אירוח משפחות מפונים, מה שמרבית המלונות עשו ביד רחבה ובנדיבות רבה.

תל אביב. צילום: שאטרסטוקתל אביב. צילום: שאטרסטוק

בסיכום שנה זו, למלונות בכלל ישראל שתי בעיות מרכזיות. האחת היא העדר התיירות הנכנסת שירדה כמובן כמעט לאפס מאז תחילת המלחמה. ללא התיירים, המלונות באזורי התיירות המתבססים על תיירים מחו"ל – לרבות תל אביב, ים המלח וגם ירושלים, ייקלעו למשבר כלכלי קשה בעתיד.

בעיה נוספת היא זו של המלונות הקטנים, בעיקר בצפון הארץ, המהווים כ-50% מהענף ועומדים סגורים מאז 7 באוקטובר פחות או יותר. המלונות הללו, למרבה הצער, לא יוכלו להחזיק את עצמם סגורים עוד זמן רב ללא עזרה מהמדינה, וגם לאחר מכן נצטרך לראות התגייסות של גורמים רבים כדי להחזיק אותם על הרגליים.

מבט אופטימי: בסיוע קמפיין של משרדי הממשלה הרלוונטיים, אנחנו הישראלים צריכים להתגייס להציל את מלונות הצפון הקטנים - ואנחנו יכולים לעשות זאת. אם נחליט שאנחנו, ביום שאחרי המלחמה, נופשים בצפון הארץ וכובשים מחדש את האתרים הכל כך יפים שלנו כדי לסייע למלונות ולעסקים בצפון - נוכל להחזיר אותם לעמוד על הרגליים, והיום הזה עוד יגיע.

תיירות

המספרים של תיירות הפנים, כפי שפרסמנו בפספורטניוז בחודש האחרון, די מדהימים. נראה כי תיירות הפנים, בימים שאחרי המפונים, "מכסה" על העדר התיירות הנכנסת. ובכל זאת, עד היום, כפי שכתבנו זה עתה בסעיף המלונאות, התיירות הנכנסת חסרה מאוד עבור הענף. ולא רק עבור המלונות.

גם מורי הדרך נטולי עבודה, האתרים סגורים, המעגלים השניים והשלישיים של עסקי התיירות באפס מעש, וקשה לומר אם ומתי יחזרו לכאן תיירים, גם אחרי המלחמה. המחמירים טוענים כי גם בתשפ"ה - ואל תוך 2025, לא נראה כאן תיירים שישובו אלינו. תחזית קשה, אך למרבה הצער כנראה גם ריאלית.

מבט אופטימי: בעניין זה לא קל להיות אופטימיים, אך בשילוב קמפיינים משמעותיים של משרד התיירות בעולם, שצריכים לפעול כבר עתה כדי לשמר ואולי להתחיל לתכנן את חזרת התיירים העתידית, נוכל לעשות זאת. קמנו ממצבים קשים בעבר, נקום גם הפעם - ועוד נראה בישראל תיירים. אולי לא במספרי שיא כפי שראינו לפני המלחמה, אך בעבודה נכונה השיקום יהיה מהיר אולי אפילו ממה שאנחנו חושבים.

קבוצת פספורט מאחלת לקוראינו, גולשינו ולכל בית ישראל שנה טובה יותר!

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהתיירותמלונאותסיכום שנהסיכום שנה בתיירות ובתעופה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: