אא

יוון, סעודיה ובלי אזהרות מסע: היעדים של השנה (ואלה של 2024)

ההשקעה המשתלמת של סעודיה, שבירת השיא של יוון והמדינות שמתמודדות עם תיירות יתר: סיכום היעדים של השנה, וסיבוב בין היעדים שיהיו הפופולריים ביותר לישראלים אחרי המלחמה

האקרופוליס באתונה (צילום: rf123) האקרופוליס באתונה (צילום: rf123)

ברמה העולמית מביאה איתה 2024 יעדים חדשים ומפתיעים שעולים על מפת התיירות הבינלאומית. בארץ, אנחנו צפויים לצמצם את מפת היעדים באופן דרמטי, שכן גם בחודשים הקרובים וגם בימים שלאחר המלחמה, צפויים ישראלים רבים להעדיף לנפוש במדינות שעמדו לצד ישראל במהלכה, וכאלה בהן ירגישו בטוחים יותר לטייל.

 

זו שהיתה: יוון

את סיכום 2023 במפת היעדים העולמית עשו עבורנו ה"אקונומיסט", שהכתירו ממש בשבוע שעבר את "יעד השנה" לשנה החולפת, ועליו אי אפשר לערער. עם שבירת שיא כל הזמנים הצפויה במספר התיירים הנכס, שבירת שיא במספר התיירים בעיר הבירה ועניין שרק גובר והולך, מי שזכתה בתואר היא יוון.

סנטוריני (צילום: MSC)סנטוריני (צילום: MSC)

"מי היה מאמין לפני כמה שנים שנגיע לזה", אמר ראש הממשלה מיצוטאקיס בהמשך לבחירה של ה"אקונומיסט". ולצד הבחירה החד משמעית והצבעת התיירים בנמלי התעופה, מעניין מאוד לראות את ההכרזה של הממשל היווני מהחודש האחרון שעליו "להתמקד בתיירות בכל ימות השנה ולא בתיירות עונתית בלבד" – מבחן גדול עבור התיירנים היווניים, עמו הם יתמודדו בשנה הקרובה.

 

זו שתהיה: סעודיה

למרות החלומות שלנו שבינתיים לא מתגשמים וכנראה גם לא יתגשמו בזמן הקרוב, העולם כן צפוי להעלות על מפת התיירות בשנה הקרובה את סעודיה, וכאן ניכר שההשקעה משתלמת. נוכחות-ענק בירידי תיירות, פיתוח ערים תוך שמירה על מסורת, שינוי תפיסתי מוטה תיירות ומתיחת פנים למותג התעופה המרכזי, כל אלה מביאים את סעודיה – שהתקנאה מאוד בתיירות לאיחוד האמירויות, להיות יעד אטרקטיבי לא למוסלמים עולים לרגל בלבד.

ריאד. נמשיך לחלום (צילום: 123rf)ריאד. נמשיך לחלום (צילום: 123rf)

בנוסף העולם כולו מחכה לבשורת התעופה הסעודית שצפויה להגיע בדמות ריאד אייר, חברת התעופה החדשה על 39 מטוסיה, שצפויה לטוס ליעדים בינלאומיים ולהטיס לריאד, ג'דה ולעיר העתיד נאום, מיליוני תיירים מכל העולם בשנים הקרובות.

 

אלה שהיו ויהיו: שנת המבחן של תיירות היתר

אחד היעדים הפופולריים של השנה האחרונה ואחד האתגרים הגדולים של ענף התיירות בשנה הקרובה יהיה המשך התיירות לונציה, סמלה של "תיירות היתר". העיר השוקעת תחת הצפות ועומס המבקרים תטיל מס תיירים חדש, כ-5$ לכל מי שיבקש לבקר בה, 20 מיליון בממוצע בשנה. כן, רק בעיר הזו באיטליה.

ונציה. מהסובלות הגדולות מתיירות היתר (צילום: SHUTTERSTOCK)ונציה. מהסובלות הגדולות מתיירות היתר (צילום: SHUTTERSTOCK)

האם זה מה שיעצור את שטף התיירים? את השאלה הזו ישאלו בשנה הקרובה גם בברצלונה, שם הלכו וגברו השנה ההפגנות נגד עומס התיירים בחודשי הקיץ – שרק צפויות להתעצם גם ב-2024. שלל פתרונות הוצעו עד עתה לפתרון ה-OVER TOURISM, אך כולם עדיין רחוקים מיישום. אולי דווקא הכיוונים של ערי תיירות אחרות כמו בודפשט או אמסטרדם, פשוט להבריח את התיירים על ידי קידום ופיתוח של ערים אחרות, פחות פופולריות, הוא הנכון. כך או כך, 2024 תהיה שנת מבחן גם בתחום זה.

ומה בארץ?

אצלנו כאמור, אנחנו צפויים לבחור את יעדי הנופש שלנו לא רק על סמך חברות התעופה הזרות שישובו לארץ בתקווה בקרוב, אלא בעיקר על סמך היעדים שבהם נרגיש בטוחים, אחרי ההפגנות הפרו-פלסטיניות שהציפו את העולם בחודשים האחרונים, ואחרי האזהרה החמורה של המועצה לביטחון לאומי, שהעלתה זמן קצר אחרי תחילת המלחמה את רמת הסיכון במרבית מדינות העולם עמן לישראל יש קשרים.

אז לאן כן? בראש ובראשונה – למזרח אירופה ואגן הים התיכון. למרות האזהרה שעלתה דרגה אחת ("צהובה", דרגה 2) ביוון, לקפריסין לא ניתנה כל אזהרת מסע. וזאת למרות תפיסת מחבלי חמאס על שטחה ככל הנראה, וקפריסין הצפונית (הטורקית) שלא הולכת לשום מקום.

הישראלים שכבר מתחילים להכיר את קפריסין לא רק ביולי-אוגוסט צפויים להמשיך ולפקוד אותה גם בימים שאחרי המלחמה ולהכיר אזורים נוספים מעבר לפאפוס ולרנקה – החשודות המיידיות בשל היותן מצוידות בנמל תעופה.

בודפשט (צילום.: SHUTTERTSOCK)בודפשט (צילום.: SHUTTERTSOCK)

באירופה, רשימת היעדים הבטוחים על פי המל"ל הצטמצמה משמעותית והיא כוללת בעיקר את הונגריה שהיתה ותהיה פופולרית עבור המטיילים הישראלים, כמו גם את פולין, שווייץ, רומניה וצ'כיה.

ביבשת אמריקה אפשר לציין כמובן את ארצות הברית בראש ובראשונה אך גם את קנדה, את מקסיקו, קולומביה, פרו, אקוודור, פרגוואי ואורוגוואי, קובה, ג'מייקה, הרפובליקה הדומיניקנית, קוסטה ריקה וגוואטמלה.

תאילנד. ניפגש אחרי המלחמה (צילום: 123rf)תאילנד. ניפגש אחרי המלחמה (צילום: 123rf)

במזרח – תאילנד כמובן היתה ונותרה מלכת החופשות של הישראלים באזור זה, אבל חשוב לציין גם מדינות בטוחות אחרות לישראלים על פי ההגדרה הרשמית כמו סרי לנקה, דרום קוריאה, סינגפור ונפאל.

ועוד שאלה אחת, הפוכה: האם יכול להיות שישראל תשוב אל מפת התיירות העולמית בשנת 2024? לצערנו, מניסיון העבר, התשובה היא שלא כל כך מהר. בניגוד אלינו, המורגלים במצבים הביטחוניים המורכבים, העולם לא משקם את האמון שלו בתיירות לארץ באותו קצב, ועל פי מומחים בתחום אנחנו לא צפויים להגיע למספרים שהיכרנו לפני הקורונה בתיירות הנכנסת בשנת 2024.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםיווןתיירות עולמיתסעודיה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: