אא

פסח בזמן מלחמה: תמונת מצב תיירותית-תעופתית

חברות תעופה זרות רבות ממשיכות בעוצר הטיסות לישראל, המלונות בארץ עדיין לא התרוקנו לחלוטין ממפונים, על תיירות נכנסת מחו"ל כלל אין מה לדבר ואזהרות המסע עדיין בתוקף. ערב פסח תשפ"ד בשנת מלחמה. תמונת מצב

פסח 2024 תשפ"ד (צילומים: Shutterstock) פסח 2024 תשפ"ד (צילומים: Shutterstock)

עם יד על הלב, לפסח תשפ"ד - 2024, לא חשבנו שנגיע כך. יותר מחצי שנה אחרי פרוץ המלחמה ועדיין קשה מאוד לדבר על חזרה לשגרה בכלל במדינה, ובענפי התעופה והתיירות בפרט. הסיסמה "הראשונים להיסגר – האחרונים להיפתח" אותה לצערנו שיננו היטב בימי הקורונה, נכונה מתמיד ואם המלחמה לא הסבה נזקים מספיק קשים לענף, הרי שהגיעה המתקפה האיראנית על ישראל והחזירה אותנו חצי שנה אחורנית – ואף חמור מכך.

נתב"ג. שגרת חירום (צילום: Shutterstock)נתב"ג. שגרת חירום (צילום: Shutterstock)

תעופה: חזרנו כמעט חצי שנה אחורה

זהו למעשה החג המשמעותי הראשון אותו אנחנו חוגגים בזמן המלחמה, שכן זו פרצה בתום חגי תשרי האחרונים.

ערב פסח תשפ"ד, חברות תעופה רבות עדיין לא חוזרות לטוס לישראל. חלק קטן מאוד אמנם לא חידש את הטיסות מאז תחילת המלחמה (האחרונה לחזור היתה בולגריה אייר בשבוע האחרון), אבל רבות הן החברות שעצרו את הטיסות לאחר המתקפה האיראנית על ישראל לפני כשבוע, וכל העת רק מאריכות את השעיית הטיסות. בין החברות המשמעותיות שהאריכו את עצירת הטיסות ניתן למנות את יונייטד איירליינס, KLM, אייר אינדיה ואחרות – וגם את איזי ג'ט.

האחרונה לא רק שהרסה לאלפי ישראלים את חופשתם עם ההודעה הדרמטית ערב פסח על עצירת הטיסות עד סוף אוקטובר 2024 – אלא הסבה נזק כבד והיוותה קרקע "בטוחה" לחברות רבות אחרות ללכת בעקבותיה ולא לחשוש לבטל את הטיסות לישראל, למרות שאיום ממשי מיידי אין, וראיה לכך ניתן למצוא בעובדה שמרבית החברות הזרות (וכמובן שגם הישראליות) ממשיכות להפעיל את הקווים באופן סדיר (פרט לליל סגירת נתב"ג במועד המתקפה).

איזי ג'ט. נזק תדמיתי כבד (צילום: Shutterstock)איזי ג'ט. נזק תדמיתי כבד (צילום: Shutterstock)

מנגד, קשה להאשים את הצוותים הזרים שגם כך חוששים ללון בישראל, מהמצב במזרח התיכון. אם ניקח "זום אאוט" מעצמנו, מהחדשות שלנו ומהמציאות הישראלית הקשה שלנו, ונשים עצמנו בנעליהם לרגע קט, נבין כי מדובר באזור מלחמה שמבחינתם קיים סיכון לטוס אליו.

הגדילו לעשות בענקית התעופה לופטהנזה השבוע, כאשר בהודעת הקבוצה נאמר כי הם לא מסתמכים רק על מידע מהרשויות הישראליות אלא מבצעים את "השיקולים שלהם" אם לטוס לאזורנו או לא.

תיירות פנים: אופטימיות זהירה

"אילת של פסח 2024 תהיה אילת התיירותית שכולנו מכירים ואוהבים". כך אמר בתחילת החודש קובי הצואל, מנהל אזור תל אביב והרצליה ברשת מלונות פתאל בראיון לאולפן פספורטניוז ביריד התיירות הבינלאומי IMTM שנערך בתל אביב.

אילת. כמו לפני המלחמה? (צילום: Shutterstock)אילת. כמו לפני המלחמה? (צילום: Shutterstock)

אז הישראלים, ולא רק באילת, מתחילים לחזור ולנפוש במלונות הארץ, והתפוסות התיירותיות הולכות וגדלות, בזמן שהתפוסות של המפונים הולכות ופוחתות ככל שמפוני הדרום חוזרים לבתיהם. לצערנו על חזרת מפוני הצפון לבתיהם עדיין אין כלל מה לדבר.

ועם זאת, מחירי המלונות בארץ עדיין גבוהים מאוד - ולמרות הצורך המובן בשיקום של המבנים, למרות הבטחת שר התיירות לממן את השיקום הזה, קשה שלא להתעצב מהמחירים שאנחנו נאלצים לשלם, בשעה שתיירות הפנים מהווה כמעט 100% מהתיירות בישראל, ועל תיירות נכנסת כלל אין מה לדבר.

תיירות נכנסת: אין אור בקצה המנהרה

ואם בנקודה כואבת זו עסקינן, עקב החג שלחו ראשי לשכת מארגני תיירות נכנסת, יוסי פתאל וליאור גלפנד, מכתב למשרד האוצר בו שטחו טענות קשות נגד התנהלות המשרד שלדבריהם "הפקיר את התיירות הנכנסת" בשל המלחמה: "המשרד פועל בניגוד למדיניות עליה החליט. מאסנו במעמד של מקצבי נדבות שנכפה עלינו על ידי האוצר", כתבו בתסכול רב ראשי הלשכה.

פתאל וגלפנד (צילום: חן גלילי, פספורטניוז)פתאל וגלפנד (צילום: חן גלילי, פספורטניוז)

ואכן, המספרים של התיירות הנכנסת לישראל, באופן מובן, מזעזעים. דוח הלינות והתפוסות במלונות ישראל ברבעון הראשון של השנה שפורסם החודש חשף את הצניחה הדרמטית במספרים, אותה ידענו כולנו.

ברבעון הראשון של 2024 נרשמו כ-405 אלף לינות תיירים במלונות, ירידה של 82% בהשוואה לינואר-מרץ 2023 ולירידה של 86% לעונת הרבעון הראשון של 2019 (טרום קורונה). מנכ"לית התאחדות המלונות, סיון דטאוקר, אמרה כי מהדוח עולה "תמונה מדאיגה המשקפת את המציאות המורכבת שאיתה מתמודדים המלונות בישראל מאז 7 באוקטובר".

תיירות יוצאת: התאוששות מרשימה

ומה עם התיירות היוצאת? כאן ניתן לראות, אחרי שלל הסעיפים הלא-אופטימיים שציינו, סימנים של התאוששות.

נמל התעופה בן גוריון. התאוששות (צילום: פספורטניוז)נמל התעופה בן גוריון. התאוששות (צילום: פספורטניוז)

אם בחודשים הראשונים מאז פרוץ המלחמה ראינו בנתב"ג עשרות בודדות של אלפי נוסעים בכל יום, הרי שבימים שלפני פסח מספר העוברים בנמל התעופה הבינלאומי של ישראל חצה את רף ה-50 אלף ויגיע בימי החג גם ל-60 אלף ואז יותר. זאת, למרות מה שצוין בראש כתבה זו, אי-חזרתן של מספר חברות תעופה זרות לישראל אחרי המתקפה האיראנית.

הנופש הישראלי חוזר לטוס, אפשר לומר, ולמרות שבפסח 2023 עברו בנתב"ג 2.2 מיליון נוסעים והפסח הזה רק 1.2 צפויים לעבור בסך הכל בכל ימי החג, כן ישנה כאן מגמה והישראלים שמטבע הדברים מחקו את טורקיה ממפת התיירות לשנה זו (כולל ערביי ישראל, על פי נתוני סוכנויות הנסיעות), צפויים לנפוש בפסח הזה ביוון ובאיי יוון, וכן ביעדים קרובים נוספים כדוגמת איטליה ומונטנגרו.

פוקט, תאילנד. מספרים מצומצמים (צילום: 123rf)פוקט, תאילנד. מספרים מצומצמים (צילום: 123rf)

מספרים מצומצמים יותר ביחס לשנים קודמות בוחרים ביעדים רחוקים יותר דוגמת צפון אמריקה, תאילנד, ואפילו מערב אירופה עם מספרים נמוכים מעט משנים קודמות.

אזהרות מסע: עדיין איתנו

בהקשר זה, אי אפשר להתעלם גם מאזהרות המסע שלא פוחתות. גם היום, ערב פסח, אזהרות משרד החוץ והמל"ל תקפות, וההנחיות הן עדיין להצניע סממנים ישראליים, להימנע מאירועים הומי אדם שאינם מאובטחים וגם מהתקרבות ככל שניתן למוסדות יהודיים בחו"ל, כמובן מחשש לפיגוע.

הישראלים חוזרים לטוס, תחת אזהרות מסע (צילום: SHUTTERTSOCK)הישראלים חוזרים לטוס, תחת אזהרות מסע (צילום: SHUTTERTSOCK)

ערב פסח משרד החוץ הישראלי מנסה לסחוף אחריו גם את העולם, ומפרסם סדרת תמונות וסרטונים בסגנון "בקרוב אצלכם", באשר לאיום האיראני לפגיעה בערים מרכזיות בעולם.

הקמפיין העולמי של משרד החוץ (צילום: באדיבות משרד החוץ)הקמפיין העולמי של משרד החוץ (צילום: באדיבות משרד החוץ)

על כן עדיין, גם בחופשת הפסח הזו, מומלץ לנקוט משנה זהירות ולעקוב אחר התראות והודעות משרד החוץ והמל"ל באמצעי התקשורת (וכאן אצלנו בפספורטניוז). ולמרות הכל, שתהיה חופשה נעימה ובטוחה.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהלשכת מארגני תיירות נכנסת לישראלמשרד החוץאזהרת מסעתיירות פניםאילתנתב"ג

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: