אא

מהמוגזם בעולם ועד מתחמי המפונים בישראל: סיכום השנה במלונאות

השנה החולפת היתה מוצלחת לענף המלונאות עם פתיחת המלון המוגזם מכולם ועד שלל אתרי נופש שהגיחו ברחבי העולם. אבל זה כמובן הסיפור של העולם - ופחות של ישראל ב-2023, אז הפכו המלונות למגוריהם של המפונים מצפון ועד הדרום. ומה צפוי ב-2024? פספורטניוז סוגרים שנה

סיכום שנה במלונאות (צילום: SHUTTERSTOCK) סיכום שנה במלונאות (צילום: SHUTTERSTOCK)

הסיפור הגדול של הענף הגיע כבר בתחילת השנה עם פתיחתו של מלון אטלנטיס דה רויאל בדובאי, בהשקעה של כמעט שני מיליארד דולר. 795 חדרים, 43 קומות, 17 מסעדות ואקווריום המדוזות הגדול בעולם, הצדיקו מבחינת הבעלים השקה חגיגית שכמותה לא ראו כנראה מעולם.

אטלנטיס דה רויאל (צילום: יח''צ אטלנטיס)אטלנטיס דה רויאל (צילום: יח''צ אטלנטיס)

לאירוע ההשקה בינואר 2023, כשבועיים לפני הפתיחה הרשמית, גויסה הזמרת ביונסה שקיימה הופעה ראשונה מאז 2018, עליו קיבלה מהחברה צ'ק צנוע בסך 24 מיליון דולר.

ביונסה על הבמה. 24 מיליון דולר להופעה אחת (צילום: SHUTTERSTOCK)ביונסה על הבמה. 24 מיליון דולר להופעה אחת (צילום: SHUTTERSTOCK)

אבל אטלנטיס דה רויאל לא היה המלון היחיד שנפתח השנה. אחד המהלכים המרשימים היה פתיחתם של 24 מלונות משלל מותגי רשת הענק הילטון. מרבית המלונות החדשים ייפתחו במהלך  2024, אבל כבר בקיץ האחרון נפתח כחלק מאותו מהלך מלון "טמפו" בכיכר טיימס בניו יורק ומלנות נוספים של הרשת במקסיקו וביעדים פופולריים אחרים.

עוד בקיץ האחרון הונע בקונגרס האמריקני מהלך שקיפות מחירי בתי המלון. מדובר למעשה בחקיקה שאמורה לחשוף בפנינו – כמו שקורה בעת הזמנת כרטיס טיסה בחברות זרות – כל רכיב בתשלום לבתי מלון. אין פלא שהיוזמה מגיעה מארצות הברית, שם מי שבילה בשנים האחרונות מכיר את המיסים הגבוהים ותוספות התשלום המפתיעות בהן נתקל אורח בעת עזיבת המלון.

סנטוריני. מס תיירים ופיקוח על דירות נופש (צילום: RF123)סנטוריני. מס תיירים ופיקוח על דירות נופש (צילום: RF123)

ומה ב-2024? בכל הקשור למלונות ומקומות האירוח, הכיס שלנו ימשיך להיות מוקד העיסוק המרכזי גם בשנה הקרובה עם מס התיירים החדש והגבוה שיוטל ביוון, ויכביד על מחיר הנופש שלנו. מס זה מצטרף להעלאת מיסים דומות במדינות נוספות באירופה, שייגבו דרך המלונות או דירות הנופש בהן נשהה.

ואם כבר דירות נופש, אז מדינה נוספת נכנסת למלחמה המתנהלת נגד AIRBNB. יוון הודיעה כי תגביל את מספר הרישיונות המוענקים לדירות נופש לזמן קצר, וגם את המיקומים בהם יורשו להקים אותן.

ומה בישראל? סיפור אחר לגמרי

הפרק הישראלי בסיכום המלונאות השנתי שלנו נחלק כמובן לשניים - עד 7 באוקטובר ומ-7 באוקטובר 2023.

הקיץ האחרון, לפני המלחמה, לא היה מהמוצלחים בתולדות התיירות הנכנסת לישראל. על פי התאחדות המלונות נרשמה ירידה של כמעט 20% בכניסת תיירים גם בחודש יולי וגם באוגוסט ביחס ל-2019 (טרום קורונה).

אילת. נתונים עגומים ותוכנית פיתוח גרנדיוזית (צילום: RF123)אילת. נתונים עגומים ותוכנית פיתוח גרנדיוזית (צילום: RF123)

למרות זאת, משרד התיירות השיק תוכנית פיתוח גרנדיוזית לאילת שאמורה להוסיף מאות חדרי מלון ואישורי בנייה לגובה יותר מהקיימים כיום. נכון להיום, בעקבות המלחמה, לא ברור מה מהתוכנית ייצא לפועל בזמן הקרוב ומה יידחה.

רשתות בתי המלון וגם ישראייר העמיקו את השקעותיהן במלונות אירופה. בין היתר הודיעה ישרוטל על רכישה של 50% מ-4 בתי מלון של רשת בראון ביוון. בארץ נרשמו מספר פתיחות בהן של מלון "כנען" של רשת פתאל ומלון "נגה" של רשת ישרוטל שהושק מחדש בים המלח וגם "מיוזיק" של רשת בראון.

אבל כאמור הסיפור הגדול של המלונאות הישראלית החל השנה אחרי 7 באוקטובר, אז תוך ימים התגייסו כמעט כל בתי המלון בישראל לאכלוס משפחות שבתיהן נחרבו במתקפה הנוראה שפתחה את המלחמה מעוטף עזה, משפחות שפונו מאותו אזור ומהישובים הסמוכים ו ובהמשך גם מישובי צפון הארץ.

מלונות המפונים בישראל (צילום: פספורטניוז)מלונות המפונים בישראל (צילום: פספורטניוז)

הנהלות הרשתות העמידו ומעמידות לרשות המפונים את כלל שירותי בתי המלון בכל רחבי הארץ, בהתגייסות מרשימה ביותר, מאז ועד עתה - כולל מלונות היוקרה. עם זאת כבר כעת מעריכים כי הבלאי שנגרם למלון בעקבות חודשים של אכלוס המפונים יצריך פיצוי מקיף מהמדינה.

אם לא די בכך, גם אם המלחמה תיגמר בקרוב וכולנו תקווה שכך יהיה, ספק אם 2024 תהיה שנה בה תשוב התיירות לישראל, כך שרווחי המלונות בשנה הקרובה צפויים להיות נמוכים מתחזיות הצמיחה שלפיהן עבדו ברשתות לפני המחלמה.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלונאותסיכום שנה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: