תל אביב 24°c
ניו יורק 19°c
לונדון 9°c
פריז 12°c
ברלין 14°c
אתונה 19°c
לרנקה 21°c
אא

״ביי ביי״ ישראל: כך דעכה פעילות חברות התעופה הזרות לארץ

ההיערכות לסבב נוסף מול איראן, האזהרות המשתנות מאירופה, החשש מקנסות ועכשיו גם הנפילה ליד נתב"ג: כמות הטיסות ומספרי הנוסעים בנתב"ג מצטמצמים והולכים מיום ליום, ללא אופק נראה לעין וללא תכנון להפעלה מחודשת של הקווים. ישראל הופכת לאי בודד. לאן הולכים מכאן, והאם טראמפ הוא מי שיצליח לשנות את מפת התעופה?

נתב"ג הריק (צילום: פספורטניוז) נתב"ג הריק (צילום: פספורטניוז)

"31,900 נוסעים ב-192 טיסות יוצאות ונכנסות, 15,900 יוצאים, 16,000 נכנסים".

המספרים היבשים האלה, המתפרסמים מדי יום על ידי רשות שדות התעופה, עשויים להיראות לכאורה כנתונים סטטיסטיים שימושיים עבור ענף התעופה. אבל בהסתכלות רחבה יותר כאשר מחברים את המספרים מיום ליום, משבוע לשבוע, מתגלה תמונה עגומה ביותר של מצב התעופה לישראל וממנה.

192 טיסות עם מספר דומה של נוסעים יוצאים ונכנסים, מעידות על פחות ממאה המראות שיתבצעו היום, 6.11 מנתב"ג.

במבט חטוף על לוח ההמראות ובניכוי טיסות קודשייר, זיהינו כ-80 המראות בלבד ביממה הנוכחית. אם מחשבים את 4 שעות הלילה בהן לא מתבצעות המראות (כלומר פעילות של 20 שעות) נגיע בחישוב גס לכ-4 המראות בשעה (לא כולל עיכובים בשל ירי טילים), כולל החברות הישראליות. מספר עגום שלכמותו עוד לא הגענו.

אגב, רק ביום חמישי האחרון, 31.10, נרשמו 40,500 נוסעים ב-255 טיסות בנתב"ג. ב-21.10, חול המועד סוכות, היינו עם 50,100 נוסעים ב-306 טיסות. ערב ראש השנה עמדו המספרים על כ-52,900 נוסעים ו-311 טיסות. הצפי, אגב, עמד על 76 אלף נוסעים, מספר שהפך לתיאורטי בלבד לאור המלצת הסוכנות האירופית לבטיחות בתעופה.

הסוכנות ששיתקה אותנו:
"לא לטוס", "אפשר לטוס" או "לשקול אם לטוס"?

וכאן - נעוץ בדיוק המהפך השלילי של החודשיים האחרונים שרק הולך ומחמיר. כי גם בימים קשים שידענו במלחמה בשנה האחרונה, לאור ביטול טיסות של החברות הזרות, מספרי הנוסעים צנחו לאזורי ה-50 אלף. בחודשיים האחרונים כאמור, משהו קורה, והוא מאוד לא חיובי.

ב-28 בספטמבר פורסמה ההמלצה הראשונה של הסוכנות האירופית לבטיחות בתעופה, EASA, שלא לטוס לישראל או בשמי ישראל עד סוף אוקטובר. הסיבה המרכזית הייתה המתיחות הגואה מול איראן.

האיחוד האירופי. סוכנות בטיחות התעופה לא עפה עלינו (צילום: shutterstock)האיחוד האירופי. סוכנות בטיחות התעופה לא עפה עלינו (צילום: shutterstock)

למרות שגם עד אותו יום המצב לא היה מזהיר, המלצת סוכנות הבטיחות האירופית הביאה לאחד מגלי הביטולים המשמעותיים של טיסות לישראל, ולמה שנראה כשינוי בתפיסותיהם של מקבלי ההחלטות בחברות התעופה.

אם עד אותו יום חברות התעופה עשו מאמצים רבים לחדש את הטיסות לישראל בכל הזדמנות, הרי שהפעם הודעות הביטולים התקבלו לטווח ארוך יותר ברבים מהמקרים כמו וירג'ין אטלנטיק ובריטיש איירווייז שדחו את חזרתן לארץ לסוף מרץ 2025 או וויז אייר שדחתה לאמצע ינואר, בינתיים. חברות נוספות העבירו את ישראל אל סלסלת ה"עד הודעה חדשה", כלומר לא נקטו בתאריך חזרה לישראל ובהן אמריקן איירליינס שהצטרפה ליונייטד, אייר אינדיה ואחרות.

גם ריכוך המלצת ה-EASA וההחלטה שמעתה "כל חברה תקבל החלטה לבדה" ובהמשך הודעת ההחמרה החוזרת לפיה "עד סוף נובמבר יש לשקול בקפידה האם לטוס לישראל" כבר לא עזבו, או אם תרצו בשפה פשוטה - שיגעו את השכל למקבלי ההחלטות.

כבר לא מתחת לפני השטח:
הסיבה החדשה לאי-חזרת החברות

אבל אז, לאט לאט, מה שבתחילה נאמר בחדרי חדרים, צף על פני השטח. יש סיבה נוספת בגלל החברות לא רוצות לשוב לטוס לישראל. על פי מכתבים שנשלחו לוועדת הכלכלה של הכנסת והגיעו לידי פספורטניוז ומכתב יאט"א שנשלח לגורמים הרלוונטיים, מתברר כי כבר עכשיו מספר עצום של תביעות מצד נוסעים ישראלים הגיע לפתחן של חברות התעופה הזרות שביטלו טיסות לישראל.

בחברות התעופה חוששים מגל התביעות בשל הביטולים (צילום: shutterstock)בחברות התעופה חוששים מגל התביעות בשל הביטולים (צילום: shutterstock)

הסיבה לעניין היא חוק שירותי תעופה, "חוק טיבי", המאפשר בקצרה קבלת פיצוי (ולא רק זיכוי) על טיסות מבוטלות ושירותים שונים לרבות שירותי לינה העולים לחברות התעופה מיליוני דולרים. מתחילת המלחמה ב-7.10.23 לא עודכן החוק, ועדת הכלכלה של הכנסת לא מיהרה לשנותו וחברות התעופה הזרות - כעת כבר בגלוי - מסרבות לחזור לישראל אם לא יעודכן, גם רטרואקטיבית.

הנתונים העגומים:
קצת יותר מ-10% מהתעופה הזרה לישראל - פעילה

והתוצאה? קטסטרופה. בסך הכל, נכון ל-6.11.24, פחות מ-15 חברות זרות חידשו את טיסותיהן לישראל, כאשר היותר-פעילות שבהן, הן החברות שלהן זיקה ישראלית עמוקה – Blue Bird ו-TUS ו-Smartwings ויש לציין כאן גם את FlyDubai ו-Etihad שגם הן חזרו לטוס וגם אתיופיאן וכמה נוספות. אבל בשורה התחתונה, מדובר כאמור בפחות מ-15 חברות אל מול כמאה חברות תעופה בשגרה. קצת יותר מ-10% מהתעבורה.

לוח הטיסות בנתב"ג (צילום: SHUTTERSTOCK)לוח הטיסות בנתב"ג (צילום: SHUTTERSTOCK)

ובשבוע האחרון - אף לא חברה אחת שעצרה את טיסותיה הודיעה על חזרה צפויה לפעילות בקווים לישראל. המצב רק הפוך - החברות המבטלות מאריכות את השעיית הטיסות, כאמור, חלקן עד להודעה חדשה.

ואם זה לא מספיק:
נפילת המיירט ליד נתב"ג

והיום, אירוע נוסף מצטרף לקושי להחזיר את התעופה הזרה לישראל. תמונות שברי המיירט שנפלו באזור נתב"ג, למרות שבתחילה היו מי שניסו להצניע את המקרה, לא נראות אך ורק בערוצי התקשורת המקומיים אלא מגיעות, ובימינו גם מהר מאוד, לתקשורת הזרה ולהנהלות חברות התעופה שעוקבות באופן יומיומי אחר ההתפתחויות, בין היתר בעזרתה הכנה של רת"א בראשות שמואל זכאי, המעדכן באופן יזום על הנעשה בישראל.

כשעתיים אחרי הנפילה סמוך לנתב"ג, שבה על עקבותיה טיסת אייר אירופה שעשתה את דרכה ממדריד לתל אביב. נזכיר, אחת מהחברות שחזרו לארץ רק לפני שבועיים, אחרי עצירה נוספת בשל ההסלמה.

כיפת ברזל. צילום: shutterstockכיפת ברזל. צילום: shutterstock

לא יהיה זה הוגן להיות ציניים ולומר שנמוך מזה אי אפשר לרדת ולא ברור מה תעשה הנפילה סמוך לנתב"ג ללוח הטיסות המצומצם גם כך, אבל ללא ספק האירוע האחרון לא מוסיף הרבה למצב הנוכחי.

כשאין עתיד באופק:
האם טראמפ יציל את התעופה?

כבר באוגוסט האחרון פנה חבר הקונגרס הדמוקרטי, ריצ'י טורס, למנכ"לי חברות התעופה האמריקאיות יונייטד איירליינס ודלתא אייר ליינס בו תהה מדוע החברות לא מחדשות את טיסותיהן לישראל. בין היתר כתב "מה שבטוח לאתיחאד ופליי דובאי לא בטוח לאמריקן, דלתא ויונייטד?".

נשיא ארה"ב הנבחר (מחדש) טראמפ. האם ממנו תבוא הישועה? (צילום: 123rf)נשיא ארה"ב הנבחר (מחדש) טראמפ. האם ממנו תבוא הישועה? (צילום: 123rf)

מה שלא עשה הקונגרס, מעניין לראות האם יעשה הבית הלבן, כלומר ממשל טראמפ החדש, תומך ישראל הנלהב.

למרות שעם המלחמה המתמשכת ונושאי הפנים בארצות הברית יש לממשל האמריקני עניינים אינסופיים לטפל בהם, יהיה מעניין לראות האם הממשל החדש יידרש לעניין התעופה, בהינתן שמנהלי חברות התעופה האמריקניות מקורבים מאוד לממשל.

האם מישהו ילחש על אוזנו של הנשיא הנבחר מחדש ויספר לו ששלוש חברות הדגל במדינה עצרו את טיסותיהן, כששתיים מהן עד להודעה חדשה?

חברות התעופה האמריקאיות. האם טראמפ יציל אותנו מהעוצר? (צילום: SHUTTERSTOCK)חברות התעופה האמריקאיות. האם טראמפ יציל אותנו מהעוצר? (צילום: SHUTTERSTOCK)

זה אולי נשמע הזוי ומשעשע, אבל להתערבות הממשל האמריקני עשויה להיות משמעות מרחיקת לכת. עיני הענף כולו נשואות אל ענקיות התעופה מארצות הברית, ואם נראה חזרה של זנבות יונייטד, אמריקן או דלתא לנתב"ג, הרי שאנו עשויים לראות תנועה גם מצד החברות האירופיות.

האם זה ריאלי? כנראה שלטווח החודשים הקרובים לא, בשל הימשכות המלחמה והמתיחות הבלתי פוסקת מול איראן. בטווח הארוך? כבר יש מי שאמרו שטראמפ מקווה לסיים את המלחמה עד 20 בינואר 2025. רק שיזכור גם את היום אחרי, ואת התעופה האמריקאית הנחשבת לאחד ממנועי הכלכלה הגדולים בארצות הברית. הצלחתו להחזיר אותן לכאן - הצלחתנו.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: ביטול טיסות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: